AndroidHealthClinic

Vegetarisme

Dat iets doden wenselijk of onwenselijk is, daar spreek ik me niet over uit. Als je iets vermoord, dan ben je een moordenaar. De term 'moordenaar' is niet als een pejoratief of eufemisme bedoel, ik ken geen waardeoordeel eraan toe.

Als je iets doodt, ben je dan ook een moordenaar? Ik dat moorden ethisch 'zwaarder weegt' dan doden. Zo doodt een arts een patiënt door euthanasie imo en is er geen sprake van moord. Ik denk dat je plant niet kunt vermoorden. Planten hebben geen bewustzijn, kennen geen pijn, hebben geen verlangens, toekomstdromen, etc. Wellicht berust de discussie op een kwestie van termen? Zie je doden en moorden als uitwisselbaar?

Mijn punt was meer dat het gewoon haast onmogelijk is om niet indirect dierenleed te veroorzaken. Een mens is immers ook maar een dier en moet ook overleven.

Juist die bevinding is voor mij een signaal dat het nuttig is om leed te beperken. De conclusie dat het onmogelijk is om het geheel te voorkomen is geen vrijbrief om het maar te laten waaien. Dat zou, althans voor mij, een bijzonder slappe conclusie zijn.

Dat we moeten overleven wil niet zeggen dat dat ten koste van alles moet of kan gaan, zeker wanneer het zaken betreft die niet zonder meer aan ons overleven bijdragen, zoals vlees eten (of bijv. het rijden in een SUV). Dat is een bijzonder gemakkelijk 'offer' dat gebracht kan worden om leed in de wereld te beperken.

Als je je levenskeuzes af laat hangen van de 'volledigheid' waarmee de gevolgen gepaard gaan, wordt het kwaad kersen eten...

Veroorzaakt het eten van vlees meer dierenleed per dier dan?

Meer dieren is per definitie meer dierenleed, da's logisch. Maar met die redenatie zou de aanschaf van een huisdier als een hond of kat ook als kwalijk kunnen worden gezien. Die krijgen ook vaccinaties neem ik aan, misschien wel operaties of andere dingen die ze niet leuk vinden.

En per dier, wilde dieren zullen vaker honger/dorst lijden, en eerder ziek worden. In de veehouderij hebben ze beperkt bewegingsruimte. Dood gaan ze toch in allebei de situaties. Ik zou niet durven zeggen dat ze in de natuur altijd zoveel beter af zijn.

Als je iets doodt, ben je dan ook een moordenaar? Ik dat moorden ethisch 'zwaarder weegt' dan doden. Zo doodt een arts een patiënt door euthanasie imo en is er geen sprake van moord. Ik denk dat je plant niet kunt vermoorden. Planten hebben geen bewustzijn, kennen geen pijn, hebben geen verlangens, toekomstdromen, etc. Wellicht berust de discussie op een kwestie van termen? Zie je doden en moorden als uitwisselbaar?

Moord staat niet gelijk aan dood, akkoord. Maar een mens, dier of plant bewust doden staat voor mij wel gelijk aan moord. (een lijdend dier doden of euthanasie zijn vormen van 'te verrechtvaardigen moord'). Het zou geen bal mogen uitmaken of een wezen geen bewustzijn of pijn kent. Persoonlijk vind ik dat maar lame criteria's om iets af te maken zonder je schuldig te voelen.

Je moet mij maar klaar en duidelijk aantonen waar de verschilpunten zitten tussen die levende wezens zonder gebruik te maken van bewustzijn of pijn. Als je dat niet kunt, dan hebben imo degenen die zeggen dat vegetariers net zo goed schuldig zijn aan het doden van wezens een zeer goed punt op dat vlak.

Nee oké, dan is dat duidelijk. Ik heb dus niet per definitie een probleem met jouw versie van moord.

Zoals ik eerder stelde, een plant heeft geen intrinsieke waarde omdat het een plant is. Maar een plant is niet 'waardeloos', net zoals de grond waar 'ie in gaat. Misbruik ervan heeft ook (indirect) grote gevolgen voor de mensheid. (net zoals het uitmoorden van miljoenen mensen dat zou hebben) Maar het doden van mensen, zeker als het moedwillig en zonder instemming van de 'tegenpartij' gebeurt, kent een extra dimensie en ik ken bewustzijn daar een belangrijke rol in toe. Eerder gaf ik al toe een belang te zien van een mate van lijden en ik denk niet dat 'lijden' van toepassing is op planten. Maar beide hebben overeenkomsten, dus wat dat betreft is je vraag om een omschrijving zonder gebruik te maken van bewustzijn of pijn een beetje een schot voor open doel. Ik erken dat ik het doden van planten niet per definitie een probleem vind. Maar dat geldt in bepaalde mate ook voor dieren en mensen. Abortus, euthanasie en in zekere zin 'infanticide' vallen (tot een bepaalde mate) te rechtvaardigen vanuit mijn standpunt.
Doden is een centraal onderdeel van de natuur en als mensen moeten we ermee omgaan. We hebben dus een werkbare scheidslijn nodig tussen wat we kunnen doden (om in leven te blijven) en wat we zouden moeten laten staan. Dat wil overigens niet zeggen dat wat we kunnen doden ook zouden moeten doden. Veelal heeft het bijvoorbeeld een esthetische waarde, of indirect te maken met het lijden van dieren (bijv mensen).

Volgens mij kent ieder denkbeeld z'n tekortkomingen, mbt het verleggen van de grens van het bewust doden (hetgeen dus inhoudt 'leven beëindigen') zinspeel je op de grens tussen leven en niet-leven. In die zin stel ik voor om alle vaccinaties af te schaffen, aangezien de pathogene virussen en bacterieën toch ook een kans verdienen. Die dood, eh pardon moord ik met graagte bewust uit.

Ik vroeg me af wie hier allemaal vegetaries (geen vlees en vis wel zuivel en ei) is en om welke reden.

Persoonlijk eet ik heel af en toe nog weleens kip en dagelijks vis. Maar zit er eigenlijk aan te denken om enkel nog eieren en zuivel te nemen en alle dieren er definitief en voor altijd uit te gooien.

Ik heb dit al eens een maand gedaan en voelde me lichaam stukken beter en vanwege empathie met beesten vind ik het eigenlijk ook wel een plicht.

ik zou stoppen met bodybuilding/fitness en een andere hobbie zoeken bijvoorbeeld (postzegels verzamelen)

Aan planten heb je in principe meer dan dieren.

Ben nu al zo'n 8 jaar vegetariër (ook geen vis).
Ik merk het wel als ik mijn groei met dat van anderen vergelijk, mijn spiermassa groeit nu eenmaal niet zo snel als dat van anderen kennelijk en daar geef ik mijn vegetarisme de schuld van! :P
Maar goed, ben nu aan het bulken. Eet veel ei (uitloop uiteraard) en drink veel magere melk (biologische) en hoop dat dit de trick doet.
Ben blij dat we in de tijd leven waar supplementen overal uit de lucht vallen, want jezus je heb er een aanbod van zeg.
Wel zou ik nog wat goede tips willen wat betreft verdere voeding etc, er zijn niet zo heel veel vega builders he?

Ik snap goed dat mensen geen vegetariër willen zijn, want wat is dat vervelend zeg! :P Vind 't knap van mezelf dat ik het nog steeds vol hou, zelfs nu ik sinds dit jaar serieus aan het trainen ben.

Vroeger was er ook iemand die op grote schaal mensen bijelkaar bracht omdat hij ze als minderwaardige wezens beschouwde, om ze vervolgens systematisch uit te moorden Hier werd ernstig over gefronst. Nu zoveel jaren laten doen we precies hetzelfde met dieren om maar voor een paar euro martel vlees te kunnen kopen, aardig hypocriet!

Het op grote schaal houden van dieren levert misschien leuke appie aanbiedingen op, maar de gevolgen worden ook steeds duidelijker: H1N1, Q-koorts en vogelgriep. Ik heb niks tegen vlees eten (ben zelf geen vegetariër) maar denk wel dat de intensieve veeteelt afgeschaft moet worden, dan wordt het vlees maar duurder...

• Topic Starter Topic Starter
Hoe lang ben jij nou weggeweest hier? :D

---------- Toegevoegd om 01:38 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 01:37 ----------

4 jaar zie ik, time flies.

vleessss:meal:

Me vriendin is vegetarisch. Heb haar al gezegd dat het niets uitmaakt, omdat ik vlees voor meerdere personen eet elke dag, dus het vlees wat zij zou eten op een dag eet ik dan wel op :D

Als ik 1 ding haat zijn het wel vegetariers. Prima dat je zelf geen vlees eet maar probeer je zielige dierenleedverhaaltjes niet bij mij op te hangen ik ben een VLEES eter en het interesseerd me ook geen steek hoe die beesten behandeld worden. Ze mogen blij zijn dat ze in Nl zitten en niet in een land als polen, china etc. Net zoals ze nu de nerstenfokkerij hebben afgeschaft. Die beesten hadden hier nog een redelijk bestaan en nu gaan ze gefokt wordne in landen als china etc. 10 punten weer voor de dierenactivisten.

Als ik 1 ding haat zijn het wel vegetariers. Prima dat je zelf geen vlees eet maar probeer je zielige dierenleedverhaaltjes niet bij mij op te hangen ik ben een VLEES eter en het interesseerd me ook geen steek hoe die beesten behandeld worden. Ze mogen blij zijn dat ze in Nl zitten en niet in een land als polen, china etc. Net zoals ze nu de nerstenfokkerij hebben afgeschaft. Die beesten hadden hier nog een redelijk bestaan en nu gaan ze gefokt wordne in landen als china etc. 10 punten weer voor de dierenactivisten.

En denk je dat een vegetarier het ene zak boeit hoe jij over hun denkt dan?

Neuh die illusie heb ik niet.

maar je wordt gewoon schijtziek van al die mensen die je wat proberen op te dringen. Sinds Al Gore hebben de groene rakkers het opeens voor het zeggen en grijpen ze hun kansen. Duurzaamheid, klimaat, landbouw etc. Allemaal een pot nat.

Laatst bewerkt:

Jij bent echt een mong**l.

Ik ben geen vegetariër, mede omdat ik vlees eten een onderdeel van de natuur vind, en het toch geen zak uit maakt of ik wel of geen vlees eet, daarbij is vlees gewoon gezond en het houdt je sterk. Ik ken een aantal vegetariërs en die kan ik niet echt gezond noemen qua fysiek.

Ik ben wel een dierenliefhebber, absoluut, en ik ben het er ook zeer tegen hoe sommige dieren behandelt worden, maar stoppen met vlees eten helpt hier niks bij, dieren slachten mekaar notabene ook af in de natuur.

Hypocriet ben je dus.

Ik denk dat de omstandigheden nu gewoon al prima zijn. Veel van die beesten hebben het beter als sommige mensen. Het probleem verplaatsen door hier alles nog verder te reguleren is gewoon onzin aangezien het probleem zich dan verplaatst naar andere landen waar de omstandigheden voor die beesten nog slechter zijn.

Laatst bewerkt:
Jij bent echt een mong**l.

Ik ben geen vegetariër, mede omdat ik vlees eten een onderdeel van de natuur vind, en het toch geen zak uit maakt of ik wel of geen vlees eet, daarbij is vlees gewoon gezond en het houdt je sterk. Ik ken een aantal vegetariërs en die kan ik niet echt gezond noemen qua fysiek.

Ik ben wel een dierenliefhebber, absoluut, en ik ben het er ook zeer tegen hoe sommige dieren behandelt worden, maar stoppen met vlees eten helpt hier niks bij, dieren slachten mekaar notabene ook af in de natuur.

Ik ken een hele bende vleeseters die er ook niet echt gezond uitzien, wat zegt dat dan? Niks dus.

Dat dieren elkaar in de natuur slachten betekent nog niet dat wij maar geindustrialiseerd dieren moeten verbouwen alsof het producten zijn. Of slacht jij zelf dieren waarna je ze verorbert?

Terug
Naar boven