Fitness Seller

Nieuws Turkije: Europeanen zeggen ‘neen!’

Big-T

Humongous Ruler
Founder
R.I.P.
50.000 berichten 10.000 berichten
Waardering
3.208
Turkije: Europeanen zeggen ‘neen!’

11.09.2008 16.45u - Nadat de Europese Commissie vier jaar geleden de toetredingsonderhandelingen met het islamitische Turkije opstartte, ondervroeg het gerenommeerde Franse onderzoeksinstituut Ifop (Institut français l'opinion publique) 5.000 burgers uit Duitsland, Spanje, Italië, Frankrijk en Groot-Brittannië. Daaruit bleek toen dat een grote meerderheid van de Duitsers en de Fransen tegen het vooruitzicht van Turks lidmaatschap was, maar dat in Spanje, Italië en Groot-Brittannië een kleine meerderheid voor Turkse toetreding was.

Dit jaar heeft Ifop deze oefening nog eens overgedaan. Maar deze keer ondervroeg het Frans instituut niet minder dan 7.007 personen uit zeven lidstaten van de Europese Unie. Samen vertegenwoordigen die lidstaten twee derde van de Europese bevolking. En wat blijkt? Ondanks een propagandaoffensief zonder weerga dat de Europese Commissie de voorbije jaren voor haar plannen lanceerde, is de aversie van de Europeanen tegen Turks EU-lidmaatschap alleen maar toegenomen. Sterker nog: in álle lidstaten van de Europese Unie is een meerderheid van de bevolking vandaag gekant tegen het perspectief van Turkse toetreding. In geen enkel land is nog een meerderheid van voorstanders te vinden.

In Spanje is 51% van de bevolking vandaag tegen, (29% meer dan vier jaar geleden); in Groot-Brittannië is 57% tegen (15% meer dan in 2004). 76% van de Duitsers is tegen, 67% van de Nederlanders, 56% van de Italianen, enzovoort. En hier bij ons? In België kant 68% van de bevolking zich tegen de toetreding van Turkije tot de Europese Unie. Maar natuurlijk blijven Verhofstadt, De Gucht, Leterme, Demotte en co de mantra van de technocraten in de Commissie herhalen: Turkije moet en zal toetreden, daarover mag geen debat worden gevoerd. Alleen het Vlaams Belang eist een referendum in deze voor Europa levensbelangrijke kwestie.

Volgens het economische tijdschrift ‘Valeurs actuelles’ dat de opiniepeiling liet uitvoeren, zullen de Europese instellingen “in een zware crisis belanden als ze, overtuigd als ze zijn van hun gelijk, op het ingeslagen pad verdergaan en weigeren rekening te houden met de bezwaren en obstakels tegen de toetreding van Turkije tot de Europese Unie.” Maar of het Europese establishment zich daar ook van bewust is?
Lijkt me duidelijk dan, toetreding is onder deze omstandigheden niet mogelijk en zou ondemocratisch zijn.

Het wordt tijd dat we de 'mening' van de burgers gewoon dooddoen. Diezelfde figuren geloven dat de joden/amerikanen schuldig zijn voor 9/11. Zegt veel over hun 'capaciteiten' :p

Vind turkije ook niet klaar voor de eu, maar dat was bulgarije en romenië evenmin. Turkije staat op dat vlak veel verder dan hen.

toetreding Turkije = aftreding politiek?
:thumbs:

Rara wat is de bron van dit bericht :rolleyes: ik kon het al raden na het woord "propagandaoffensief ". Verder boeit het me geen reet wat het volk vindt, het volk is dom. De mening van wetenschappers over de invloed van een Turkse toetreding tot de EU hecht ik meer waarde aan.

Fok de EU

wij rijden rijden door!

Ik zeg ook neen !

Maakt ons hele land naar de klote.

Turkijke een Europees land worden, lijkt mij geen goed idee..

• Topic Starter Topic Starter
Rara wat is de bron van dit bericht :rolleyes: ik kon het al raden na het woord "propagandaoffensief ". Verder boeit het me geen reet wat het volk vindt, het volk is dom. De mening van wetenschappers over de invloed van een Turkse toetreding tot de EU hecht ik meer waarde aan.
Bron van dit artikel maakt niets uit, de info is gebaseerd op onafhankelijk onderzoek. Als jij de mening van het volk dom vindt (over veralgemening gesproken) dan kan je misschien beter in een dictaruur gaan leven. In een democratisch land regeert het volk.

In een democratie regeert het volk helemaal niet, maar het is het beste en fijnste systeem dat toepasbaar is.

OT: Laat dit land zich eerst eens 20 jaar onafgebroken als EU lid gedragen en dan praten we eventueel over een lidmaatschap.

Bulgarije en Roemenie was echt belachelijk.

Bulgarije > Turkije :roflol:, ik zie meer groeipotentieel in Turkije dan Bulgarije.

@Marky: Je weet best dat dat een oversimplificatie was van wat democratie inhoudt ;)

De coalitie bepalen, de coalitie kunnen afstraffen, zo het programma indirect bepalen durf ik regeren door het volk te noemen. Als we corazon zouden moeten volgen dan zou er een select groepje (liefst linkse) wetenschappers moeten zijn die achter gesloten deuren wel even zullen bepalen wat goed voor ons is. Nou dan kies ik liever voor het niet-perfecte democratisch systeem.

Bron van dit artikel maakt niets uit, de info is gebaseerd op onafhankelijk onderzoek. Als jij de mening van het volk dom vindt (over veralgemening gesproken) dan kan je misschien beter in een dictaruur gaan leven. In een democratisch land regeert het volk.

Waarom moet je gelijk over een dictatuur beginnen? Wat voor verstand heeft "het volk" nou van zaken als de EU en de gevolgen van de toetreding van Turkije? Niet veel... waarom zouden zij er iets te zeggen over hebben? Wat het volk doet is partijen kiezen, waarvan zij denken dat ze de juiste beslissingen voor ze zullen maken. Het volk maakt die beslissingen niet zelf (gelukkig).

Stel dat Turkije bij de EU hoort en een decennia later stemt de bevolking voor een nationaal Islamitisch parlement.

Wat ga je dan doen...

Waarom moet je gelijk over een dictatuur beginnen? Wat voor verstand heeft "het volk" nou van zaken als de EU en de gevolgen van de toetreding van Turkije? Niet veel... waarom zouden zij er iets te zeggen over hebben? Wat het volk doet is partijen kiezen, waarvan zij denken dat ze de juiste beslissingen voor ze zullen maken. Het volk maakt die beslissingen niet zelf (gelukkig).
Ik ben het hiermee niet eens. De meeste mensen zijn op de hoogte van de contra argumenten van een toetreding van Turkije. Niet in het minste de schending van de mensenrechten. Of de islamitische regering, die ingaat tegen een eerdere stroming van de seculiere ideologie. Ik huiver van mensen die het volk dom noemen en dan enkele leiders kiezen die dat domme volkje wel even tonen wat de juiste richting is. Als dat de manier van denken is dan heb je een duidelijke minachting voor het democratisch systeem, als alternatief kan ik dan weinig anders bedenken dan de dictatuur.

Er word over Turkije altijd gesproken als of er een sharia heerst. Naar mijn weten is in Turkije net als in Nederland de 'kerk en de staat' gescheiden. Het gaat zelfs nog verder, waar je hier in een universiteit met en hoofddoek binnenkomt kun je het in Turkije wel op je buik schrijven.

Ik zie niet echt een islamitische regering...

Er word over Turkije altijd gesproken als of er een sharia heerst. Naar mijn weten is in turkije net als in Turkije de 'kerk en de staat' gescheiden. Het gaat zelfs nog verder, waar je hier in een universiteit met en hoofddoek binnenkomt kun je het in Turkije wel op je buik schrijven.

Tuurlijk, omdat hun grondwet dat bepaald, en de huidige islamitische regering kan die grondwet niet 1 2 3 wijzigen ;)

Er word over Turkije altijd gesproken als of er een sharia heerst. Naar mijn weten is in Turkije net als in Nederland de 'kerk en de staat' gescheiden. Het gaat zelfs nog verder, waar je hier in een universiteit met en hoofddoek binnenkomt kun je het in Turkije wel op je buik schrijven.

Die paar punten zijn lang niet genoeg om deze stap zomaar te wagen, er kunnen altijd dingen veranderen.

Turkije is een islamitisch land en zal dat altijd blijven, waarom zoveel moeite om een land als turkije bij de EU te halen ?

Waar is dit in godsnaam goed voor ?

Tuurlijk, omdat hun grondwet dat bepaald, en de huidige islamitische regering kan die grondwet niet 1 2 3 wijzigen ;)

Dus is en blijft Turkije een seculiere staat ;)

Wat mij betreft hoeft Turkije niet toegevoegd te worden aan de EU, maar ik ben wel van mening dat men eerder Turkije er aan kon toevoegen dan Bulgarije of Roemenie.

Dus is en blijft Turkije een seculiere staat ;)

Wat mij betreft hoeft Turkije niet toegevoegd te worden aan de EU, maar ik ben wel van mening dat men eerder Turkije er aan kon toevoegen dan Bulgarije of Roemenie.
Een islamitische regering zal altijd zijn weerslag hebben op het land dat zij regeren. Zolang dat zo is vind ik het geen goede zaak om dit land op te nemen in de EU. Bulgarije en Roemenië liggen nu eenmaal centraler, grote nadelen aan hun toetreding zie ik ook niet direct.

Mischien vinden de russen dat straks niet zo erg, en zal de EU een land als Turkije die ze lang aan het touwtje hebben gehouden gaan verliezen.

Ach ja, boeit me niet zo veel.

Terug
Naar boven