Het hangt er een beetje vanaf wie je ziet als migranten en vanaf wanneer je rekent. Zelfs de gastarbeiders zou je daaronder kunnen rekenen, maar door slecht beleid (what's new) en belangen van grote bedrijven kan je je afvragen wat daar de netto opbrengsten van zijn. Jan van Beek(?) heeft daar wel over geschreven. Ook Jan Latten, maar die schrijft wat breder over bevolkingspolitiek.
Mijn probleem met dit soort opmerkingen is dat dit het onderscheid tussen economische gelukszoekers, mensen die (politiek) asiel nodig hebben en alles daar tussenin opheft. In tegenstelling tot wat Jesse Klaver beweert zijn asielzoekers op de arbeidsmarkt nu niet bepaald een onverdeeld succes. Voor iemand die elders vervolgd wordt is dat wellicht niet eens zo'n probleem, voor iemand in wiens land het oorlog is en die na de oorlog in principe terug zou kunnen wel. Ik vraag me ook af of Klaver hierbij ook denkt aan Afshian Ellian en zijn zoon Ulysse, die zie ik nu als bijzonder geslaagde asielzoekers.
Toch had Klaver, zeker in het begin, wel een aantal goede punten, maar dat maakte Eerdmans hem ook wel makkelijk, door met de welbekende afleidingen te komen.
Het punt blijft ook dat je al dat geld beter in de regio kan besteden, maar daar willen zowel links als rechts niet aan. Ze hebben die vluchtelingenstroom en mensonterende omstandigheden hier nodig om hun punt te kunnen maken voor het stemvee: "Individuals are intelligent, the people are stupid".