Ja, andere motivatie. Inhoudelijk een slecht stuk, met een mening waar ik mij niet in kan vinden. Een foute voorstelling van zaken, politiek is concessies doen of je nu links of rechts bent.
Politiek in Nederland is van oudsher concessies doen, al ben ik benieuwd wat daarvan overblijft de komende 20 jaar daar er telkens meer splinterpartijen komen met maar een paar standpunten. Alleen om samen te werken moet je soms ook bereid zijn om op kernpunten consessies te willen doen of bereid zijn het er niet op te willen laten klappen. Stel dat PVV, FvD en JA21 de absolute meerderheid halen en 1 van deze 3 de grootste wordt. Dan hoeven er veel minder consessies gedaan te worden. Maar goed dat zie ik niet gauw gebeuren dus dan heb je te maken met andere partijen die op de belangrijkste standpunten van PVV en FvD echt enorm verschillen. Wanneer PVV of FvD verantwoordelijkheid willen nemen zullen een aantal kernpunten moeten worden ingeleverd.
Wat ik bij FvD en PVV niet snel zie gebeuren is dat deze partijen concessies gaan doen op de belangrijkste kernpunten van het programma. Want wat blijft er dan over?
Stoppen met de Euro (PVV), uit de EU (PVV & FvD), dubbele paspoorten afnemen (PVV), koran verbieden (PVV), moskee dicht (PVV), stemrecht afnemen dubbele nationaliteit (PVV), corona op een hoop punten ontkennen (FvD), AOW terug naar 65 (PVV), tegen klimaatwet- en akkoorden (PVV & FvD), asielstop/ grenzen sluiten voor migranten islamitische landen (PVV). Wat blijft er dan nog over?
NL gaat niet stoppen met de Euro, verlaat de EU niet. Tenzij Duitsland misschien ermee stopt maar zolang dat niet speelt moeten ze daar direct al afstand van doen. Hoe komt dat over als Wilders dat moet doen bij de achterban? Koran verbieden, AOW naar 65 gaat ook niet gebeuren. Dan moeten tal van grondwetten worden aangepast en het voegt weinig toe. Goed welke punten kan Wilders concessie doen voordat achterban overloopt naar een collega? Voor Baudet geldt hetzelfde. Die heeft zich met perikelen rondom corona en allerlei gedoe niet populair gemaakt om als stabiele partij mee te regeren. Ik denk, met name door hun acties na de verkiezingen en eigenlijk al eerder, ze ook helemaal niet zitten te wachten op regeren.
Snap niet waarom jij het stukje plaatste ?
Ik vond het door de bank genomen geen onaardig stukje. Nodig PVV en FvD nou uit en sluit ze vooral niet uit. Onderzoek met de huidige uitslag of het een mogelijkheid is met hen te regeren. Dan zal met grote waarschijnlijkheid vanzelf blijken dat ze niet mee willen buigen. En Wilders is een uitstekend parlementarier, begrijp me niet verkeerd, Baudet mag de veters nog niet strikken van Wilders. Daarom is het ook zo apart* dat die met standpunten komt waarvan die weet dat die onmogelijk te behalen zijn in het huidige politieke landschap.
* Tenzij je al weet dat je niet mee wil regeren en het best zal gedijen als oppositieleider. Wilders zit daar misschien wel het langst van iedereen, of hoort bij de paar mensen die er het langst zitten. Is een overlever, die doet alles met een reden en opportunisme is hem en al die andere goede politici echt niet vreemd.