XXL Nutrition

{UPDATE} Squat techniek check filmpje.

TS Duw je op je tippen? Lijkt namelijk zo, heb altijd gehoord dat je op je hielen met duwen of maakt dit niet uit?

Dit is nou jammer van een amateuristisch forum.
meeste zeggen dat de oefening goed uitgevoerd worden maar gebrek aan info zien ze duidelijk en zeer belangrijk min punt over het hoofd.

knieën voorbij te tenen is fout!!

goeie qoute van: The Rock Super Moderator
Ik probeer het altijd wel dat mijn knieen niet voorbij m'n tenen komen. Probeer echt naar achter te gaan zitten in je squat, dan komen je knieen automatisch niet voorbij je tenen. Schouderbladen goed samentrekken, rug archen, borst omhoog, glutes aanspannen en gaan maar.

Kijk anders hier even: http://forum.dutchbodybuilding.com/f32/squat-rx-150029/

meeste zeggen dat de oefening goed uitgevoerd worden maar gebrek aan info zien ze duidelijk en zeer belangrijk min punt over het hoofd.

Ja en daardoor duwt hij met zen tippen en dit is fout dacht ik, dan zeg ik dit hier en braken ze me af. Tzz

Sterk staaltje selectief quoten. Je vergeet wel de posts er net na in hetzelfde topic, waaronder ééntje van 3XL en nog iemand anders met jaren ervaring ;)

Of wat te denken van Rippetoe die beweert dat je knieën ietsje voor je tenen helemaal niet erg is - indien je de belasting goed aan kan? Zo zijn er nog wel onderzoeken die beweren dat het (als je het in beperkte mate doet) niet erg hoeft te zijn.

/advocaatvandeduivel

ot:
tweede filmpje ziet er best goed uit.

Sterk staaltje selectief quoten. Je vergeet wel de posts er net na in hetzelfde topic, waaronder ééntje van 3XL en nog iemand anders met jaren ervaring ;)

Of wat te denken van Rippetoe die beweert dat je knieën ietsje voor je tenen helemaal niet erg is - indien je de belasting goed aan kan? Zo zijn er nog wel onderzoeken die beweren dat het (als je het in beperkte mate doet) niet erg hoeft te zijn.

/advocaatvandeduivel

ot:
tweede filmpje ziet er best goed uit.

Precies, en daarbij maakt het ook nogal een verschil hoe je je squat uitvoert he, high bar of low bar, full of par.
Knieën niet voorbij de tenen laten komen is een goed uitgangspunt, maar hoeft niet als absolute voorwaarde te gelden. Neemt niet weg dat je wel nog wat meer naar achter zou kunnen gaan zitten.
Een belangrijkere graadmeter is de arch in je rug behouden, en dat lijkt goed te gaan in het filmpje.

Inderdaad, knieën voorbij je tenen is niet heel ernstig, er zijn hier zoveel discussies over en er is nog steeds niet iets gezegd wat de knoop nou doorhakt.

Het enige met knieën voorbij de tenen wat ik in mijn omgeving heb gemerkt is dat het vaak een indicatie is dat de hakken niet op de grond blijven staan. Je moet natuurlijk niet overdrijven met hoever je eroverheen gaat.

Edit: Nog een keer het filmpje bekeken en extra goed op je voeten gelet. Je ziet inderdaad dat je heel erg aan het bewegen bent in je voeten, dit KAN aan je schoensel liggen. Ik kan het namelijk niet goed zien maar het lijkt alsof je schoen af en toe "veert" dus het lijkt net alsof je een soort lucht kussentje bij je hak hebt zitten? D

Laatst bewerkt:
Ja en daardoor duwt hij met zen tippen en dit is fout dacht ik, dan zeg ik dit hier en braken ze me af. Tzz

Wat je eigenlijk ziet is dat de OP's knieën niet de lijn volgen van zijn voeten. Caving knees en no hipdrive zijn een duidelijke indicatie van een quadriceps-dominante squat.

• Topic Starter Topic Starter
Wat je eigenlijk ziet is dat de OP's knieën niet de lijn volgen van zijn voeten. Caving knees en no hipdrive zijn een duidelijke indicatie van een quadriceps-dominante squat.

Hams lopen ook achter, mede door mijn operatie waarbij een gedeelte van mijn linkerhamstring is weggehaald. Verder squat ik met handbalschoenen dit jaar, volgend jaar koop ik goed schoenen voor DL en squat. Daarnaast heb ik een zooltje bij mijn hak in de rechterschoen om een beenlengte verschillen te reguleren.

Terug
Naar boven