- Waardering
- 12.184
Ik weet dat jij het heel ingewikkeld vind omdat wetten en grondrechten nogal eens niet ondersteunen wat jij zou willen. Ik weet ook dat wetten nogal eens van grondrechten afwijken en dat rechters en burgemeesters er in hun besluiten ook van kunnen afwijken. Maar dat vroeg ik allemaal niet.Je zou inmiddels moeten weten dat het recht geen eenvoudige ja/nee-antwoorden kent.
Als je daadwerkelijk geïnteresseerd bent in wat nuance:
![]()
Boeren die distributiecentra blokkeren, mag dat zomaar?
Boeren blokkeren al dagen distributiecentra van supermarkten. Ze staan dan met hun tractoren voor de poort, waardoor vrachtwagens niet in- en uit kunnen rijden om supermarkten te bevoorraden. Valt dit nog binnen het demonstratierecht? NU.nl vroeg het aan Jan Brouwer, hoogleraar Recht en Samenleving.www.nu.nl
Ik heb overigens andere genuanceerde artikelen erover gelezen. Dit van nu.nl is echt slecht geschreven, allerlei stellingen volgen niet logisch uit elkaar of duiden niet wat er nu daadwerkelijk van toepassing is. Leuk als je de mentale ontwikkeling van een kind hebt en een opsomming wilt van irrelevante materie eromheen.
Maar geen antwoord op mijn vraag en het zegt niks over het onderscheid dat ik maakte welke jij nog steeds niet kunt begrijpen waardoor je het nodig vond om mij belachelijk te maken. Ongeacht wat rechters en burgemeesters eraan hebben gedaan of over hebben uitgesproken hebben die mongolenboeren strafbare feiten gepleegd bij hun protestactie. Daar kun je niet omheen. Ik onderbouw enkel hoe het mogelijk is dat je bij een demonstratie toch strafbaar kunt zijn, wat de beperkingen van dat grondrecht zijn en hoe dat wederom gebaseerd is op heel simpele logische universele rechten die je niet de vrijheid geven om de vrijheid van anderen af te nemen.
Of dat betekent dat de burgemeester mocht ingrijpen of niet, of ze straffen krijgen of niet, of ze formeel toestemming moeten vragen of meldingsplicht hebben of niet, hoe die rechten in wetten en jurisprudentie zijn geuit of niet, is voor mijn uitingen die je belachelijk maakt totaal niet relevant.