MuscleMeat

Sticky Tweede Kamer/ NL Politiek

Uit de podcasts 'afhameren' van Wouter de Winther: Edith Schippers voor de vvd als mp. En Balkenende als informateur.

Ben wel benieuwd wat hier de mening is daarover

Heb 'm nog niet geluisterd maar come on! Balkenende? Meent ie dit serieus en is dit geen verlate 1 april grap?

Hahaahaha!
Ja, mijn eerste gedachte was deze

Achterliggende gedachte was iets met Omtzigt en de rol van het CDA. Kijkende naar het laatste nieuws over Astrazeneca, is het voor de Jonge natuurlijk wel een mooie bliksemafleider, al kan het CDA daar niets aan doen.

Balkenende is volgens mij best een slimme man, toch? Ziet er misschien uit als een schlemiel, maar dat boeit me niet.

Balkenende is volgens mij best een slimme man, toch? Ziet er misschien uit als een schlemiel, maar dat boeit me niet.
Geen idee. Premier word je natuurlijk niet zomaar. Maar in die tijd interesseerde politiek mij niet zo. Wat dan vooral blijft hangen zijn die fameuze uitspraak over onze VOC-mentaliteit en andere knulligheden...

• Like
Waarderingen: Pren
Vanwaar dan jouw aversie tegen Rutte?

Ik vind Rutte een capabele bestuurder, maar dat hij al die crises steeds vrijuit gaat met het slappe excuus dat hij het vergeten is, kan gewoon niet. Dat hij een van de weinige goede kamerleden probeert weg te promoveren, kan gewoon niet. En het is overduidelijk dat hij Omtzigt wil wegpromoveren, omdat hij teveel vervelende vragen stelt (en daarmee een van de weinige echt goede kamerleden is).

De kabinetten Rutte laten een duidelijk patroon zien van een regering die informatie achterhoudt en zodoende de controlerende functie van het parlement onmogelijk dreigt te maken. Dát heb ik tegen Rutte.

Als toevoeging: ik weet niet in hoeverre het helpt om de persoon aan de top te vervangen. Ik kan me best voorstellen dat die ministeries ook rot zijn van binnen. Allemaal ambtenaren die via de baantjescarrousel op diverse ministeries hebben gewerkt en overal wel iets van informele invloed hebben. En omdat zij overal en nergens gewerkt hebben, zijn ze ook deels verantwoordelijk voor allerlei dossiers waar iets fout is gegaan dat in de doofpot is geëindigd. Dan hebben ze dus ook vrijwel allemaal belang om alles onder de pet te houden. Ik denk als de topambtenaren onder de minister niet willen dat iets gevonden wordt, dat ook idd niet gevonden wordt. Anders gezegd: ik krijg de indruk dat de rot heel diep zit. Maar Rutte heeft hier absoluut een grote rol in gespeeld.

Geen idee. Premier word je natuurlijk niet zomaar. Maar in die tijd interesseerde politiek mij niet zo. Wat dan vooral blijft hangen zijn die fameuze uitspraak over onze VOC-mentaliteit en andere knulligheden...
Hij bedoelde het goed. En dat skateboarden was ook niet zo slim. Verder wel goede politicus. Hij loog niet of niet zo opvallend.

• Topic Starter Topic Starter
  • #9.413
Als toevoeging: ik weet niet in hoeverre het helpt om de persoon aan de top te vervangen.
Ik denk, maar kan zomaar een denkfout zijn, dat lang op een positie blijven zitten zoals Rutte wellicht blind maakt voor bepaalde zaken. Macht doet iets met mensen en meestal loopt het niet goed af.

Ik mocht JP wel, nog op hem gestemd. Verhagen daarentegen vond ik een van de grotere engnekken die er toentertijd rondliepen. Maar goed, die zat er gratis bij.

Hij bedoelde het goed. En dat skateboarden was ook niet zo slim. Verder wel goede politicus. Hij loog niet of niet zo opvallend.
Balkenende heeft drie keer het kabinet laten klappen en is vertrokken als lijsttrekker na de slechtste verkiezingsuitslag ooit voor het CDA.

• #9.417
Nu vinden we hem kennelijk dat hij een goede politicus was, ik ben benieuwd hoe we Rutte over 10 jaar herinneren.

Op de vraag wie men als beste minister-president sinds WO II ziet, komt Rutte met 27% als nummer 1 uit de bus. Hij wordt gevolgd door Wim Kok (21%), Ruud Lubbers (17%), en Joop den Uyl (13%).

Het maakt bijna niet uit aan welke leeftijdsgroep je het vraagt: Rutte scoort het hoogst in bijna alle generaties. De jongsten (tot 24 jaar) kiezen massaal (59%) voor Rutte. Onder de andere leeftijdsgroepen is er meer concurrentie: evenveel kiezers van 35-49 jaar vinden Kok en Rutte de beste (beiden 29%), terwijl bij 65-plussers Ruud Lubbers het meest genoemd wordt.
Maar tijden kunnen veranderen.

Edit. Inb4 Wiegel "de beste premier die NL nooit heeft gehad". Wordt vaak zo kriegel van Wiegel.

Laatst bewerkt:
  • #9.418

Ik dacht dat Vught het bolwerk was, 49% stemde daar op de VVD. Laren 47% en Wassenaar 42%.

Ik denk, maar kan zomaar een denkfout zijn, dat lang op een positie blijven zitten zoals Rutte wellicht blind maakt voor bepaalde zaken. Macht doet iets met mensen en meestal loopt het niet goed af.

Dat kan idd geen kwaad. Of je het probleem daarmee ook volledig oplost, valt nog te bezien. Een stap in de goede richting is het sowieso.

IMG-20210402-WA0006.jpg

IMG-20210402-WA0002.jpg

Terug
Naar boven