Fitness Seller

Uitlatingen Wilders zijn toelaatbaar

Yzord

VIP ŸžõrЙ
Elite Member
20 jaar lid
10.000 berichten
Waardering
167
Lengte
1m76
Massa
100kg
Uitlatingen Wilders zijn toelaatbaar
Uitgegeven: 7 april 2008 11:00
Laatst gewijzigd: 7 april 2008 11:58

DEN HAAG - Geert Wilders roept, ofschoon hij zich soms provocerend uitlaat, niet op tot haat of geweld tegen moslims. Dat oordeelde de kortgedingrechter in Den Haag maandag. "Een parlementariër moet zijn standpunt naar voren kunnen brengen", besliste de rechtbank in een kort geding.
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
De Nederlandse Islamitische Federatie (NIF) had de zaak aangespannen. De organisatie eiste dat de uitspraken van de PVV-voorman juist aan banden zou worden gelegd. De rechtbank acht de uitlatingen van de politicus niet onrechtmatig. "Het recht op vrijheid van meningsuiting van Wilders geeft hier de doorslag." [Afbeelding niet meer beschikbaar]
Barbaar
De NIF wilde weten of Wilders de wet heeft overtreden toen hij de islam en de Koran in het openbaar in verband bracht met het fascisme. Ook vroeg zij de voorzieningenrechter zich uit te spreken over de uitspraak van de politicus dat de profeet Mohammed een barbaar zou zijn geweest.
Volgens de voorzieningenrechter moet de term fascisme breder worden gezien dan de NIF doet. de federatie associeert fascisme met de Holocaust en "andere kwaadaardigheden van nazi-Duitsland". De term moet worden gezien als een "verzamelbegrip voor ideologieën met beginselen die een totalitair politiek systeem omarmen dat geen ruimte laat aan andersdenkenden".
Denkbeelden
De aanklagers konden tijdens de zitting niet weerspreken dat Mohammed een barbaar zou zijn. Bovendien hebben ze niet weerlegd dat er in de islam denkbeelden heersen die op gespannen voet staan met democratische beginselen.
Wilders hoeft van de rechtbank niet te rectificeren. Een rectificatie zou gelijk staan aan een gedwongen spijtbetuiging. "Spijt kan niet met een vonnis worden afgedwongen", aldus de uitspraak.
Opvattingen
"De uitlatingen van gedaagde houden rechtstreeks verband met diens politieke opvattingen. Zij zijn als zodanig voor hem van betekenis in het maatschappelijk debat over de positie van de islam in Nederland, de oorzaken van moslimextremisme en integratievraagstukken." Een politicus moet ook buiten de Tweede Kamer, zo nodig met scherpte, zijn standpunt naar voren kunnen brengen.
Een algemeen verbod tot het doen van uitlatingen in de toekomst gaat de rechtbank veel te ver. Dat zou neerkomen op preventieve censuur.
Aanvankelijk had de NIF het geding aangespannen om voor elkaar te krijgen dat een onafhankelijke deskundige de film Fitna vóór de première kon bekijken. Doordat de film de avond tevoren al op internet was verschenen, was dat niet meer aan de orde.

Zo, nu dat door een rechter is uitgesproken, kunnen we weer over tot de orde van de dag.

hoppa

hatsjikideeeeeeeeeee

• Topic Starter Topic Starter
Nu hoeft ook niemand hem meer een racist te noemen :P

Xenofoob.

zo, nu dat uit de wereld is.......................

Hij balanceerd op het randje van het fatsoen en weet verdomd goed wat de wet toelaat. Maar soms heeft een land iemand nodig die brutaal durft zeggen wat de bevolking denkt. Nu moet zo iemand het land niet gaan regeren van mij, maar dat zal wellicht toch nooit gebeuren. Ondertussen heb je wel een oppositie die de regering wakker en bezig houdt.

Regering wakker houdt? Lol, deze regering slaapt maar door tijdens een integratie debat. vervolgens wordt het wakker, schudt een papiertje uit de mouw en gaan vervolgens weer verder slapen. Iemand als Pechtold moet dan vervolgens de politiek uit hun slaap trappen en vragen waar dat papiertje vandaan komt.

Deze regering zit vol leugens (bos die beweert dat onze economie er niet aan gaat en vervolgens gisteren in de krant stond dat we rekening moesten houden met een slechte economie). Ok Wilders als premier zie ik ook niet zitten, maar verdonk wel.

Met wakker houden bedoel ik niet dat ze echt luisteren of actief optreden ;) Maar de discussie is wel open, terwijl die jarenlang in de doofpot werd gestopt door links.

Ja, dat is ook iets waar ik Wilders in ieder geval dankbaar voor ben...want ik ergerde me dood aan het feit als ik iets er over zei, zoals hier, dat ik dan een racist was. terwijl ik me gewoon zorgen maar om mijn cultuur. Want mijn kleine moet daar gewoon in verder kunnen leven zonder dat baardapen gaan bepalen dat zijn vriendinnetje in een kussensloop moet gaan lopen.

Het is natuurlijk goed dat hij niet schuldig is gevonden. Hij heeft immers nooit opgeroepen om de Nederlandse waardes met geweld te beschermen (want deze zijn in gevaar?). Maar wilders blijft een stigmatiserend, xenofoob mannetje. Mijn stem krijgt hij nooit

Oh, ik dacht even dat het ging om zijn flagrante gebrek aan respect voor het parlement en het kabinet (en wat mij betreft de gehele parlementaire democratie). Hoe kan iemand die zo weinig respect vertoont voor het bestel toont er deel van uitmaken ?

Oh, ik dacht even dat het ging om zijn flagrante gebrek aan respect voor het parlement en het kabinet (en wat mij betreft de gehele parlementaire democratie). Hoe kan iemand die zo weinig respect vertoont voor het bestel toont er deel van uitmaken ?

Iets met Churchill, democratie en een gesprek van vijf minuten met de gemiddelde kiezer...

De NIF wilde weten of Wilders de wet heeft overtreden toen hij de islam en de Koran in het openbaar in verband bracht met het fascisme

Allright...

Wilders is een dwaas, maar z'n tegenpolen kunnen er ook wat van.
Echter bestaat dat verdomde strafwetartikel (147) nog steeds, weet iemand met meer juridische kennis of rechters dergelijke artikelen op zo'n moment naast zich neer kunnen leggen?

Taart!

Regering wakker houdt? Lol, deze regering slaapt maar door tijdens een integratie debat. vervolgens wordt het wakker, schudt een papiertje uit de mouw en gaan vervolgens weer verder slapen. Iemand als Pechtold moet dan vervolgens de politiek uit hun slaap trappen en vragen waar dat papiertje vandaan komt.

Deze regering zit vol leugens (bos die beweert dat onze economie er niet aan gaat en vervolgens gisteren in de krant stond dat we rekening moesten houden met een slechte economie). Ok Wilders als premier zie ik ook niet zitten, maar verdonk wel.

Waarom zou "de krant" gelijk hebben en Bos niet?En als je verdonk of wilders als premier ziet ben je zelf niet helemaal wakker.

Terug
Naar boven