XXL Nutrition

Sticky Tweede Kamer/ NL Politiek

Weer verwijs ik even naar het begin van deze discussie, de groei in de laatst 50 jaar. Niet iedereen heeft evenveel winst geboekt en de verschillen tussen rijk en arm zijn waarschijnlijk een flink toegenomen, maar de mensen die zich nu aan de onderkant van de samenleving begeven hebben het echt wel beter dan hun lotgenoten van 50 jaar geleden.
Hun lotgenoten kwamen door de verzuiling nog in contact met mensen uit een hogere klasse, men ontmoette elkaar nog. Nu ontstaan er steeds meer gescheiden werelden.

De bestaanszekerheid in de vorm van een 'vaste betrekking' is juist voor de onderklasse zo belangrijk om voor enige stabiliteit te zorgen. Door allerlei taken extern te laten doen (waar ik op zich best iets voor te zeggen vind) horen de receptioniste, de bewaker en de schoonmaakster er ook niet meer bij, zij zijn geen deel meer van het bedrijf.

Wat bedoel je precies?

Hangt er vanaf wie je het vraagt. Daarmee hoef je niet uit het oog te verliezen dat het niet voor iedereen gelijk is, het cbs schrijft dat de stijging ook niet in gelijke mate voor iedereen geldt.

Maar zoom eens uit als je wil. Even niet die constante drang om alles dat beter kan te benoemen. Vergelijk het eens met de meeste landen om ons heen. De voorzieningen, werkgelegenheid, kansen die voor veel mensen gelden, percentage misdrijven, persvrijheid, werking van democratie, hoe oud mensen worden, de gezondheidszorg. Enfin je kunt van alles bedenken en beetje over de grenzen kijken om te beseffen dat het hier niet slecht vertoeven is. Dat is mijn interpretatie. Daarnaast is het juist goed dat er de mogelijkheid is om aandacht te vragen voor zaken die veel beter kunnen. Daar wordt ook aandacht voor gevraagd. Heel veel vrijwilligers die bijvoorbeeld een Voedselbank mede mogelijk maken, de aanleiding is dan triestig, dat mensen dat voor anderen doen is tegelijkertijd waardevol.
Er zijn zeker ook mooie dingen, al moet ik de neiging onderdrukken om niet uit je voorbeelden selectief een aantal te halen om dan weer te zeggen dat ook dat zeer ongelijk verdeeld is, laat ik in ieder geval zeggen dat je dan weer naar de gemiddelden kijkt.

Op zich is Nederland natuurlijk een fantastisch land om in te mogen wonen, maar laten we ons ook niet blindstaren op de gemiddelden en de successen van een enkeling. Hoe groter de verschillen, hoe irrelevanter de gemiddelden.

Misschien ben ik ook wel te kritisch of pessimistisch om een tegenwicht te bieden aan alle "de bijstand is een van ons belastinggeld betaalde all-in vakantie"-verhalen.

Laatst bewerkt:
We zijn tegenwoordig alles tot in details aan het berekenen en we proberen alles tot in den treure te verklaren vanuit onze eigen invalshoek.

Dat we eigenlijk geen flauw idee meer hebben wat we aan het doen zijn.

Dat de gemiddelde fabrieksarbeider van 50 jaar terug een moord zou doen voor de levenstandaard van zijn huidige tegenhanger.

10 jaar eerder moest die zelfde fabrieksarbeider op zaterdag trouwens ook nog gewoon een aantal uur werken.
Maar is dat ook niet door voortschrijdende inzichten en wetenschappelijke ontwikkelingen?

In de uitzending van afgelopen zondag ging het over mensen die heel hun leven bij Philips werkten, dat ze eigen opleidingsinstituten hadden, er werd voor huisvesting gezorgd en voor de slimme kindjes waren er beurzen beschikbaar om te kunnen doorleren.

Ik snap wat je wilt zeggen, maar de tegenhanger is nu iemand die via een uitzendconstructie bij Philips werkt, maar niet voor Philips en die op een gegeven moment weg moet, want voor vast in dienst is geen ruimte.

Tevens was de vrouw van die fabrieksarbeider veelal fulltime huisvrouw

Dat de gemiddelde fabrieksarbeider van 50 jaar terug een moord zou doen voor de levenstandaard van zijn huidige tegenhanger.
Ik vind het nogal lastig vergelijken tussen pakweg 1971 en nu. De maatschappelijke structuur is compleet veranderd, zoals dat altijd gaat wanneer er zo'n lange periode tussen zit. Het leven ziet er anders uit, huishoudens zien er anders uit. Het is duidelijk dat het reële netto inkomen per hoofd van de bevolking al sinds WOII een sterk opgaande lijn is, daar is denk ik geen discussie over. Maar naast die grafiek moet je ook altijd weer de grote sociaal-economische veranderingen schetsen die misschien op het inkomen per hoofd van de bevolking niet zo veel invloed hebben, maar uiteindelijk wel op het besteedbaar inkomen per huishouden. Denk aan:
- een groter deel van de bevolking is gaan werken
- het aantal huishoudens is sneller gegroeid dan de bevolking is gegroeid
- er is een enorme stijging van het aantal eenpersoonshuishoudens
- het is steeds minder vaak mogelijk om met één inkomen de vaste lasten te betalen

Als je het beschikbaar inkomen per huishouden meet zie je veel meer een stagnatie in de afgelopen vijftig jaar dan een stijgende lijn. Het is dus maar net welke maatstaf je gebruikt.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over alle andere veranderingen. Die fabrieksarbeider die jij noemt had een vast contract, een stabiel pensioen, een eigen huis voor een habbekrats en een vrouw die thuis het grootste deel van de tijd voor de kinderen zorgde. De gemiddelde fabrieksarbeider van nu heeft een tijdelijk contract of is gedetacheerd via een uitzendbureau, weet niet wanneer hij met pensioen kan gaan en of er überhaupt een fatsoenlijk pensioen is opgebouwd t.z.t., weet überhaupt niet of hij volgende maand nog wel werk heeft, en moet 's avonds nog de kinderen van de opvang halen, boodschappen doen en het huis poetsen omdat 'ie een vrouw heeft die ook fulltime moet werken om het huis en die tweede auto af te kunnen betalen. Ik schets het wat negatief allemaal en natuurlijk zijn er ook veel positieve veranderingen te noemen, maar te stellen dat het allemaal zo veel beter is geworden: nah.

Ik vind het nogal lastig vergelijken tussen pakweg 1971 en nu. De maatschappelijke structuur is compleet veranderd, zoals dat altijd gaat wanneer er zo'n lange periode tussen zit. Het leven ziet er anders uit, huishoudens zien er anders uit. Het is duidelijk dat het reële netto inkomen per hoofd van de bevolking al sinds WOII een sterk opgaande lijn is, daar is denk ik geen discussie over. Maar naast die grafiek moet je ook altijd weer de grote sociaal-economische veranderingen schetsen die misschien op het inkomen per hoofd van de bevolking niet zo veel invloed hebben, maar uiteindelijk wel op het besteedbaar inkomen per huishouden. Denk aan:
- een groter deel van de bevolking is gaan werken
- het aantal huishoudens is sneller gegroeid dan de bevolking is gegroeid
- er is een enorme stijging van het aantal eenpersoonshuishoudens
- het is steeds minder vaak mogelijk om met één inkomen de vaste lasten te betalen

Als je het beschikbaar inkomen per huishouden meet zie je veel meer een stagnatie in de afgelopen vijftig jaar dan een stijgende lijn. Het is dus maar net welke maatstaf je gebruikt.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over alle andere veranderingen. Die fabrieksarbeider die jij noemt had een vast contract, een stabiel pensioen, een eigen huis voor een habbekrats en een vrouw die thuis het grootste deel van de tijd voor de kinderen zorgde. De gemiddelde fabrieksarbeider van nu heeft een tijdelijk contract of is gedetacheerd via een uitzendbureau, weet niet wanneer hij met pensioen kan gaan en of er überhaupt een fatsoenlijk pensioen is opgebouwd t.z.t., weet überhaupt niet of hij volgende maand nog wel werk heeft, en moet 's avonds nog de kinderen van de opvang halen, boodschappen doen en het huis poetsen omdat 'ie een vrouw heeft die ook fulltime moet werken om het huis en die tweede auto af te kunnen betalen. Ik schets het wat negatief allemaal en natuurlijk zijn er ook veel positieve veranderingen te noemen, maar te stellen dat het allemaal zo veel beter is geworden: nah.
Ik ben toch blij dat ik niet de enige ben die z'n koffie heel zwart drinkt.

Ik ben toch blij dat ik niet de enige ben die z'n koffie heel zwart drinkt.
Ik wil helemaal niet zeggen dat het per se slechter is geworden.
Ik wil alleen maar aangeven dat een reële netto inkomensstijging per hoofd van de bevolking niet de enige maatstaf kan zijn om te bepalen of het beter of slechter is geworden.
In mijn ogen is het ontzettend ingewikkeld om het leven van persoon x van zo veel jaar geleden te vergelijken met dat van persoon y van nu, laat staan daar de conclusie uit te trekken dat persoon x een moord zou doen om te ruilen met de levensstandaard van persoon y.

Je schetst het niet negatief eerder realistisch. Langzaam gaan we de kant van Amerika op. Een kleine bovenlaag die het goed heeft. Een middenstand die steeds kleiner wordt en een steeds groter wordende onderlaag die erbuiten valt.

Je schetst het niet negatief eerder realistisch. Langzaam gaan we de kant van Amerika op. Een kleine bovenlaag die het goed heeft. Een middenstand die steeds kleiner wordt en een steeds groter wordende onderlaag die erbuiten valt.
Dat komt omdat het gemiddelde sneller stijgt de onderlaag, maar dat de onderlaag er de laatste decennia niet op vooruit is gegaan gaat er bij mij niet in.

Kijk als je dit soort zaken als noodzakelijk levensstandaard beschouwt gaat het imo fout.
Je gaat de strekking van het verhaal nu onderuit proberen te halen door te mierenneuken? Prima, eerste/enige auto dan als mevrouw met de trein / fiets naar d'r werk kan

En als die nodig is zodat moeders ook naar haar werk kan?

Je gaat de strekking van het verhaal nu onderuit proberen te halen door te mierenneuken? Prima, eerste/enige auto dan als mevrouw met de trein / fiets naar d'r werk kan
Dan gaat ze lekker lopen of op de fiets, mijn ouders hebben in hun leven nog nooit een tweede auto gehad. En dan bedoel ik niet als tweede auto voor mijn moeder, maar dat ze maat één keer een tweedehands Dafje hebben gehad.

Dan gaat ze lekker lopen of op de fiets, mijn ouders hebben in hun leven nog nooit een tweede auto gehad. En dan bedoel ik niet als tweede auto voor mijn moeder, maar dat ze maat één keer een tweedehands Dafje hebben gehad.
Net als die mensen in de Toeslagenaffaire, werd de auto gevorderd konden ze niet meer naar hun werk of hun werk doen. Goed idee!

Dat komt omdat het gemiddelde sneller stijgt de onderlaag, maar dat de onderlaag er de laatste decennia niet op vooruit is gegaan gaat er bij mij niet in.
Dan gaat dat bij jou er niet in. Prima. In Nederland hebben we een ruim sociaal vangnet wat de onderste laag een beetje overeind houdt dat klopt.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven