Fitness Seller

Sticky Tweede Kamer/ NL Politiek

• Topic Starter Topic Starter
  • #5.061
Het doel van referendum is de afstand van de burger tot de politiek te verkleinen, betrokkenheid vergroten en nog een paar zaken maar dit is alleen maar nog verder vergroot dankzij de referenda die in NL zijn gehouden. Moet dus in een andere vorm gegoten worden denk ik. Ik ben het met Bert eens.
Dat dit in de praktijk niet altijd gebeurt, is inderdaad een issue. FdV (en PVV) zijn dan ook voorstander van een meer directe democratie, kijk bijvoorbeeld naar het Zwitsers model.
Nadeel is wel dat een kwart van de bevolking nooit mag meestemmen. Er is vier keer keer per jaar een moment en dat wordt door velen als best vaak gevonden en de onderwerpen vinden velen regelmatig ook best ingewikkeld wat mogelijk het regelmatige opkomstpercentage van +40% kan verklaren. Bij nationale of internationale voorstellen is altijd een dubbele meerderheid nodig (zowel qua burgers als de politiek). Van de bijna 200 voorstellen uit de geschiedenis waren er iets van 22 succesvol. Maar beter dan dit qua directe democratie wordt het niet als je kijkt hoe andere landen het hebben geregeld, dus hier moet men dan ook tevreden mee kunnen zijn.

• Like
Waarderingen: BB_
  • #5.063
Ik dat wenselijk of wil de gemiddelde Nederlander dat wel?
Ergens heb ik wel het gevoel laat de politiek het zelf nou gewoon doen. Die mensen zitten ervoor, hebben een batterij ambtenaren tot de beschikking die advies kunnen geven en doen niks anders. Maar ik ben denk ik hierin niet representatief voor de Nederlander, wie of wat dat ook mag zijn. Op zeer lokaal niveau is het beter te behappen denk ik en is het effect van inspraak qua potentieel het best merkbaar. Al blijft het lastig om gevolgen van beslissingen op de lange termijn te overzien als burger, de gemiddelde jan met de pet kan amper 10 seconden focus houden op de eigen telefoon. We leven overigens al niet in een bananenrepubliek, maar in vrij goed werkende democratie. Zal bij het laatste waarschijnlijk ook niet representatief zijn.

• #5.065

Vrinden, van harte proficiat!

• #5.067

lol.jpg

• #5.068

Van Polen snap ik het wel ja.

Van Polen snap ik het wel ja.

Van Zweden snap ik dat dan weer niet.

Als er 1 beter land in de wereld is dan Nederland, dan zou ik ook Denemarken zeggen, nooit geweest overigens.

Voor België het gemiddelde van alle parlementen opgeteld, of gemeten toen er lang geformeerd werd?

• #5.070
Volgens mij over 2016.

-------

draad,jpg

• #5.071

-------------------------------

lol.jpg
steeds meer een cabaretpartijtje.

• #5.072

Ik zal de machtigingen niet vergeten, G.!

Speciaal voor @Punjab, had ze dat andere werk gehad dan had ze af en toe nog eens iemand blij gemaakt.

Ik wilde m eerst niet posten, want dan is de (deels) terechte kritiek dat het wel mooi klinkt, maar niets oplost.

• Like
Waarderingen: Vonk
  • #5.077

..

Marketing en promotie.

Kunnen heus wel met elkaar rooien. Alleen voor de bühne polariseren.

Hey jongen, alles goed met je?

Heel amicaal Hiddema tegen Azarkan een keertje.

Beetje zoals de Kroaten en Serviërs die in Scheveningen lopen te kaarten en te schaken

• #5.080

Terug
Naar boven