- Waardering
- 22.094
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Wat was er met hem?Na veel gekenker op Waldemar Torenstra over zn opmerking. Jaren na dato geven we hem toch gelijk![]()
Ik bijt door het stof
Van politici blijf je af.
Ben weer is niet in vorm
Ted. Kan niet in de schaduw staan van Al. Zeer goede BJJ'er overigens die Ed.
Die zijn er wel. Verschilt per stroming en kerk binnen het christendom. Ik weet wel dat het tegenwoordig veel moderner is qua opvattingen dan 25 jaar geleden. Behalve wellicht bij de reformatorische, deze zitten doorgaans in de wat meer fanatieke hoek.Is er een geloof waar ze homosexuelen eigenlijk wel accepteren?
Klinkt misschien ideaal en gemakkelijk. Maar ik denk niet dat het haalbaar is. Ouders stoppen kinderen toch het liefst op een bepaalde school, waar gelijkgestemden ook aanwezig zijn. Niet als je niet gelovig bent of uit de grote stad komt, dan loopt het wellicht wat losser. Maar in de dorpen gaat dit niet werken. Laten we ook niet doen alsof op openbare scholen homoseksualiteit wordt omarmd. Niet zozeer dankzij manier van lesgeven, maar door andere scholieren. Ik denk bij dit soort kwesties aan Sartre, "De hel, dat zijn de anderen." Kunt verbieden en regelgeving zodanig inrichten dat zus en zo niet mag, maar mensen vinden toch een manier. Het gaat om mensen, niet zozeer om regels. En als overheden de regels aanscherpen en weer een hoop gaat verbieden krijg je groepen die zich tegen dezelfde overheid gaan keren. Denk alleen al aan zwarte piet. Of denken we echt dat als er alleen maar openbare scholen bestaan ineens alles pais en free is en het niet meer bestaat. Als je een kind hebt met een andere geaardheid zal je het kind op een andere school moeten stoppen of op een andere manier een weg zoeken binnen het aanbod. Is het ideaal voor mij, nee. Maar sinds wanneer moet een samenleving ideaal zijn? Je kunt ernaar streven, niet meer dan dat. En dat ideaal kan ook nog erg verschillen binnen de samenleving. Wat voor mij als ideaal klinkt, klinkt in Staphorst doorgaans niet hetzelfde qua ideaal.Misschien alleen openbare scholen verplicht stellen en geloof lekker in je vrije tijd belijden
Ouders stoppen hun kinderen het liefst op de dichtstbijzijnde school.Klinkt misschien ideaal en gemakkelijk. Maar ik denk niet dat het haalbaar is. Ouders stoppen kinderen toch het liefst op een bepaalde school, waar gelijkgestemden ook aanwezig zijn. Niet als je niet gelovig bent of uit de grote stad komt, dan loopt het wellicht wat losser. Maar in de dorpen gaat dit niet werken. Laten we ook niet doen alsof op openbare scholen homoseksualiteit wordt omarmd. Niet zozeer dankzij manier van lesgeven, maar door andere scholieren. Ik denk bij dit soort kwesties aan Sartre, "De hel, dat zijn de anderen." Kunt verbieden en regelgeving zodanig inrichten dat zus en zo niet mag, maar mensen vinden toch een manier. Het gaat om mensen, niet zozeer om regels. En als overheden de regels aanscherpen en weer een hoop gaat verbieden krijg je groepen die zich tegen dezelfde overheid gaan keren. Denk alleen al aan zwarte piet. Of denken we echt dat als er alleen maar openbare scholen bestaan ineens alles pais en free is en het niet meer bestaat. Als je een kind hebt met een andere geaardheid zal je het kind op een andere school moeten stoppen of op een andere manier een weg zoeken binnen het aanbod. Is het ideaal voor mij, nee. Maar sinds wanneer moet een samenleving ideaal zijn? Je kunt ernaar streven, niet meer dan dat. En dat ideaal kan ook nog erg verschillen binnen de samenleving. Wat voor mij als ideaal klinkt, klinkt in Staphorst doorgaans niet hetzelfde qua ideaal.
Veel wel, is natuurlijk ook het makkelijkste. Maar ook de ouders die de kinderen naar dit soort scholen brengt, waar dit overduidelijk speelt? Want dan snap ik niet wat het probleem is. Als je dan problemen hebt zoek je iets verder. Waar zijn de ouders in dit hele verhaal? Ik hoor alleen politici kakelen. Of geven ze er geen moer om omdat ze er vrede mee hebben die ouders? Precies zoals die vrouw aangaf in filmpje dat Arminius heeft gepost. De opvattingen van school lopen ongeveer in dezelfde lijn als de opvoeding thuis en de kerk. Overigens wordt het homo zijn of voelen op zo'n reformatorische school wel, ten dele, geaccepteerd.Ouders stoppen hun kinderen het liefst op de dichtstbijzijnde school.
En hoeveel % van de scholen hangen in enkele kwesties andere opvattingen aan, 5%?Ik gok dat minder dan 5% daadwerkelijk vanwege de idealen van de school 20 minuten omrijdt.
Hoewel in 2012 voorlichting over seksuele diversiteit verplicht werd, is de kijk van scholieren op homo- of bi-seksualiteit niet enorm verbeterd. Een onderwijsinstelling mag zelf bepalen hoe aandacht aan het onderwerp wordt gegeven.
De Onderwijsinspectie concludeerde in 2016 dat op 14 procent van de middelbare scholen nog geen voorlichting was. Scholen die wel voorlichting geven, doen dat vaak "incidenteel en fragmentarisch" en hebben nauwelijks inzicht in de effectiviteit.
Onderwijsinstellingen waar religie een grote rol speelt, zijn volgens lhbt-belangenorganisatie COC niet per se het probleem. "We maken ons vooral zorgen over scholen met een zekere onverschilligheid over diversiteit", zegt woordvoerder Philip Tijsma. "Ze gaan ervan uit dat het onderwerp bij hen niet speelt. Als leerlingen elkaar voor 'homo' uitschelden, zien ze daar bijvoorbeeld niet het probleem van in."
Scholen voldoen in het algemeen dus aan de wettelijke eisen, maar de kwaliteit kan vaak beter. Of het beter moet, hangt af van wat de samenleving van de scholen verwacht en wat in wettelijke kaders is vastgelegd.
Van wat ik zoal zie lopen op het schoolplein van een MBO school, als ik er langs rijdt, is dit ook niet geheel verwonderlijk. En dit staat los van openbare school of niet.Over het algemeen beschrijven mbo-studenten hun studieomgeving dan ook vaker als homo-onvriendelijk dan hbo- of universitaire studenten (Kooiman & Keuzenkamp, 2012). Niet-hetero en/of transgender zijn in het mbo is lastig. De afwijzing en discriminatie die LHBT-jongeren ervaren is slecht voor hun gezondheid en welbevinden. Hierdoor hebben zij vaker psychische klachten (Kuyper, 2015) en functioneren zij minder goed (Kooiman & Keuzenkamp, 2012). Discriminatie wegens seksuele oriëntatie blijft niet beperkt tot jongeren. Ook docenten die lesbisch, homoseksueel of biseksueel zijn, hebben ermee te maken. Zo blijkt uit de Monitor Sociale Veiligheid 2017 (Hofland, Geertsma & Kans, 2018) dat LHB-medewerkers op het mbo vaker gediscrimineerd of gepest worden dan heteroseksuele medewerkers. Dit geldt met name voor onderwijsgevende werknemers. Daarnaast worden LHB-medewerkers vaker uitgescholden dan heteroseksuele collega’s.
Is er een geloof waar ze homosexuelen eigenlijk wel accepteren?. Misschien alleen openbare scholen verplicht stellen en geloof lekker in je vrije tijd belijden.
Het verschilt zelfs enorm binnen kerken, binnen de Kerk verschillen de standpunten enorm. Google father Martin maar eens, veel doorgeslagen activistischer kom je ze buiten de Kerk al amper tegen.Die zijn er wel. Verschilt per stroming en kerk binnen het christendom. Ik weet wel dat het tegenwoordig veel moderner is qua opvattingen dan 25 jaar geleden. Behalve wellicht bij de reformatorische, deze zitten doorgaans in de wat meer fanatieke hoek.