XXL Nutrition

Sticky Tweede Kamer/ NL Politiek

Die fabrieksarbeider die jij noemt had een vast contract, een stabiel pensioen, een eigen huis voor een habbekrats en een vrouw die thuis het grootste deel van de tijd voor de kinderen zorgde. De gemiddelde fabrieksarbeider van nu heeft een tijdelijk contract of is gedetacheerd via een uitzendbureau, weet niet wanneer hij met pensioen kan gaan en of er überhaupt een fatsoenlijk pensioen is opgebouwd t.z.t.,
Ben trouwens wat ouderen tegengekomen die dit toen goed voor elkaar hadden maar omdat de kosten van alles en vooral de huurprijzen sindsdien zo gestegen zijn dat het riante pensioen dat op ze stond te wachten nu net genoeg is om in een sociale seniorenwoning te overleven. Is eigenlijk een zelf gespaarde/betaalde uitkering op bijstandsniveau geworden.

Reken maar uit als je verwacht dat je pensioen een groot deel van je nu dikke salaris uit zal betalen, wat dat nog voorstelt na 20-30 jaar inflatie en een paar verdubbelingen in kosten.

Ben trouwens wat ouderen tegengekomen die dit toen goed voor elkaar hadden maar omdat de kosten van alles en vooral de huurprijzen sindsdien zo gestegen zijn dat het riante pensioen dat op ze stond te wachten nu net genoeg is om in een sociale seniorenwoning te overleven. Is eigenlijk een zelf gespaarde/betaalde uitkering op bijstandsniveau geworden.

Reken maar uit als je verwacht dat je pensioen een groot deel van je nu dikke salaris uit zal betalen, wat dat nog voorstelt na 20-30 jaar inflatie en een paar verdubbelingen in kosten.
Inderdaad, de gemiddelde fabrieksarbeider van toen is nu (hoog)bejaard en heeft het in vele gevallen nu misschien wel slechter dan hij zelf voorzien had.

Dan gaat ze lekker lopen of op de fiets, mijn ouders hebben in hun leven nog nooit een tweede auto gehad. En dan bedoel ik niet als tweede auto voor mijn moeder, maar dat ze maat één keer een tweedehands Dafje hebben gehad.
Als je tijd hebt zou je dan kunnen en willen reageren op de strekking van mijn post, i.p.v. dit geouwehoer. Mijn ouders hebben ook altijd maar één auto gehad, wat doet dat er verder toe

Als je tijd hebt zou je dan kunnen en willen reageren op de strekking van mijn post, i.p.v. dit geouwehoer. Mijn ouders hebben ook altijd maar één auto gehad, wat doet dat er verder toe
Ik denk dat dit wel aangeeft hoe ik er tegenaan kijk.
Dat komt omdat het gemiddelde sneller stijgt de onderlaag, maar dat de onderlaag er de laatste decennia niet op vooruit is gegaan gaat er bij mij niet in.

Ik denk dat dit wel aangeeft hoe ik er tegenaan kijk.
'Op vooruit is gegaan', ja als je maatstaf enkel is: inkomen, dan zeker. Ook gecorrigeerd voor inflatie en dergelijke. Maar er is veel meer dan dat en dat probeerde ik te schetsen. Jammer dat je daar niet op reageert.
Nogmaals: ik durf niet te stellen of het beter of slechter is geworden, zijn ook nogal subjectieve maatstaven. Het is in elk geval anders, dat is zeker.

Maar er is veel meer dan dat en dat probeerde ik te schetsen. Jammer dat je daar niet op reageert.
Dat klopt, maar dat al dat soort randzaken nu bij de levensstandaard van de Nederlander behoort laat toch al zien dat we er met zijn allen flink op vooruit zijn gegaan. Als je dan in de onderlaag voor sommige zaken net wat te kort komt om de huidige levensstandaard te behalen, heb je het dan slechter dan je tegenhanger van 50 jaar geleden? In mijn ogen niet.

• Topic Starter Topic Starter
  • #9.907
al moet ik de neiging onderdrukken om niet uit je voorbeelden selectief een aantal te halen om dan weer te zeggen dat ook dat zeer ongelijk verdeeld is
Ik had er bewust wat triggers ingestopt, om je te plagen. Je hebt je desondanks sterk gehouden, bravo!
laat ik in ieder geval zeggen dat je dan weer naar de gemiddelden kijkt.

Op zich is Nederland natuurlijk een fantastisch land om in te mogen wonen, maar laten we ons ook niet blindstaren op de gemiddelden en de successen van een enkeling. Hoe groter de verschillen, hoe irrelevanter de gemiddelden.
Ik kijk idd naar gemiddelden, het is een handige manier van meten als je zaken wil vergelijken met elkaar. Natuurlijk moet je ook kijken hoe gemiddelden tot stand zijn gekomen, als er niet een sterke c.q. brede middenklasse is maar een heel hoge en heel lage groep kom je wellicht ook uit op een prima gemiddelde (Amerika?!). Dus nee ik kijk niet uitsluitend naar gemiddelde, maar ook niet alleen naar de onderkant. Nivelleren is echt niet per se een fijn feestje. Ondanks allerlei schrijnende voorbeelden ben ik geen doemdenker en vind ik dat het fijn leven is in Nederland.

Edit. Misschien is de levensstandaard wel te hoog en barst die bubbel op termijn. Er komen gigantisch veel 80plussers bij, en het werkende deel wordt kleiner. Mensen hier zijn er onvoldoende. Daar liggen enorme uitdagingen om de huidige standaard te behouden. Daar niet alleen natuurlijk, maar het hele plaatje over pakweg 30 jaar.
Er is ontzettend veel te lezen, her en der, over dat er van alles misgaat. We zijn daar zelf ook bij, wat kan jij doen voor de samenleving. Iemand te helpen? De reflex is bij velen om te denken ja dat moet de overheid oplossen. Ik heb een klacht en de overheid doet daar te weinig aan, wat een klote land. Maar het feit dat die reflex bestaat betekent natuurlijk ook wat. Kennelijk zijn er veel mensen die hebben geleerd te vertrouwen op de overheid, dat die het goed regelt. Dat kan toch alleen maar in een land waar het normaliter goed geregeld is? Er zijn ontzettend veel bezuinigingen geweest afgelopen decennia, misschien moeten we met een meerderheid gaan inzien dat we een overheid nodig hebben. En niet dat neoliberale gewauwel van alles moet kleiner, efficiënter en nog meer uitkleden. Een overheid kan bepaalde zaken gewoon beter dan dat alleen de markt dat kan (al is het een soort containerbegrip dat niet eenvoudig is om uit te leggen).

Laatst bewerkt:
Grotendeels eens met @Mentat en @tymboo . Om mijn vader als voorbeeld te nemen:

Simpele man met minimale opleiding. Heeft in loondienst gewerkt 'met z'n handen' en heeft toevallig vandaag zijn laatste werkdag voor hij met pensioen gaat. Hij zal hooguit een paar honderd euro meer dan minimumloon verdienen. Bruto, that is.

Hij heeft in z'n eentje een huis kunnen laten bouwen met ca. 1 hectare grond. Vrijstaand en met drie zeer ruime slaapkamers, zolder, kelder, garage, hooizolder en een stal voor de paarden. Buiten staat nog een schuur. En dat in zijn eentje. Tegenwoordig natuurlijk zieke overwaarde op het huis.

Welke eenvoudig opgeleide werkman kan dit tegenwoordig nog in zijn eentje betalen? Dat wordt zelfs in krimpgebieden nog lastig.

En heb ik het nog niet over fijne pensioenregelingen zoals de VUT enzo.

Laatst bewerkt:
Ik heb het idee dat de kansen om in NL fijn te wonen in de afgelopen 80 jaar wel vergeven/ingenomen zijn.

Grotendeels eens met @Mentat en @tymboo . Om mijn vader als voorbeeld te nemen:

Simpele man met minimale opleiding. Heeft in loondienst gewerkt 'met z'n handen' en heeft toevallig vandaag zijn laatste werkdag voor hij met pensioen gaat. Hij zal hooguit een paar honderd euro meer dan minimumloon verdienen. Bruto, that is.

Hij heeft in z'n eentje een huis kunnen laten bouwen met ca. 1 hectare grond. Vrijstaand en met drie zeer ruime slaapkamers, zolder, kelder, garage, hooizolder en een stal voor de paarden. Buiten staat nog een schuur. En dat in zijn eentje. Tegenwoordig natuurlijk zieke overwaarde op het huis.

Welke eenvoudig opgeleide werkman kan dit tegenwoordig nog in zijn eentje betalen? Dat wordt zelfs in krimpgebieden nog lastig.

En heb ik het nog niet over fijne pensioenregelingen zoals de VUT enzo.
Dan heeft jouw vader het toch beter dan zijn tegenhanger die 50 jaar geleden met pensioen is gegaan na een leven lang met zijn handen te hebben gewerkt.

Dat klopt, maar dat al dat soort randzaken nu bij de levensstandaard van de Nederlander behoort laat toch al zien dat we er met zijn allen flink op vooruit zijn gegaan
Als je dan in de onderlaag voor sommige zaken net wat te kort komt om de huidige levensstandaard te behalen, heb je het dan slechter dan je tegenhanger van 50 jaar geleden? In mijn ogen niet.
Veranderingen over de afgelopen 50 jaar in gezinssamenstelling, aantal werkenden, aantal huishoudens, aantal eenpersoonshuishoudens etc noem jij 'randzaken'? Ik noem dat grote maatschappelijke ontwikkelingen. Of heb je het dan nog steeds over die tweede auto?

Het is niet slechter geworden, ik zeg alleen dat je niet enkel naar het inkomen per hoofd van de bevolking moet kijken. Dat schept namelijk een veel te rooskleurig beeld wanneer je die 'randzaken' er niet bij haalt.

1618568174072.png

Als je een leuke ouwedag wilt kan je beter een huis afbetalen, verkopen op je 65ste en dan lekker verhuizen naar Alicante of Benidorm. Huisje kopen voor 2 ton. 3 á 4 ton om van te leven. Bijna het hele jaar lekker weer. Top.

Of naar Thailand, beetje hoertjes of katoys aanduwen voor €10. Whatever floats your boat.

Als je een leuke ouwedag wilt kan je beter een huis afbetalen, verkopen op je 65ste en dan lekker verhuizen naar Alicante of Benidorm. Huisje kopen voor 2 ton. 3 á 4 ton om van te leven. Bijna het hele jaar lekker weer. Top.
Zoiets

Mooi appartement van 3 ton. Aan de kust in Albir, groot zwembad, beveiligd privéterrein. Waarom zou je dan nog hier blijven?

Of nog beter, als je wat meer te besteden hebt:

Zoiets

Mooi appartement van 3 ton. Aan de kust in Albir, groot zwembad, beveiligd privéterrein. Waarom zou je dan nog hier blijven?
Hoe zijn de bovenburen?

Toch liever voor 100-200k een vrijstaand bungalowtje

Tara Reade all over again: Luister naar slachtoffers, zolang ze een witte cisgender heteroman van middelbare leeftijd beschuldigen!

Schande dat de Kerk seksueel misbruik achterhield (andere tijd, andere inzichten, maar ook nu nog volkomen verkeerd behandeld), schande dat sportverenigingen dat deden en doen (maar wat als de ouders hun kinderen van de vereniging halen), maar de progressieve Deugdrammers 66, die dienen hogere doelen!

(ik moest wel lachen om "door de verkeerde serieus genomen")

Nu doorpakken, Kamervoorzitter ook weg, Rob mag vooralsnog blijven.

Wat een heerlijke dames die juffen bij Op1!

Ik had tegenover die wethouder wel Josse de Voogd willen zien.

Terug
Naar boven