MuscleMeat

Sticky Tweede Kamer/ NL Politiek

Statistisch gezien en op papier heb je natuurlijk gelijk.
In werkelijkheid pakt het hoogstwaarschijnlijk vaak veel negatiever uit voor een significant aantal burgers.
In 2023 is de loonbelasting omlaag gegaan, de inkomensgrens voor toeslagen omhoog, minimumloon omhoog, en ik dacht de heffing voor vakantiegeld, dertiende maand en overuren.

De werknemers in een branche met grote tekorten, zouden die niet al lang door hun werkgever gevraagd zijn of ze niet wat meer uren willen draaien?
Als je het zo brengt is het toch anders dan wanneer je de werkgevers aanspoort om dat aan alleen aan deeltijd werkende vrouwen te vragen. Wel moet overheid dan ook een realistisch plan hebben voor als de werkgelegenheid weer afneemt, wat niet ondenkbaar is op korte termijn.

Nee, dat kan niet.

Marginale druk is de belastingdruk per extraverdiende euro.

Ja, ik zie het ik vergeleek het met belastingdruk.

Toch kan ik mij voorstellen dat je met een uurloon van 12 euro er ook niet vrolijk van wordt als er 6 hele euro´s per uur overblijven.

Als je het zo brengt is het toch anders dan wanneer je de werkgevers aanspoort om dat aan alleen aan deeltijd werkende vrouwen te vragen. Wel moet overheid dan ook een realistisch plan hebben voor als de werkgelegenheid weer afneemt, wat niet ondenkbaar is op korte termijn.

Was het dan niet zo dat mannen weer minder uren moeten werken om de "inkomensongelijkheid" te verkleinen?

In 2023 is de loonbelasting omlaag gegaan, de inkomensgrens voor toeslagen omhoog, minimumloon omhoog, en ik dacht de heffing voor vakantiegeld, dertiende maand en overuren.

Er is al een tijdje politieke bereidheid om zaken op dit vlak te verbeteren.
Ik hoop ook dat de maatregelen die je noemt soelaas gaan brengen voor diegenen die dat het meest nodig hebben.

Dat is ook wel nodig denk ik, want ik heb rekenmodellen gezien -gebaseerd op realistische scenario's- waarin duidelijk wordt dat werken soms gewoon niet loont. Bepaalde mensen komen er daardoor netto wel heel bekaaid vanaf.

Een voorbeeld was meen ik een alleenstaande ouder, die voltijds werkt voor een modaal inkomen en netto beduidend minder over hield dan een alleenstaande ouder met een bijstand-uitkering. (Als gevolg van allerlei kwijtscheldingen en toeslagen die de uitkeringsgerechtigde kreeg)

In die zin is het dus wel degelijk mogelijk, dat je door meer uren te gaan werken net over bepaalde grenzen gaat, waardoor je netto feitelijk minder over houdt.

Ik hoop ook dat de maatregelen die je noemt soelaas gaan brengen voor diegenen die dat het meest nodig hebben.

Dat is ook wel nodig denk ik, want ik heb rekenmodellen gezien -gebaseerd op realistische scenario's- waarin duidelijk wordt dat werken soms gewoon niet loont. Bepaalde mensen komen er daardoor netto wel heel bekaaid vanaf.

Een voorbeeld was meen ik een alleenstaande ouder, die voltijds werkt voor een modaal inkomen en netto beduidend minder over hield dan een alleenstaande ouder met een bijstand-uitkering. (Als gevolg van allerlei kwijtscheldingen en toeslagen die de uitkeringsgerechtigde kreeg)

In die zin is het dus wel degelijk mogelijk, dat je door meer uren te gaan werken net over bepaalde grenzen gaat, waardoor je netto feitelijk minder over houdt.

Als je al die lijstjes zo bekijkt zijn de zwartwerkers met een uitkering toch de rijkste groep. Soms begrijpelijk, maar eigenlijk wel schandalig.

• Like
Waarderingen: Pren
Als je al die lijstjes zo bekijkt zijn de zwartwerkers met een uitkering toch de rijkste groep. Soms begrijpelijk, maar eigenlijk wel schandalig.

We hebben dit wel vaker besproken in andere topics als ik me goed herinner, maar ik ken er helaas genoeg waar dit voor geldt.

Samenwonend met kinderen:
Een uitkering van pakweg 1700 euro per maand + een berg aan toeslagen + flink wat zwart bijbeunen en voor je het weet heb je 2 keer modaal in de pocket. Schandalig inderdaad.

Mwah, t is wel degelijk vooruit gegaan.

Elk3DEUWkAE39dZ.png

Screenshot_20230311_200611_Samsung Notes.jpg

Alleenstaande ouders zouden ook gewoon blij kunnen zijn dat ze de volle mep aan toeslagen krijgen. Want laten we eerlijk zijn, als extra werken niet loont dan komt het door de toeslagen. Met een koophuis en zonder kinderen is dat alweer anders

We hebben dit wel vaker besproken in andere topics als ik me goed herinner, maar ik ken er helaas genoeg waar dit voor geldt.

Samenwonend met kinderen:
Een uitkering van pakweg 1700 euro per maand + een berg aan toeslagen + flink wat zwart bijbeunen en voor je het weet heb je 2 keer modaal in de pocket. Schandalig inderdaad.

Ja. Aan de andere kant, als je een prof tuinman. loodgieter of wat dan ook een dag wit laat werken ben je soms 1000 euro kwijt.
Wie iemand kent die het zwart voor 300 euro doet en toch voor de prof kiest moet wel erg van zijn principes zijn.

Mwah, t is wel degelijk vooruit gegaan.

Waarvan akte, ik ben daar als alleenverdiener (met kinderen) een direct getuige van.

Want laten we eerlijk zijn, als extra werken niet loont dan komt het door de toeslagen.
We zijn goud-eerlijk, de toeslagen zijn (in de meeste gevallen) de oorzaak.

Met een koophuis en zonder kinderen is dat alweer anders
Yep

Het blijft verbazen dat Martin Sommer voor de Volkskrant schrijft:

De WEF agenda uitgerold op hogescholen
20230313_152954.jpg

Mijn keuze voor PS gaat eigenlijk tussen betaalbare woningen en kernenergie, maar eigenlijk is het allemaal niks...

• Like
Waarderingen: Pren
Misselijkmakend niveau weer hoor tijdens de debatten.
Kuiken tegen Baudet: u heeft nog nooit een boer van dichtbij gezien maar waarschijnlijk wel een paar bruine laarsen thuis staan.

Hoe de f**k is dit debaterren?

Kaag noemde em net daarvoor iets ind e trand van een Russische asset.

Morgen lekker FvD stemmen. f**k de status quo.

Misselijkmakend niveau weer hoor tijdens de debatten.
Kuiken tegen Baudet: u heeft nog nooit een boer van dichtbij gezien maar waarschijnlijk wel een paar bruine laarsen thuis staan.

Hoe de f**k is dit debaterren?

Kaag noemde em net daarvoor iets ind e trand van een Russische asset.

Morgen lekker FvD stemmen. f**k de status quo.
Het is niet slim van die andere partijen.

Terug
Naar boven