XXL Nutrition

Sticky Tweede Kamer/ NL Politiek

• Topic Starter Topic Starter
PVV heeft geen leden, geen geld. Een campagne zoals de SP, VVD of CDA kan de PVV domweg niet betalen. Daarnaast moet (of moest?) hij in bepaalde gevallen zelf betalen voor beveiliging, als het gaat om extra maatregelen. Zou gaan om kosten die niet puur persoonsgebonden zijn, detectiepoortjes en wellicht extra mensen bij deuren bijvoorbeeld tijdens campagne avonden. Wat het allemaal precies inhoudt geen idee.

De Turkse minister van Buitenlandse Zaken Cavusoglu heeft Europa voor het uitbreken van godsdienstoorlogen gewaarschuwd. Europa gaat zijn ondergang tegemoet, zei Cavusoglu in een toespraak in de badplaats Antalya. "Spoedig kunnen in Europa godsdienstoorlogen beginnen, en ze zullen beginnen", zei hij.

Over de verkiezingsuitslag in Nederland zei hij dat er geen verschil bestaat "tussen de fascist Wilders en de sociaal-democraten, het is één pot nat".

Cavusoglu: spoedig beginnen godsdienstoorlogen in Europa

Heilige oorlog in Europa. Prachtig.

PVV heeft geen leden, geen geld. Een campagne zoals de SP, VVD of CDA kan de PVV domweg niet betalen. Daarnaast moet (of moest?) hij in bepaalde gevallen zelf betalen voor beveiliging, als het gaat om extra maatregelen. Zou gaan om kosten die niet puur persoonsgebonden zijn, detectiepoortjes en wellicht extra mensen bij deuren bijvoorbeeld tijdens campagne avonden. Wat het allemaal precies inhoudt geen idee.

Bron? Ik kan maar weinig vinden over het budget van de PVV want daar geven zij zoals verwacht geen openheid over.
In het verleden had de PVV de nodige buitenlandse geldschieters.
SP is trouwens het andere uiterste. Leden moeten hun salaris afdragen en krijgen een klein loon terug. Hebben een enorme partijkas en dat zag je nu ook niet direct terug in de campagne..

Gisteren ook verkiezingen georganiseerd onder middelbare scholieren, zo'n 500 leerlingen in totaal. Resultaten waren vergelijkbaar met de jongerenstemmen landelijk.

Bron? Ik kan maar weinig vinden over het budget van de PVV want daar geven zij zoals verwacht geen openheid over.
In het verleden had de PVV de nodige buitenlandse geldschieters.
SP is trouwens het andere uiterste. Leden moeten hun salaris afdragen en krijgen een klein loon terug. Hebben een enorme partijkas en dat zag je nu ook niet direct terug in de campagne..
Klopt, de SP hoort al jaren bij de partijen die het meest in de kas hebben. Het afstaan van % van salarisis niet wat alleen bij de SP voorkomt, wel qua hoogte (niet van deze tijd vind ik maar goed dat is keuze van SP). Het is iets dat Wilders zelf roept, dat kan je ook wel vinden op internet. Hij heeft geen leden dus heeft geen ledencontributie (in NL gemiddeld goed voor 50% van de partij inkomsten). Sinds 2013 moeten giften boven de €4500 openbaar gemaakt worden, geldt ook voor schulden boven de 25k. Verder is er voor bijna elke activiteit subsidie, sinds een wijziging in de wet kunnen deze gelden ook gebruikt worden tijdens verkiezingen.

De subsidie bestaat uit een algemeen deel en een bijzonder deel. Het algemene deel is voor elke partij gelijk. Het bijzondere deel daar bovenop hangt af van het aantal Kamerzetels en het ledenaantal. Het aantal Kamerzetels bepaalt 80 procent van het bedrag en het ledenaantal 20 procent. Voor het aantal leden tellen enkel de leden met volwaardig lidmaatschap mee, wat inhoudt dat diegene ook vergader- en stemrechten in de partij moet hebben. Verder is een voorwaarde dat het lid ook contributie betaalt. De hoogte van de totale subsidie aan politieke partijen hangt af van het aantal partijen dat een aanvraag indient. De Rijksoverheid heeft jaarlijks een maximum bedrag voor alle subsidies aan politieke partijen. In 2016 is ongeveer 16,5 miljoen euro beschikbaar voor politieke partijen. Partijfinanciering
De PVV loopt hier een stuk van mis door het gebrek aan leden. Democratisch karakter m.b.t. de structuur van de partij is mede hierdoor een heikel punt. Maar de SP heeft bijvoorbeeld op papier een democratische organisatie maar er gaan al decennia geruchten dat het helemaal niet echt democratisch is binnen de partij, de top beslist vrijwel alles en bepaald ook wat er op de agenda komt.

Laatst bewerkt:
Mannen met snorren willen nog weleens uit de bocht gaan.

• Like
Waarderingen: mat
PVV? Ik vind het toch een aparte redenering. Ze hebben een beter resultaat dan de vorige keer.
Ja lijkt me ook een goed resultaat voor ze. Ik bedoelde het verder ook ironisch, die uitspraken 'tegen' populisme en het perse niet willen samenwerken met wat een groot deel van het volk wil. Tsja.

Nou, dat hele PVV verhaal hebben we hier al gehad in Vlaanderen met het Vlaams Blok/Belang. Ik acht de kans zeer klein dat het ooit wat zal worden met zo'n partij binnen een particratie.

Thierry Baudet en Theo Hiddema van FvD vanavond bij Pauw en Jinek.

Laatst bewerkt:
Zakenkabinet met FvD wel een mogelijkheid?

snap allereerst niet dat mensen nog op zo'n leugenaar als Rutte vertrouwen en blijven stemmen,blijven de mensen dan echt achterlijk ?? Binnen 10 jaar liggen ze allemaal te huilen dat de maatschappij naar de klote is en dan kruipen ze op hun knieen naar PVV. altijd hetzelfde liedje,mensen laten zich blijven vangen door leugens en door dat 1 dingetje dat Rutte met die turkse vrouw gedaan had,deed hij puur om stemmen te winnen,dat hem stemmen oplevert.
Of hebben vooral meer buitenlanders nu gestemd ,dat zou me ook niks verbazen vermits in amsterdam 'denk' al meer stemmen dan pvv had ...

MAar snap Wilders ook niet dat hij zo straffe uitspraken deed net voor verkiezingen,dat was beetje te extreem imo ,had hij niet mogen doen.

Jeanpiston heeft nog minder taalgevoel dan de gemiddelde denk stemmer

Terug
Naar boven