MuscleMeat

Sticky Tweede Kamer/ NL Politiek

Ik heb het over op straat, festivals zijn vaak op afgesloten terreinen. Lowlands is om die reden van statiegeld op plastic bekers afgestapt, en gelukkig! Volgens mij zijn alle bekers nu ook biologisch afbreekbaar.

Opruimen en schoonmaken is respectabel werk en moet als zodanig beloond worden. Niet de prijzen drukken door valse concurrentie, doet denken aan de mensen die werden wegbezuinigd bij de gemeente en als tegenprestatie voor de uitkering hun oude werk moesten doen.

Door te zeggen dat het in China en India erger is, is het hier goed? Er is geen woningnood, want in grote delen van Afrika wonen ze in hutjes? Je vergelijkingen kloppen niet.

Zie jij afval op straat als een groot probleem? Overal blikjes? Ik weet niet maar als ik kijk in Nederland zie ik een schoon land. Mensen die blikjes rapen zijn veelal Melkert banen. Mensen die anders thuis zaten en nu wat blikjes rapen als dagvulling.

Wie gaat er in de praktijk nou echt lege blikjes inleveren in de supermarkt. Ik zie dat niet gebeuren.

Blikjes zijn eenvoudig te recyclen vanuit normaal afval.

Dat laatste gedeelte was niet echt een argument maar meer perspectief. De straten in Nederland zijn erg schoon denk ik. Het huidige systeem lijkt mij goed te werken. If it ain’t broken, why try to fix it?

Zie jij afval op straat als een groot probleem? Overal blikjes? Ik weet niet maar als ik kijk in Nederland zie ik een schoon land. Mensen die blikjes rapen zijn veelal Melkert banen. Mensen die anders thuis zaten en nu wat blikjes rapen als dagvulling.

Wie gaat er in de praktijk nou echt lege blikjes inleveren in de supermarkt. Ik zie dat niet gebeuren.

Blikjes zijn eenvoudig te recyclen vanuit normaal afval.

Dat laatste gedeelte was niet echt een argument maar meer perspectief. De straten in Nederland zijn erg schoon denk ik. Het huidige systeem lijkt mij goed te werken. If it ain’t broken, why try to fix it?
Ja, ik zie afval dat niet bij het vuilnis terecht komt als een groot probleem. Misschien eens beter kijken, neem ook de peuken, filters, bananenschillen en klokhuizen even mee.

Blikjes zijn idd makkelijk te recyclen vanuit afval, als ze daarin terecht komen en dat is precies het punt, dat komen ze te weinig.

Kijk anders eens op het Twitter account van zwerfinator, en vertel dan nog eens dat het meevalt. https://mobile.twitter.com/zwerfinator

Mensen moeten gewoon hun verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen zooi, niet het idee dat ze iemand aan het werk houden met hun onfatsoen.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
  • #5.943
juvwJ3OP_t.jpg

Moest lachen.

• #5.944
"Zwerfafval veroorzaakt veel irritatie omdat het een positieve beleving van de buitenruimte aantast, het staat altijd in de irritatie top 3. Een vieze buitenruimte zorgt ook voor minder sociaal en veilig gevoel. Daarnaast kost opruimen ook veel geld.

Uit de Landelijk zwerfafvalmonitor 2016 van Rijkswaterstaat weten we uit welke typen afval het zwerfafval bestaat. Peuken (ca. 7 miljard stuks/ 7 olympische zwembaden) en kauwgom (ca. 1,5 miljoen kilo) vormen het grootste deel van het zwerfafval, gevolgd door papier (kranten, bonnetjes en sanitair papier), drankenverpakkingen (blikjes en flesjes, inclusief doppen en sluitingen) en overige verpakkingen.

Een belangrijk deel van de openbare ruimte in Nederland wordt beheerd door de gemeenten. De kosten die zij kwijt zijn aan het schoonhouden en opruimen van zwerfafval zijn in 2009 vastgesteld op 200 miljoen euro. De beheerders van de overige gebieden, zoals treinstations of parkeerplaatsen langs de snelweg, zijn hier ongeveer 50 miljoen euro per jaar aan kwijt (Deloitte, 2009).

Het is bijzonder lastig om te zeggen hoeveel zwerfafval er jaarlijks in Nederland op straat belandt en er zijn dan ook geen exacte cijfers over bekend. Er zijn wel schattingen van de totale hoeveelheid zwerfafval in Nederland. Deze lopen uiteen van 50 miljoen kilo tot 275 miljoen kilo. De schattingen lopen zo uiteen omdat met name de hoeveelheid zwerfafval in het vuil dat door de reinigingsdiensten wordt opgeveegd (veegvuil) lastig is te becijferen. Veegvuil bestaat voornamelijk uit zand en blad en het wordt soms ook samen opgehaald met het afval uit prullenbakken. Het is dus moeilijk te zeggen hoeveel hiervan het aandeel zwerfvuil is.

Omdat het moeilijk is om exact te meten hoeveel zwerfafval is jaarlijks op straat belandt, zijn er diverse methodieken ontwikkeld om zwerfafval te monitoren."

Bron: NL schoon.

Zijn er landen die veel smeriger zijn, ja uiteraard. Zijn er landen die schoner zjjn, ja uiteraard. Zit ook verschil tussen steden, dorpen en zelfs wijken en straten.

Niet dat het schoner wordt in Nederland als je het vergelijkt met de omgevende landen, maar recent ben ik naar Parijs gereden en na Lille tot aan Parijs is het één grote t*ring benden op de vluchtstrook en de groenstrook daarnaast. Ik heb in Nederland nog nooit iets gezien wat er ook maar in de buurt komt.

Helaas is dit niet wat veel mensen denken, biologisch afbreekbaar kunststof is alleen biologisch afbreekbaar onder de juiste omstandigheden en dan duurt het nog vele jaren.
Dank voor de correctie.

Wat ik verkeerd onthouden heb: de bekers en andere disposables worden gemaakt van biobased plastics die volledig gerecycled of gecomposteerd kunnen worden.

De reden dat ik eerder ook bananenschillen noemde is omdat mensen zich er ook in vergissen hoe lang het duurt voor zo'n schil helemaal weg is.

Klopt, ik maak me trouwens wel eens schuldig aan het weggooien van een appelklokhuis in de berm. Geen idee of dit lang blijft liggen.

Klopt, ik maak me trouwens wel eens schuldig aan het weggooien van een appelklokhuis in de berm. Geen idee of dit lang blijft liggen.
14 dagen, bananenschillen veel langer afhankelijk van omstandigheden.

Plastic, microplastics en andere stoffen zijn een groter probleem, geef ik meteen toe.

Schoon is relatief. Als ik op straat loop zie ik altijd wel afval liggen. Met name plastic afval. Let er maar eens op. Op bijna elke vierkante meter ligt wel troep. Het merendeel heel klein natuurlijk, maar troep desalnietemin.

Als je langs het trottoir in het groen kijkt (bosjes e.d.) zie je ook overal troep. Flesjes, blikjes, kleine plastic dingetjes, stukjes papier, etc. Shitload aan kauwgum op straat. Ook veel peuken maar die zijn tenminste nog biologisch afbreekbaar.

Maar ik denk dat het mens eigen is. Als je op akkers rond gaat speuren vind je stukjes keramiek. Van potten, schaaltjes tot pijpjes om mee te roken. Troep van vroegah.

Laatst bewerkt:

ben benieuwd wat hier uit komt, zal wel een reden voor zijn dat ze alles zo geheim willen houden.

• #5.952

• #5.953

SP-Kamerlid Peter Kwint: “Elk jaar krijgen we weer schrijnende verhalen te horen over kinderen die op school moeten blijven, terwijl de rest van de klas weggaat op schoolreis. Opgroeien in armoede is voor een kind al erg genoeg. Op deze manier kunnen we een kind in ieder geval de ellende en de schaamte van zichtbaar op school moeten blijven terwijl de hele klas iets leuks gaat doen, in de toekomst besparen.”
GroenLinks-Kamerlid Lisa Westerveld: “Een kind dat niet mee mag op schoolreisje, herinnert zich dat een leven lang. Juist in het onderwijs, dat door ons allemaal wordt betaald, zou de portemonnee van ouders niet bepalend moeten zijn voor de kansen van een kind. Deze wet zorgt ervoor dat alle kinderen kunnen meedoen. Natuurlijk lost dit niet alle kansenongelijkheid op, maar we zetten hiermee wel een mooie stap.”
Ben het eens dat een kind niet de dupe moet worden als ouders het niet kunnen betalen. Wat iets anders is als niet willen.

Ben het eens dat een kind niet de dupe moet worden als ouders het niet kunnen betalen. Wat iets anders is als niet willen.

Wat is het verschil tussen willen en kunnen?

Niet op vakantie gaan om het te betalen?

Blijft altijd een lastige en onduidelijke grens.

In de timeline van Sywert ergens iets over goed presterende scholen die heel veel "vrijwillige" ouderbijdrage vragen met voorkeurbeleid voor vilawijkbewoners.

Anders gewoon je kind op een moslimschool doen, die presteren immers zo goed... na correctie.

Snap het wel van Kwint en Westerveld en vind beiden ook niet onsympathiek.

AD nog wel:

• #5.956

Wel huilie doen toen Pim een taart met stront in het gezicht kreeg. Terecht overigens. Nu een PVV'er die oproept tot iets dergelijks. Niet voor het eerst met onfrisse uitspraken.

zUrRlwqT_normal.jpg

Geert Wilders

@geertwilderspvv
· 3 u
Onze boeren, onze helden!

Opportunist :roflol:

• #5.958

Hier gaat niemand meer overheen dit jaar. Met deze instelling blijf je zwakzinnig, Sjoerd Sjoerdsma.

Hier gaat niemand meer overheen dit jaar. Met deze instelling blijf je zwakzinnig, Sjoerd Sjoerdsma.

Drie tweets eerder roept hij weer op tot uitlevering van Al-Bashir, is dat dan wel weer nodig of kan je in dat geval niet je concurrent aanvallen?

• #5.960
Drie tweets eerder roept hij weer op tot uitlevering van Al-Bashir, is dat dan wel weer nodig of kan je in dat geval niet je concurrent aanvallen?

Ik vind zijn formulering wat ongelukkig, ook al kan je e.e.a. lezen in de tweet die hij quote. Dacht misschien hebben ze daar ook al D66 rechters. Twee jaar gaat over "for possession of illegal foreign currency". Soedan ligt niet in de EU dus het zal het zelf stap voor stap gaan oplossen. Natuurlijk kan je vanuit andere landen horen dat er toegekeken wordt maar laat hem zich ook eens wat dichter bij huis druk maken.

Terug
Naar boven