Niet van bewust, kan je aangeven welke?
Ik zie een politieke partij in Nederland als een beweging of een richting die zo'n partij op wil. Partijen die willen regeren proberen natuurlijk zoveel mogelijk invloed te hebben op het uiteindelijke akkoord en de richting die daarvan uitgaat. Dat is m.i. toch een kwestie van wat is realiseerbaar, en grote en minder grote belangen zullen moeten worden afgewogen. Nederland is geen eiland, we zijn in grote mate afhankelijk van samenwerken (zowel binnen- als buitenland). Partijen willen natuurlijk zoveel mogelijk stabiliteit tijdens het regeren, tegelijk volgens mij ook niet alles zo strak dichtgetimmerd dat er geen inbreng meer kan zijn van ministers etc. Dus vertrouwen in elkaar, zover dat kan in de politiek, is enorm van belang. Met welk verhaal ga je naar de achterban als je zaken niet kunt realiseren waardoor misschien nou net veel mensen op jou hebben gestemd. Dat is een ingewikkeld spel denk ik, en zo zie je vaak dat in een coalitie verschillende zaken worden benadrukt al naar gelang wie je daarover hoort. Volgens mij heeft Donner ooit laten vallen dat men niet wil weten hoe worsten en wetten worden gemaakt. Dat duidt er natuurlijk op dat het er soms heel hard aan kan toegaan om uiteindelijk toch iets te realiseren. Wat dat aangaat geen illusies, politici zijn zou niet mijn ding zijn.
Bij misleiding horen zaken die bijna op het kinderachtige af worden voorgesteld als realiseerbaar als hij/ zij aan de macht komt. Enkel door dit laatste punt alleen al stem ik niet meer op FvD en is PVV niet aan de orde. Want ik wilde tijdens de afgelopen verkiezingen dat mijn stem hopelijk bij een partij zou komen die enige invloed zou kunnen hebben op het uiteindelijke akkoord. Er is niets mis met een oppositiepartij zoals de PVV, ik vind dat een Wilders op zijn manier een zegen is voor de democratie en daar vanuit ook invloed gaat. Baudet kan ik gewoon niet meer serieus nemen, en daar dacht ik enkele jaren geleden anders over anders had ik niet op FvD gestemd. Ik zie voor JA21 nog een positieve toekomst als ze komende jaren laten zien dat ze stabiel zijn, realistische politiek bedrijven en ook bereid zijn om samen te werken.