XXL Nutrition

Sticky Tweede Kamer/ NL Politiek

En toch blijven mensen Apple producten
kopen.

Vraag apple gebruikers of dit hetzelfde product is.

Of apple store A met goedkoop personeel, 20% korting.
Apple stoor B duur personeel. Geen korting mogelijk.

Waar gaat men apple kopen?
Willen we wel goede arbeidsvoorwaarden voor anderen?

Ja snap ik. Ik maakte een grap.
mr bean television GIF by Head Like an Orange

Geen enkele ondernemer laat omzet liggen door gebrek aan personeel als dat makkelijk is op te lossen door wat meer te betalen. Geen horecazaak die dagen dicht gaat omdat ze te gierig zijn. Ze kunnen het gewoonweg niet betalen. De goedkope slaven zijn door de consumenten zelf gecreëerd omdat ze weigeren meer te betalen.

Als je uit 2 winkels kan kiezen uit hetzelfde product, de een heeft enkel 16 jarige slaven in dienst en de andere winkel heeft goede lonen en voorwaarden maar is 25% duurder.waar gaat de Nederlander shoppen denk je?
Ging het over horeca? Voor mensen koken en dan ook nog eens tig lui inhuren om het bordje van de keuken naar de tafel te lopen. Ja no shit dat die functies niet boven slavernij uitkomen. Hoewel mensen er ook belachelijke bedragen voor betalen en de prijzen allang weer over de kop zijn gegaan dus blijkbaar kan het gewoon. Anders zou er ook geen krapte zijn.

Wel grappig dat goede voorwaarden niet betaald zouden kunnen worden, maar overuren wel. Of moeten die gratis?

En verder, recordwinsten...

Laatst bewerkt:
Ging het over horeca? Voor mensen koken en dan ook nog eens tig lui inhuren om het bordje van de keuken naar de tafel te lopen. Ja no shit dat die functies niet boven slavernij uitkomen. Hoewel mensen er ook belachelijke bedragen voor betalen en de prijzen allang weer over de kop zijn gegaan dus blijkbaar kan het gewoon. Anders zou er ook geen krapte zijn.

Wel grappig dat goede voorwaarden niet betaald zouden kunnen worden, maar overuren wel. Of moeten die gratis?

En verder, recordwinsten...

Goede voorwaarden (die geld kosten) zullen nooit verbeterd worden als er anderen zijn die genoegen nemen met minder goede voorwaarden.
Of dat nou om horeca gaat of een andere branche dat maakt weinig verschil, restaurant was het makkelijkste voorbeeld. Als ondernemers geld mislopen, terwijl ze dit wel kunnen opvangen zullen ze dat altijd doen.

Recordwinsten...ik ook had dit jaar een record winst. Maar in Corona jaar een laagterecord. De recordwinst zit nu dus in mijn buffer voor als men straks gaat schreeuwen dat ondernemers zelf voor een buffer moeten zorgen.

Vrijheid moet ook voor ondernemers gelden.

Goede voorwaarden (die geld kosten) zullen nooit verbeterd worden als er anderen zijn die genoegen nemen met minder goede voorwaarden.
Of dat nou om horeca gaat of een andere branche dat maakt weinig verschil, restaurant was het makkelijkste voorbeeld. Als ondernemers geld mislopen, terwijl ze dit wel kunnen opvangen zullen ze dat altijd doen.

Recordwinsten...ik ook had dit jaar een record winst. Maar in Corona jaar een laagterecord. De recordwinst zit nu dus in mijn buffer voor als men straks gaat schreeuwen dat ondernemers zelf voor een buffer moeten zorgen.

Vrijheid moet ook voor ondernemers gelden.
Er is inderdaad ook een heel andere richting dan waar ik op reageerde, die niet met arbeidskrapte te maken heeft en mensen inderdaad niet kunnen betalen en maar moeten zien of ze nog wel overeind blijven. Die hebben niet juist die jaren recordwinsten gemaakt ten koste van de belastingbetalers, consumenten, en werknemers, en staan nu weer voor de deur bij de beleids- en opiniemakers om ook door te drukken dat de verdere groei weer vooral aantrekkelijk voor hun top moet worden en niet voor de mensen die ze ervoor nodig hebben.

Nieuwsuur :hahaha: jongens toch

Ja, ze zijn weer vrij laat met hun berichtgeving. :grinny:

Precies, daarom staan ze ook nog steeds achter hun voorstel voor het verdwijnen van de 1e kamer, stelletje radicalen daar!

Wat zou dat inderdaad goed uitkomen voor ze zeg, kunnen ze helemaal alles doordrukken zonder enig tegenwicht!

Ik verwacht ook vanavond op nieuwsuur een docu over onze nationale narcist Rutte, getiteld:

"Mensen zien nog steeds de échte monsters niet"

Met daarin aandacht voor de gevolgen van 15 jaar pathologisch liegen en bedriegen door 's Neerlands gladste aal ooit.

En waarom er nooit iets van zijn vervolging terecht is gekomen en zal komen, omdat hij er een meester in is om anderen voor de bus te gooien zodat hij zelf buiten schot blijft.

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Vonk
Om te beginnen vind ik de term deeltijdprinsesjes nogal denigrerend, het zet meteen al een verkeerde toon.

Paar uurtjes meer per week, moeten we dat letterlijk nemen?
Welke werkgever zit te wachten op iemand die 2 uur per week meer gaat werken? Zal dan al gauw een halve dag of meer zijn
Dit en ook de uitspraak "wat staat er in de weg?" laat duidelijk blijken dat ze een irreëel beeld heeft van (mogelijke) achterliggende redenen dat vrouwen niet die "paar uurtjes" meer kunnen werken.

Iemand die dat zegt heeft blijkbaar weinig wezenlijk besef van de redenen en het belang dat veel vrouwen juist minder werken.
Bijvoorbeeld omdat ze daardoor andere essentiële rollen beter kunnen vervullen zoals opvoeding van kinderen.
Of het gegeven dat veel gezinnen in de lastige financiële positie zitten, waarin meer werken feitelijk netto minder oplevert.
Dit dankzij nominale druk en ons nogal kromme belasting en toeslagenstelsel daarin.
Hoge kosten aan kinderopvang kunnen daar ook nog weer eens debet aan zijn.

Dit alles, haar positie plus het riante salaris dat zij zelf heeft als minister (en vanuit haar eerdere beklede hoge posities en functies) geven mijns inziens wel duidelijk aan dat ze losgezongen is van de dagelijks realiteit en problemen waarin veel gezinnen met een modaal inkomen zitten.
Meer werken veroorzaakt voor hen vaak meer problemen dan dat het oplossingen biedt. (hoe krom dat ook is)
Ik begrijp nog steeds niet waarom je dan een van de realiteit losgezongen wicht bent. Er is toch meer vraag naar arbeid dan aanbod op t moment? Dan is toch één van de mogelijke oplossingen dat je gaat kijken of mensen meer uren kunnen werken? En vrouwen werken nu eenmaal nog steeds vaker in deeltijd dan mannen. Dat je een algemene oproep doet aan vrouwen om misschien hier en daar eens wat meer uur in de week te werken, betekent niet dat je vindt dat iedereen dat meteen in elke individuele situatie moet doen. Misschien moeten we allemaal eens wat minder sensitief doen op dat gebied. Er moet gewoon eens wat meer en harder gewerkt worden.
Als je het artikel had gelezen had je trouwens gezien dat ze het zelf helemaal niet over deeltijdprinsesjes heeft, dat is nou eenmaal een term die journalistiek gezien lekker bekt en dus ergens in de vraagstelling langs komt. Verder is de marginale druk nog steeds 40-60% en is het dus helemaal niet zo dat je elke euro die je extra verdient meteen weer inlevert onder druk van het belasting- of toeslagenstelsel.

Ik begrijp nog steeds niet waarom je dan een van de realiteit losgezongen wicht bent. Er is toch meer vraag naar arbeid dan aanbod op t moment? Dan is toch één van de mogelijke oplossingen dat je gaat kijken of mensen meer uren kunnen werken? En vrouwen werken nu eenmaal nog steeds vaker in deeltijd dan mannen. Dat je een algemene oproep doet aan vrouwen om misschien hier en daar eens wat meer uur in de week te werken, betekent niet dat je vindt dat iedereen dat meteen in elke individuele situatie moet doen.
Gennip komt op mij over als (voorbarig) ambitieus en -vanuit een ivoren torentje- makkelijk over zaken heen walsend.
Zonder goed te weten wat er speelt en puur om haar eigen wil door te drijven.
Dit is gewoon mijn perceptie en mening m.b.t. haar, ook gevoed door andere gebeurtenissen.
Zoals bijvoorbeeld haar volstrekt onnozele idee om Franse jongeren uit de "banlieues" te halen en die hier in Nederland te laten werken.
Over losgezongen van de realiteit gesproken......dus dat lokte toen terecht nogal wat kritiek uit.

Ok, vanuit "damage control" werd dit later afgedaan als een prikkelend uitspraak om reacties te peilen o.i.d., maar dat ging er bij mij niet in.
Ik heb haar daarnaast nog wel vaker dingen horen stellen op een manier waarvan ik dacht: In welke cocon heb jij in vredesnaam opgesloten gezeten?
Nee, ik ben duidelijk geen fan van haar.

Misschien moeten we allemaal eens wat minder sensitief doen op dat gebied. Er moet gewoon eens wat meer en harder gewerkt worden.
Dat ben ik helemaal met je eens!

Als je het artikel had gelezen had je trouwens gezien dat ze het zelf helemaal niet over deeltijdprinsesjes heeft, dat is nou eenmaal een term die journalistiek gezien lekker bekt en dus ergens in de vraagstelling langs komt.
Je hebt gelijk, ik sta gecorrigeerd en neem dat terug. Had beter moeten opletten en niet diagonaal snellezen. :o

Verder is de marginale druk nog steeds 40-60% en is het dus helemaal niet zo dat je elke euro die je extra verdient meteen weer inlevert onder druk van het belasting- of toeslagenstelsel.
Statistisch gezien en op papier heb je natuurlijk gelijk.
In werkelijkheid pakt het hoogstwaarschijnlijk vaak veel negatiever uit voor een significant aantal burgers.

Het samenspel van factoren als wel of niet alleenstaand, bruto jaarinkomen, wel of geen recht op toeslagen en specifieke marginale druk, plaatst mensen in lastige financiële "tussen wal en schip"posities.

Tenminste, dat is wat ik om me heen vaak observeer.
Niet dat dit opzettelijk wordt gedaan, het is meer als inherent gevolg van de complexe belasting-technische constructies.

Laatst bewerkt:
Dat de marginale druk niet zo hoog is als men altijd denkt staat los van dat meer werken in heel veel gevallen toch echt geen zin heeft om netto wat aan over te houden.

Loos roepen wat meer te gaan werken mag natuurlijk altijd.

Dat de marginale druk niet zo hoog is als men altijd denkt staat los van dat meer werken in heel veel gevallen toch echt geen zin heeft om netto wat aan over te houden.
Dat is toch letterlijk wat marginale druk uitdrukt lol. Als de marginale druk laag is hou je netto relatief veel over van elke extra verdiende euro.
Het is verder natuurlijk een systeem van gemiddelden waarbij degenen die veel verdienen te maken hebben met een veel lagere marginale druk dan mensen die op of net boven het minimum verdienen. Die zijn inderdaad een heel groot deel van elke extra verdiende euro meteen weer kwijt. Er echt op achteruit gaan onder de streep is voor zo ver ik weet alleen sprake van in zeer uitzonderlijke gevallen.
Overigens ben ik persoonlijk voorstander van het aanpassen van het toeslagensysteem, verlagen van inkomstenbelasting en verhogen van vermogensbelasting, dat zou volgens mij nog meer ongelijkheid wegnemen en mensen meer pushen om (meer) te gaan werken.

Dat is toch letterlijk wat marginale druk uitdrukt lol. Als de marginale druk laag is hou je netto relatief veel over van elke extra verdiende euro.
Het is verder natuurlijk een systeem van gemiddelden waarbij degenen die veel verdienen te maken hebben met een veel lagere marginale druk dan mensen die op of net boven het minimum verdienen. Die zijn inderdaad een heel groot deel van elke extra verdiende euro meteen weer kwijt. Er echt op achteruit gaan onder de streep is voor zo ver ik weet alleen sprake van in zeer uitzonderlijke gevallen.
Overigens ben ik persoonlijk voorstander van het aanpassen van het toeslagensysteem, verlagen van inkomstenbelasting en verhogen van vermogensbelasting, dat zou volgens mij nog meer ongelijkheid wegnemen en mensen meer pushen om (meer) te gaan werken.

Je kan een kleine marginale druk hebben en tegelijk in een situatie zitten dat elke meer verdiende euro daarboven op netto weinig oplevert. De marginale druk verander je daar toch mee. In welk geval werkt extra werken dan?

0?appId=93a17a8fd81db0de025c8abd1cca1279&quality=0.jpg

De werknemers in een branche met grote tekorten, zouden die niet al lang door hun werkgever gevraagd zijn of ze niet wat meer uren willen draaien?

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven