Ik weet natuurlijk niet hoe het zit met de gezondheidszorg in Albanie, maar in Rusland is het zo dat iedereen sowieso recht heeft op gratis zorg. Als jij je been breekt in de gym en je belt 112 komen ze je gewoon ophalen, worden er in het ziekenhuis foto’s gemaakt, krijg je gips etc etc. Dit kost je niks. De kwaliteit van deze gratis zorg is sterk afhankelijk van waar je woont. In en rond Moskou zijn de ziekenhuizen modern en is het personeel goed opgeleid, ergens in Magadan is het zeer waarschijnlijk niet zo goed geregeld allemaal.
Maar dan heb je nog altijd de mogelijkheid om naar privéklinieken te gaan. Dit is uiteraard wel allemaal tip top in orde en in mijn eigen beleving is de zorg in de gemiddelde privékliniek beter dan in Nederland in een doorsnee ziekenhuis.
Kosten vallen ook goed mee. In Nederland betaal je je scheel aan zorgpremie en als je naar de tandarts oid moet betaal je alsnog uit eigen zak de hoofdprijs, hier is dat dus niet zo. Ik heb laatst een colonoscopy laten doen in zo’n kliniek en het kostte me 80 euro ofzo. Weet niet precies hoeveel jullie nu maandelijks aan zorgpremie kwijt zijn, maar ik denk doorgaans ongeveer het dubbele van die 80 euro.
Geen enkel systeem is perfect, maar wat mij betreft is het hier prima geregeld.