MuscleMeat

Sticky Tweede Kamer/ NL Politiek

Kunnen opa en oma niet oppassen?
Nee, die luxe hebben wij niet, maar ik doel op de vrijwillige belastingen. Wij horen niet tot de rijke elite, maar als ik de afgelopen 20 jaar zelf had mogen bepalen hoeveel belasting ik zou betalen en de komende jaren ook, dan had ik aanzienlijk minder betaald en meer opzijgezet om nu zonder problemen van één inkomen te kunnen leven.

Ik vind de discussies over belastingen trouwens altijd wel wat vreemd. Ik heb het idee dat de groep mensen die ruim boven modaal verdienen en dus aanzienlijk meer belasting betalen het een minder groot probleem vinden dan de mensen die minder verdienen. Ik ken zelfs mensen die gerust meer willen betalen zolang dat geld binnen de landsgrenzen blijft en ze er zelf ook wat voor terug krijgen zoals gratis OV of kinderopvang.

Laatst bewerkt:
En als je nu veel bezittingen hebt, maar weinig liquide middelen, moet je dan ene deel van je bezittingen verkopen om het andere deel te mogen houden?
De vraag is wanneer en wat je zou moeten betalen.

De vermogensrendementheffing met een forfaitair rendement is langzaamaan ook onhoudbaar, al zijn/worden er wat kleine aanpassingen gedaan. Je zou eraan kunnen denken dat je betaalt over gerealiseerde winst: dividend, huur, winst bij verkoop. Daar zitten natuurlijk ook haken en ogen aan.
Nee, die luxe hebben wij niet, maar ik doel op de vrijwillige belastingen. Wij horen niet tot de rijke elite, maar als ik de afgelopen 20 jaar zelf had mogen bepalen hoeveel belasting ik zou betalen en de komende jaren ook, dan had ik aanzienlijk minder betaald en meer opzijgezet om nu zonder problemen van één inkomen te kunnen leven.

Ik vind de discussies over belastingen trouwens altijd wel wat vreemd. Ik heb het idee dat de groep mensen die ruim boven modaal verdienen en dus aanzienlijk meer belasting betalen het een minder groot probleem vinden dan de mensen die minder verdienen. Ik ken zelfs mensen die gerust meer willen betalen zolang dat geld binnen de landsgrenzen blijft en ze er zelf ook wat voor terug krijgen zoals gratis OV of kinderopvang.
Dat vind ik zelf niet zo vreemd. Mensen aan de onderkant hebben weinig geld, mensen daarboven betalen vaak relatief veel belasting, hebben een enorme marginale druk en zijn een relatief groot deel van het inkomen kwijt aan woonkosten en andere basisbehoeften, die hebben niet zoveel over.

Het is tot op zekere hoogte hetzelfde als zeggen dat Amazon veel meer belasting betaalt dan de kleine boekwinkel. Relatief gezien betaalt Amazon vele male minder, betalen ze de werknemers veel slechter, dragen ze niet evenredig bij aan infrastructuur en andere voorzieningen waarmee ze de concurrentie aangaan, maar Jeff Bezos geeft zoveel aan goede doelen.

En minimumloon is ook een slechte oplossing voor een vraag-aanbod probleem. Maakt onrendabelen alleen maar verder onrendabel en afhankelijk van uitkeringen.
We zullen het waarschijnlijk nooit eens worden over je libertarische tendensen, maar nu vind ik je erg bot.

Mensen zijn meer dan hun economisch potentieel en de zwakkeren moet tot op zekere hoogte een schild geboden worden tegen de macht van de markt. Niet iedereen heeft de situatie, capaciteiten of mogelijkheden om zichzelf te verbeteren, te groeien en vooruit te komen.

Er is voor mij nog zoiets als menselijke waardigheid en dat je van een salaris moet kunnen leven.

Het hele idee dat de markt dit met vraag en aanbod oplost en dat (grote) bedrijven niet mensen tegen elkaar uitspelen geloof je werkelijk?

In Nederland zitten heel veel mensen aan de onderkant in tijdelijke contracten, payrolling, ZZP-constructies en weet ik veel wat, die mensen hebben nauwelijks bestaanszekerheid en weinig keuze.

Als we van alle miljardairs multi-mijonairs maken kan iedereen op deze rots schoon drinkwater hebben en voldoende te eten. Nee, we gaan de hele wereld 'vaccineren' :D

Als we van alle miljardairs multi-mijonairs maken kan iedereen op deze rots schoon drinkwater hebben en voldoende te eten. Nee, we gaan de hele wereld 'vaccineren' :D
Ik denk dat dat nog vies tegen zal vallen. En als we álles eerlijk verdelen moeten de arme sloebers in Nederland zelfs nog flink inleveren.

We zullen het waarschijnlijk nooit eens worden over je libertarische tendensen, maar nu vind ik je erg bot.

Mensen zijn meer dan hun economisch potentieel en de zwakkeren moet tot op zekere hoogte een schild geboden worden tegen de macht van de markt. Niet iedereen heeft de situatie, capaciteiten of mogelijkheden om zichzelf te verbeteren, te groeien en vooruit te komen.

Er is voor mij nog zoiets als menselijke waardigheid en dat je van een salaris moet kunnen leven.

Het hele idee dat de markt dit met vraag en aanbod oplost en dat (grote) bedrijven niet mensen tegen elkaar uitspelen geloof je werkelijk?

In Nederland zitten heel veel mensen aan de onderkant in tijdelijke contracten, payrolling, ZZP-constructies en weet ik veel wat, die mensen hebben nauwelijks bestaanszekerheid en weinig keuze.
We willen hetzelfde maar minimumloon beschermt daar helemaal niet tegen. Dan wordt je gewoon niet aangenomen of het verschuift juist naar zwart of die exploitatieve grijze constructies. Of automatisering.

Als je een euro goedkoper kunt werken kun je wel werkervaring opdoen, zelfverbetering, groeien en vooruitkomen.

Natuurlijk zijn er ook genoeg problemen aan de kant van levenskosten. Die helpt een minimumloon ook omhoog drijven omdat alles gewoon weer wordt doorgerekend naar de consument.

Als je een euro goedkoper kunt werken kun je wel werkervaring opdoen, zelfverbetering, groeien en vooruitkomen.
Dit is ook waarom minimumjeugdloon wel nog lager kan. Wat zou er gebeuren als dat 20 euro per uur was? Dan ligt er gewoon een besteltablet in de macdonalds en is iedereen behalve de burgerflipper werkloos. En daar staat dan binnen de kortste keren een robot voor in de plaats.

We willen hetzelfde maar minimumloon beschermt daar helemaal niet tegen. Dan wordt je gewoon niet aangenomen of het verschuift juist naar zwart of die exploitatieve grijze constructies. Of automatisering.

Natuurlijk zijn er ook genoeg problemen aan de kant van levenskosten. Die helpt een minimumloon ook omhoog drijven omdat alles gewoon weer wordt doorgerekend naar de consument.
Mogelijk willen we hetzelfde, maar sommige mensen zullen niet vooruitkomen, bovendien is het lastig jezelf te ontwikkelen als je nauwelijks rond kan komen.

Wat Bas Jacobs zegt in het artikel schurkt hier ook tegenaan: vrijhandel is in beginsel prachtig, maar als alleen de bovenkant ervan profiteert dat moet je iets doen om te zorgen dat de onderkant meeprofiteert en/of beschermd wordt.

Vergelijk het met het EU-mantra van D66, "iedereen verdient er een extra maandsalaris aan", als je de extra inkomsten die je aan de EU toeschrijft deelt door het aantal inwoners zal dat best kloppen, de realiteit is voor veel mensen anders. Denk bijvoorbeeld aan vrachtwagenchauffeurs.

Laatst bewerkt:
Mogelijk willen we hetzelfde, maar sommige mensen zullen niet vooruitkomen, bovendien is het lastig jezelf te ontwikkelen als je nauwelijks rond kan komen.
De vraag is waar je dat van op kunt lossen. Elke kunstmatige druk op arbeid geeft een verdere belasting op de middeninkomens en kleinere ondernemers waardoor die ook weer minder vooruit kunnen komen. Als de effectieve druk op hen 90-100% is krijg je dat alleen nog de bovenste laag netto bijdraagt en de rest almaar meer moeten werken om in armoede te leven.

En hoe maak je de balans op; hoeveel kunnen zelfs niet met 'oneerlijk' lage lonen vooruitkomen (maar dan wel goed beschermd wit meer/harder kunnen werken) tegenover hoeveel er niet meer vooruitkomen als ze door 'eerlijke' lonen helemaal niet kunnen concurreren met alsmaar complexer verder geautomatiseerd werk.

Als je het natuurlijke proces behoud wordt die verdeling zo eerlijk mogelijk en kunnen zoveel mogelijk mensen zich omhoog trekken om vervolgens de onderste laag te steunen.

Maar daarvoor zullen andere invloeden op de balans ook anders moeten om het schip zeilende te houden. En dit is allemaal uitgaande van de huidige monetaire realiteit, ongetwijfeld zal toch alles over moeten/gaan op robots en hoe het dan zal werken (pun intended) weet ik ook niet. Misschien zit er genoeg rek in het systeem om door te nivelleren en bij te drukken tot zij het overnemen.

Ohja mooie poster gezien tegenover m'n oude gym die failliet is door de lockdowns.

https://wikikids.nl/images/0/03/Verkiezingsaffiche_VVD_%282021%29.jpg

Werkt mooi op meerdere niveaus.

Over Wilders en Azarkan, die lafjes afmeldden bij Nieuwsuur:

Lubach die kijk ik niet

Gisteren was het weer genieten. Die liedjes zijn weer echt pareltjes.

Dit zijn dan ook de hoogtepunten van deze verkiezingen, geniet ervan.
Diepte punt is toch wel dat bijna alle partijen nu een loonsverhoging voor de zorg in hun plannen hebben staan.
Maar bij de stemming pas geleden in de tweede kamer, men in eerste instantie, allemaal is wegliep.
En bij de tweede stemming werd tegen gestemd. :dunno:
Ze geloven niet in hun eigen programma's. En het programma uitvoeren gaan ze al helemaal niet doen. Ze zitten er voor zich zelf.

De reclamespot voor de VVD: "hij (Rutte) raakt niet vaak de wal". De kant ook niet, wat een baggertekst.

Terug
Naar boven