Prima als dit je overtuiging is, maar wanneer worden mensen nou eens ter verantwoording geroepen voor het beleid van 10-20 jaar geleden?
Als jaren je beleid voert waarvan achteraf blijkt dat dit negatief effect op de maatschappij heeft, zou je recht van spreken moeten worden beperkt, of dit iig geregistreerd worden.
Alsof dit tegenwoordig niet bijna algemeen gedachtengoed is. Ik kan mij verbazen hoe eenvoudig men weg komt met grove inschattingsfouten en slecht beleid, en vervolgens gewoon weer als volwaardig gesprekspartner in het debat mee kan doen.
Ik verbaas me hier ook al jaren over en het ergert me al heel lang.
Het lijkt een soort politiek verjaringsprincipe te zijn, waar een of ander psychologisch mechanisme acher zit.
Mensen vergeten, zaken worden in de doofpot gestopt, waaien over en de oorspronkelijke verontwaardiging vervlakt emotioneel gezien.
Als ik 'betrapt' wordt op 1,5 m schending door zo'n randdebiele handhaver, dan kost me dat 390 euro en heb ik een strafblad, waar ik de rest van mijn leven last van kan hebben.
Politici die circa 20 jaar geleden -willen en wetens- hebben bijgedragen aan een demoniserend klimaat, mede waardoor Fortuyn is vermoord, zullen nooit meer ter verantwoording worden geroepen.
Laatst bewerkt: