Fitness Seller

Turkse leger begint oorlog in Iraq!

Chilll!! Laat ze elkaar maar lekker uitmoorden, doe marokko er ook maar bij :D

koerden zien als terroristen?

volgens mij ken jij het verschil tussen koerden en pkk niet..
ik mag koerden, net zo veel als turken. we zijn op bijna alle gebieden het zelfde.. maar dan heb je ook nog pkk, terrostische koerden, gefinancieerd door landen als amerika en israel.. normale koerden mogen die pkk strijders ook niet, dus ik weet niet waar je eigelijk over praat..

Zeg dat maar tegen het Turkse leger dat niet echt veel geeft om het onderscheid tussen degenen die daadwerkelijk PKK-strijders zijn en de normale bevolking in Kurdistan.

kurdistan? ook een pkk aanhanger, eric?

en ja het leger doet soms ook verkeerde dingen, maar weet wel dat pkk ook gewoon onder de bevolking zit.
In sommige gevallen kan je niet eens brood kopen bij ze, omdat de militairen bang zijn dat de brood mischien vergiftigd is..

:roflol: Dat gebied heet nou eenmaal zo. Maar uitgaande van Turkse logica ben je gelijk een PKK aanhanger als je het zo noemt, valt nog mee dat je me geen terorrist noemt.

je bedoeld die burger oorlog, die uitbrak na de landverraad van de armenen door met russen samen te werken en de ottomanen aan te vallen?

tjah landverraad werd toen niet getolereerd.. nu ook niet.. nergens niet..
Hehe lol
Je land verraden is volgens jou gelijk aan de dood?
landverraad:???
Sinds 1454 maakte Armenië deel uit van het Ottomaanse Rijk. Dit rijk raakte in de loop van de achttiende en negentiende eeuw langzaam in verval. In de verschillende Russisch-Turkse oorlogen had het rijk steeds meer terrein verloren aan Rusland. Ook in het Middellandse Zeegebied verloor het rijk gebieden en invloed. Sinds het Verdrag van Küçük Kaynarca van 1774 stonden de Armeens orthodoxe christenen in het Ottomaanse Rijk onder bescherming van Rusland.

Eind negentiende eeuw was het rijk sterk beïnvloed door Westerse ideeën over nationalisme en patriottisme. Deze ideeën ondermijnden de structuur van millets, de verschillende geloofsgemeenschappen, van het Ottomaanse rijk. [1] Op de Balkan vochten de verschillende christelijke groeperingen voor hun onafhankelijkheid en na de onafhankelijkheid van Bulgarije (1878) werd het duidelijk dat wellicht ook voor de Armeniërs onafhankelijkheid mogelijk was. De overwegend Armeens-orthodoxe Armeniërs kwamen in opstand tegen de islamitische Ottomanen, mede door ophitsing van de kant van Rusland. Bij pogroms, die plaats vonden met oogluikende toelating of misschien zelfs aanmoediging door sultan Abdul Hamid II, werden tussen 1894 en 1896 vele tienduizenden Armeniërs vermoord. Honderdduizenden Armeniërs vluchtten in de jaren daarop naar het buitenland, waardoor de Armeense diaspora verder toenam.

Naast buitenlandse bemoeienis woedde er ook voortdurend een binnenlandse machtsstrijd. In 1908 greep in Turkije de Jong-Turkse revolutie met een machtsovername plaats door de Unionisten of Jonge Turken. In 1913 pleegde de extremistische vleugel van de Unionisten een nieuwe staatsgreep. Een triumviraat, bestaande uit de officieren Talaat Pasja, Enver Pasja en Djemal Pasja vestigde een repressieve dictatuur, gestoeld op een agressief Turks nationalisme. De machtsovername van 1908 werd aanvankelijk door de Armeniërs gesteund. Spoedig bleek echter dat in het nieuwe Turkije, dat de Jong-Turken voor ogen stond, voor de Armeniërs geen plaats was. De Jong-Turken droomden van een groot aaneengesloten Turks rijk, dat zich uitstrekte van de Balkan tot Centraal-Azië, waarin alle Turkssprekende volkeren verenigd zouden zijn. In deze beweging, pan-Turkisme geheten, was geen plaats voor de Armeniërs en andere niet-Turkse volkeren. De Armeniërs die immers geografisch precies tussen de verschillende Turkse broedervolkeren in leefden, vormden opeens de voornaamste belemmering voor dit pan-Turkisme.

Het is dit samengaan van buitenlandse inmenging en intense binnenlandse machtsstrijd, aangewakkerd door een extreem-nationalistische ideologie, die de Armeniërs uiteindelijk de das hebben omgedaan.

koerden zien als terroristen?

volgens mij ken jij het verschil tussen koerden en pkk niet..
ik mag koerden, net zo veel als turken. we zijn op bijna alle gebieden het zelfde.. maar dan heb je ook nog pkk, terrostische koerden, gefinancieerd door landen als amerika en israel.. normale koerden mogen die pkk strijders ook niet, dus ik weet niet waar je eigelijk over praat..

Het is algemeen bekend dat de Turkse regering nauw samenwerkt met de Israelische regering.

Ik vind de grijze wolven nog altijd gevaarlijker dan de PKK. Je zou de PKK kunnen vergelijken met de Palestijnen die vechten voor hun "eigen" land. En omdat zij in de minderheid zijn moeten zij zich ook behelpen met guerilla tactieken.

klopt.. maar alleen geavanceerd zijn is niet genoeg:rolleyes:
Nee, maar jullie hebben alleen maar botte boeren. Het leger van Groot-Britannië is een van de geadvanceerdste op de planeet en maar 2.5 keer zo klein in grove aantallen(Turkije 1e6, britten 0.4e6). Een oorlog tussen de UK en Turkije is niet alleen onrealistisch maar de turken zouden ook gewoon geen schijn van kans hebben.

Zelfde geldt voor Frankrijk, Duitsland, Italië en misschien zelfs Spanje.
In een veldslag zoals toen in 1906(?) hebben de Turken misschien nog wel een redelijke kans ivm grove aantallen manschappen. Maar aangezien hedendaagse oorlogsvoering gaat om lange afstandswapens en technologische hoogstandjes in hand-to hand combat snap ik niet hoe je uberhaupt kan denken dat Turkije als gevaarlijk beschouwd kan worden.

Om nog even een laatste vergelijking te maken tussen Nederland en Turkije:
Nederlandse troepen: 66e4
Turkse troepen: 1e6

Nederlandse uitgaven: 6e9 euro
Turkse uitgaven: 8e9 euro

Per hoofd van het legerpersoneel wordt er, in Nederland, 91e4 euro uitgegeven.
Per hoofd van het legerpersoneel van Turkije wordt er 8e4 euro uitgegeven.

Per turkse hoofd van het legerpersoneel wordt er dus 1/10e uitgegeven van dat wat er aan een Nederlandse dinges wordt uitgegeven. In Groot-Britannië is dit nog hoger om Amerika nog geen eens op te noemen.

kurdistan? ook een pkk aanhanger, eric?

Wat veel Turken niet weten is dat de eerste mensen die spraken over Kurdistan de Turken waren (meer specifiek de Seltsjoeken). Letterlijk betekent het "land van de Koerden". Daarvoor leefden de Koerden er al, maar het gebied had niet de naam Kurdistan. Diezelfde Turken hebben sinds Ataturk het woord verboden en raken zelfs nu nog beledigd als iemand erover praat. Dit terwijl men het heeft over een regio wanneer men spreekt over Kurdistan en niet over een officiele staat.

Dus om het maar even samen te vatten, niet alleen PKK aanhangers gebruiken het woord Kurdistan.

P.S. ik ben Corazon en ik post onder de account van mijn vriendin, kan één van de mods mij even unbannen A.U.B?

Ik weet niet waar jullie het over hebben maar, iets als koerdistan bestaat niet, en zo wordt het ook niet genoemd. Turkije, Irak en Syrie grondgebied waarin de hiervoor genoemde landen elkaar grenzen word Mesopotamië genoemd.

Wat betreft de opmerkingen in dit topic, als Nederland al jaren geplaagd zou worden door een terroristische organisatie als pkk had men allang maatreggelen getroffen...
Ik denk dat als een land continu onder aanval staat en hier dagelijks mensen aan opoffert men toch wel het een en het ander terug mag doen..

Greetz

Ach, het probleem met al deze bewegingen is dat mensen nu eenmaal zo in elkaar zitten dat als ze zich niet mogen afscheiden, ze ervoor gaan strijden omdat ze denken dat alle problemen zijn opgelost als ze een eigen staat hebben. Vaak hebben ze daar ook wel een reden voor omdat minderheden vaak worden behandeld als tweederangsburgers, vaak juist omdat ze zich willen afscheiden. Daar tegen gaan optreden verergert de zaak alleen maar.

De Koerden waren gewoon ****ed toen de landsgrenzen werden getekend door het westen honderd jaar geleden. Geef ze gewoon wat meer zeggenschap of zelfs een eigen autonoom gebied in de grensstreek rond Irak, Iran en Turkije, dan is het probleem opgelost. Zolang de voornoemde landen hiervoor te trots zijn zal het terrorisme voortduren.

Wel interessant trouwens dat de Arabische wereld zich niet of nauwelijks druk maakt over de Koerden terwijl de onderdrukking van de Palestijnen (terecht) wel bijna dagelijks voorpaginanieuws is.

Ik weet niet waar jullie het over hebben maar, iets als koerdistan bestaat niet, en zo wordt het ook niet genoemd. Turkije, Irak en Syrie grondgebied waarin de hiervoor genoemde landen elkaar grenzen word Mesopotamië genoemd.

Wat betreft de opmerkingen in dit topic, als Nederland al jaren geplaagd zou worden door een terroristische organisatie als pkk had men allang maatreggelen getroffen...
Ik denk dat als een land continu onder aanval staat en hier dagelijks mensen aan opoffert men toch wel het een en het ander terug mag doen..

Greetz

Gaan we maar weer eens de geschiedenis herschrijven? Land van de Koerden wat Kurdistan betekent is een term die al vrij lang bestaat. In ieder langer dan de termen die bestaan of bestonden voor de landen die grote delen van Kurdistan nu in handen hebben. Of je oude claims op land altijd moet eerbiedigen is een andere vraag, maar gelet op de onzinnige verdeling van Kurdistan lijkt me het toch beter dat er een oplossing komt voor de huidige situatie.

Wat de PKK uitvoert is niet altijd fris te noemen, maar het Turkse leger heeft zich ook niet onbetuigd gelaten qua onderdrukking richting de Koerden. Collateral damage boeit ze niet echt lijkt het.

Terug
Naar boven