Fitness Seller

Sticky Tweede Kamer/ NL Politiek

• Topic Starter Topic Starter
  • #19.483
Bij BBB en NSC zit ook wel ervaring, vol met oud-CDA'ers.
Sluiten zich aan bij EVP dacht ik, waar CDA/CU ook zit. Dan zou ik eerder voor een van die twee kiezen als ik dat lijstje van Steks zie, om te zien hoe ze zich gaan ontwikkelen mochten ze voldoende stemmen krijgen. Of natuurlijk een van de anderen uit dat lijstje als ik Steks was. Als je fan bent van asielbeleid van regeerakkoord, dat is 80% VVD. Je zal moeten kijken wat je belangrijk vindt en zien welke partijen daar bij aansluiten @Steks

Sluiten zich aan bij EVP dacht ik, waar CDA/CU ook zit. Dan zou ik eerder voor een van die twee kiezen als ik dat lijstje van Steks zie, om te zien hoe ze zich gaan ontwikkelen mochten ze voldoende stemmen krijgen. Of natuurlijk een van de anderen uit dat lijstje als ik Steks was. Als je fan bent van asielbeleid van regeerakkoord, dat is 80% VVD. Je zal moeten kijken wat je belangrijk vindt en zien welke partijen daar bij aansluiten @Steks
Willen zich aansluiten bij EVP: dat zal na de verkiezingen moeten blijken. Het was een half serieuze suggestie op basis van "ervaring", ik zou mensen niet aanraden BBB te stemmen. :D

De fractie waar VVD (hoogstwaarschijnlijk) in blijft is dezelfde als D66 en Guy Verhofstadt, voor mij een heel goede reden om geen VVD te stemmen.

Een stem op de PVV is ook een beetje een stem op Marion Marechal, daar heb ik wel een zwak voor. Bij de PVV weet je zeker dat ze voor strenger beleid op asiel wn migratie zijn.

• #19.485
Ik kan geen PVV stemmen. Dus dat valt sowieso af. Als ik het huidige regeerakkoord lees, dat nog verder uitgewerkt moet worden natuurlijk, gaat het vroeg of laat een zooitje worden op asiel. Want de mensen zullen blijven komen, ze worden enkel minder opgevangen. Daar gaan problemen van komen. Dan nog een grijs gebied dat naar alle waarschijnlijkheid door een onafhankelijke rechter getoetst gaat worden. De populisten gooien alles op een asielcrisis, om de eigen problemen en onkunde te verhullen en stemmen te trekken.

Laatst bewerkt:
Wat moet je nou weer met zo'n uitslag.

EP.jpg
Mijn advies: Nederlandse partijen hebben nauwelijks zetels in hun Europese fracties. Zijn gaan dus nooit het tij keren binnen die fractie. Negeer daarom hun Nederlandse programma en kijk waar die fractie voor staat. Kies vervolgens de fractie, die het beste bij je past.

Voorbeeld: vvd en d66 voeren totaal andere campagnes. Toch zitten de vvd, d66 en zelfs volt in dezelfde fractie. Als je kijkt waar die fractie voor staat, kun je enkel concluderen dat de vvd het onderspit delft binnen die fractie. Een stem op de vvd is dus feitelijk nagenoeg hetzelfde als een stem op d66 of volt. En dit geldt ook voor nsc en bbb als zij zich aansluiten bij evp. Dan kun je net zo goed cda stemmen. Die fractie gaat namelijk nooit net zo eurokritisch worden als nsc.

• #19.488
weet je zeker dat ze voor strenger beleid op asiel wn migratie zijn.
Ik geloof dat er momenteel bij alle partijen wel een signaal (indicatief) vanuit de kiezer doorkomt.

IMG_9188.jpeg

Op https://www.parlement.com/ is ook genoeg info te vinden over partijen en Europees Parlement. Ook veel over NL.

Edit.

Laatst bewerkt:
Ik vraag me af hoeveel mensen weten dat je je moet verdiepen in de standpunten van fracties waartoe de partijen (willen) horen. Ergens wel logisch, maar de media stemwijzers maken je daar ook niet op attent.

• Like
Waarderingen: Pren
Ik vraag me af hoeveel mensen weten dat je je moet verdiepen in de standpunten van fracties waartoe de partijen (willen) horen. Ergens wel logisch, maar de media stemwijzers maken je daar ook niet op attent.
Dat is ook (nog) niet te zeggen.

Iedereen heeft eigen standpunten en daarna gaan ze binnen fracties onderhandelen. Zie puls-visserij, belangen van grote landen als Frankrijk gaan uiteindelijk gewoon voor.

Iedereen heeft eigen standpunten en daarna gaan ze binnen fracties onderhandelen. Zie puls-visserij, belangen van grote landen als Frankrijk gaan uiteindelijk gewoon voor.
Moet ik me nu wel focussen op de standpunten van de individuele partijen of niet?

Op papier heb je gelijk, maar zoals je zelf al aangeeft, heeft Nederland nauwelijks invloed in die fracties. Nederland had 33 zetels, verdeeld over 8 fracties. De enige invloedrijke fracties hebben meer dan 100 zetels. Dan moet je als Nederlandse partij al heel veel geluk willen hebben, wil je meer dan 10% van een fractie vertegenwoordigen. En dan is het nog maar de vraag of die 10% bereid is op te komen voor de punten, die jij belangrijk vindt.

Als je eurosceptisch bent, heb je eigenlijk maar een optie. Die is alleen niet echt aantrekkelijk.

Terug
Naar boven