MuscleMeat

Vegetarisme

BTW jongens en meisjes van de vegetarische lobby, wisten jullie dat planten ook levende organismen zijn? Als we het legaal doden van andere levende organismen om te overleven dan toch moord willen noemen, ook al is moord dan een wettelijke term, beschouw het doden van planten dan ook maar als een onethische moordaanslag. Misschien een idee om alleen nog maar op water en afgevallen rot fruit te gaan leven?

sinds wanneer heeft een appel een zenuwstelsel.

BTW jongens en meisjes van de vegetarische lobby, wisten jullie dat planten ook levende organismen zijn? Als we het legaal doden van andere levende organismen om te overleven dan toch moord willen noemen, ook al is moord dan een wettelijke term, beschouw het doden van planten dan ook maar als een onethische moordaanslag. Misschien een idee om alleen nog maar op water en afgevallen rot fruit te gaan leven?

Dan is dat gewoon moord inderdaad. Maar het doden van dieren en planten is een gegeven waar de meesten geen **** om geeft, inclusief ik. Maar ik zal het toch moord blijven noemen.

Ik denk dat apfelstrudel bedoeld (en ik ook) dat als je vegetarier bent voor het dierenleed je niet half, half kunt meedoen. Het is of je bent vegetarier en je verstoot al het voeding uit je leven, waarbij een dier leed/pijn/ergenis heeft gehad, of je eet af en toe een ei en een stukje vlees en je noemt jezelf geen vegetarier.

Ik vind als je bepaalde principes heb dat je er ook 100% achter moet staan en niet half.

Dat is een beetje de reden dat mensen erg warped worden imo. Nederlandse christenfundi's die oproepen tot het slaan van kinderen door ouders, dat soort dingen.

Dat heb ik me ook al eens afgevraagd. Maar volgens mij is het een verkeerde interpretatie van 'specieïsme', oftwel het ethisch onderscheid maken op basis van biologische soorten. Het specieïsme veronderstelt geen overeenkomstige eigenschappen, die qua ethisch gewicht zwaarder wegen dan het behoren tot een bepaalde soort. M.a.w.: als we aannemen dat dieren pijn kunnen lijden, is het feit dat ze horen tot een andere soort dan homo sapiens minder belangrijk in ethische beslissingen dan dat hun gevoel van pijn. We weten immers vanuit de evolutietheorie dat de soortgrens een fictieve waarde heeft en het ware spectrum dat ontstaat door evolutie veel meer verweven en geleidelijk verlopend is. (er zijn geen missing links zeg maar).

Dat wil dus niet zeggen dat we iedere soort per definitie hetzelfde moeten behandelen. Een plant heeft dus ook geen bepaalde intrinsieke rechten omdat hij tot een soort behoort. Dat geldt overigens ook voor de mens. We erkennen dat bijvoorbeeld in abortus en euthanasie. Doden is niet per definitie slecht.

Je zult dus moeten aantonen dat het doden van planten ethisch onverantwoord is op basis van andere gronden dan dat ze leven. (dat is imo ook niet bepaald een bijzonder goed criterium als het er op aan komt) Als je gelijk hebt, betekent het dat we dood moeten gaan. Dat vereist enig bewijs :D

Dan is dat gewoon moord inderdaad. Maar het doden van dieren en planten is een gegeven waar de meesten geen **** om geeft, inclusief ik. Maar ik zal het toch moord blijven noemen.

Mwa, moord. Als doden het ontnemen van leven is, dan doden we planten. Maar de vraag is of dat onwenselijk is.

Hangt van het bewustzijnsniveau af van wat je dood. En hoe het de verdere ontwikkeling van iets anders beinvloed, een schaap doden is bv meer verantwoord dan een stuk oerbos omkappen, wat onomkeerbaar is.

Mwa, moord. Als doden het ontnemen van leven is, dan doden we planten. Maar de vraag is of dat onwenselijk is.
Maakt niet uit of het wenselijk of onwenselijk is, moord is moord. Marc dutroux doden is voor sommigen wenselijk, maar maakt het dat geen moord meer ?

Het gaat om de onwenselijkheid van doden zelf, niet dat de onwenselijkheid een verschil maakt met moord.

Het doden van bomen heeft een grotere impact op de wereld dan het doden van koeien.

In andere woorden, meer dieren zullen sterven als jij bepaalde houtsoorten koopt, dan als je rustig je steakje eet.

Het doden van bomen heeft een grotere impact op de wereld dan het doden van koeien.

In andere woorden, meer dieren zullen sterven als jij bepaalde houtsoorten koopt, dan als je rustig je steakje eet.
Daarom moet je als vegetariër ook altijd boomknuffelaar zijn om geloofwaardig over te komen!

Tja, dieren in het wild gaan ook dood, onder omstandigheden die een stuk minder diervriendelijk zijn dan in een slachthuis.

Ach ja, het is nou eenmaal haast onmogelijk om niet voor indirect dierenleed te zorgen.

Ik zit op 1 kg dierlijk vlees per dag overweeg om het iets terug te brengen.
Gezond eten is iets anders dan om zo goed mogelijk te eten om veel spieren aan te zetten.

Haha, wel leuk bedacht. :D
Maar beetje jammer in de discussie als argument natuurlijk. Ik neem dus aan dat het niet als serieus argument bedoeld is. (dan zou het vrij rijp voor de sloop zijn :D)

Het probleem is gewoon dat vegetariers met de verkeerde dingen bezig zijn.

Het probleem is gewoon dat vegetariers met de verkeerde dingen bezig zijn.
Met veralgemeningen zijn we als mensen nog niet veel vooruit gegaan...

Laat de vegetariërs zichzelf zijn en veggies, laat de alleseters maar verder alles eten... Leven en laten leven ;)

Het gaat om de onwenselijkheid van doden zelf, niet dat de onwenselijkheid een verschil maakt met moord.

Dat iets doden wenselijk of onwenselijk is, daar spreek ik me niet over uit. Als je iets vermoord, dan ben je een moordenaar. De term 'moordenaar' is niet als een pejoratief of eufemisme bedoel, ik ken geen waardeoordeel eraan toe.

Haha, wel leuk bedacht. :D
Maar beetje jammer in de discussie als argument natuurlijk. Ik neem dus aan dat het niet als serieus argument bedoeld is. (dan zou het vrij rijp voor de sloop zijn :D)
Het was gewoon een voorbeeldje om over te denken ;)

Mijn punt was meer dat het gewoon haast onmogelijk is om niet indirect dierenleed te veroorzaken. Een mens is immers ook maar een dier en moet ook overleven.

Terug
Naar boven