Fitness Seller

Uitvoering triceps oefeningen

• Topic Starter Topic Starter
kick ass

Klopt wat mij betreft!

het ligt misschien aan mij maar ik begrijp niet meteen wat je bedoelt m.b.t. pushdown..

Santoz zei:
het ligt misschien aan mij maar ik begrijp niet meteen wat je bedoelt m.b.t. pushdown..

gewoon met de cable push down, hoe ver mag je je onderarmen omhoog laten komen, totdat ze horizontaal zijn (90 graden) of hoger?

cable pushdown aan pulley machine ;)

johanqq zei:
gewoon met de cable push down, hoe ver mag je je onderarmen omhoog laten komen, totdat ze horizontaal zijn (90 graden) of hoger?
ok nu is het duidelijker :)
ik doe hem altijd vrij strikt tot 90% inderdaad, zo hou je de spanning er goed op

Ik gooi me ellebogen meer naar achteren waardoor ik me onderarmen minder ontlast

Gewoon zover omhoog laten komen tot je merkt dat de spanning er afvalt

Bij mij is dit verder als 90gr en ik heb nog nooit last van m'n ellebogen gehad

Wat ik eigenlijk bedoel is dat je je ellebogen naar achteren gooit en deze meebeweegt naar boven en beneden.Normaal gesproken hou je je ellebogen stil.

doe ook helemaal omhoog, tot mijn kin ofzo, soms paar reps 90 graden tijdens de set.

johanqq zei:
Mag je bij de uitvoering van deze oefening de hoek tussen boven- en onderarm kleiner laten worden dan 90 graden? Er is mij namelijk altijd verteld dat je dit dus niet moet doen. Dat zou namelijk slecht zijn voor je ellebogen.

Toevallig vandaag over gehad op de gym.

Er werd gezegd:
- Pas vanaf 90 graden komt de triceps echt op gang. Dus als je kleiner als 90 graden begint neem je als het ware een aanloop op de oefening, die daardoor minder zwaar wordt.
Aanvulling van mezelf: Als je je andere hand op je triceps houdt en dan je arm van 0graden naar 180graden beweegt, dan voel je je triceps pas echt spannen vanaf 90 tot 180 graden.
- Bij de pushdown zou een neutrale handstand beter zijn dan een geproneerde.

Iemand reacties hierop?

partysander zei:
- Pas vanaf 90 graden komt de triceps echt op gang. Dus als je kleiner als 90 graden begint neem je als het ware een aanloop op de oefening, die daardoor minder zwaar wordt.

Het volgende is net zoiets als wat ik eens las over de diepte van het squaten: Bij het horizontaal zijn van je bovenbenen is het moment om je knieen het grootst. Daar komt bij dat je bij het omkeren van de bewegingsrichting een grotere kracht moet leveren dan het gewicht zwaar is.
Daarom zou je beter dieper dan horizontaal kunnen gaan dan horizontaal.

Wat betreft de triceps push down:
Bij 90 graden is het moment om je ellebogen het grootst. (misschien een beetje afhankelijk van waar de kabel vandaan komt.) I.v.m. het omkeren v/d bewegingsrichting zou je dus misschien ook beter je onderarmen iets verder omhoog laten komen.

Op die manier heb je een grotere ROM, en kan je meer gewicht gebruiken.
Maar goed, i.t.t. squaten is dat laatste denk ik minder belangrijk.

partysander zei:
- Bij de pushdown zou een neutrale handstand beter zijn dan een geproneerde.

Volgens mij moet je gewoon een beetje afwisselen met hoe je je handen houd.

ik doe altijd tot 90 graden, zodat de spanning erop blijft.

Ik laat em altijd tot 90° komen, dan blijft de spanning er goed op

Niet teveel over nadenken. Het is geen 'exact science'... Het gaat erom hoe jij het voelt.

Als je diverse trainingsvideos ziet kom je er ook wel achter dat het bij iedereen anders is. Ik laat de bar hoger komen dan 90 graden, dat werkt voor mij. Ik sta ook iets gebogen met mijn schouders direct boven mijn handen zodat alles op mijn triceps komt en ik helemaal kan doorstrekken. Je ziet de toppers ook wel hun ellebogen naar buiten laten wijzen als de bar omhoog komt; wordt meer smal drukken zo. Werkt ook fijn aan het einde van een set om nog even door te kunnen gaan.

tot 90° als ik er boven ga, voel ik juist niks meer aan mijn triceps. Ok ze rekt goed uit, maar om de neergaande fase uittevoeren, zet ik persoonlijk zeer weinig kracht op mijn triceps en bijna alles op onderarmen tot ik weer aan die 90° kom.
Ieder doet maar zoals hij ze goed voelt, dat is het beste.
Ik wissel wel met een close grip (handen bijna tegenelkaar) en een brede grip (handen aan de uiteinden van de rechte bar inmijngeval). Ik weet niet of dat iets uitmaakt ???

Alien zei:
Ik wissel wel met een close grip (handen bijna tegenelkaar) en een brede grip (handen aan de uiteinden van de rechte bar inmijngeval). Ik weet niet of dat iets uitmaakt ???

Persoonlijk pak ik liever niet te smal, dan heb je minder kans dat je ene arm meer werk doet dan de andere

Terug
Naar boven