Fitness Seller

Verdonk krijgt geen hand van imam

Dat bedoel ik nu, dit is een voorbeeld van een discussie waarbij emoties het overnemen van het verstand.

Denk aub na voordat je wat zegt

Hicham

twjunk zei:
dag Hicham, had ff een vraagje nl: hoe komt dat een God die zo genadevol en barmhartig is zoals in de koran staat, toch zo dikwijls tot geweld en het doden van mensen oproept vb Soera 4: 89. en aangezien dat de koran niet gemoderniseert word ... blijft het houden van slaven dan toegestaan volgens de islam?

Greetzzzz

Geen enkele letter in de koran roept op tot het doden van mensen, wel als je m verkeerd interpreteerd met fundamentele ideeen.

En het houden van slaven? Ik heb er nooit wat over gelezen, daar kan ik je dus niet mee helpen. Het lijkt me overigens wel sterk dat dat in de koran staat.

Hicham

twjunk, kom maar met je lijstje.

Verkeerd interpreteren?? Als je het gewoon logisch leest, dan weet je genoeg. Of je moet het als een soort raadsel lezen en er een raare draai aangeven dan lees je dat ze niet oproepen tot doden van mensen.

Pumpin' zei:

Verkeerd interpreteren?? Als je het gewoon logisch leest, dan weet je genoeg. Of je moet het als een soort raadsel lezen en er een raare draai aangeven dan lees je dat ze niet oproepen tot doden van mensen.

Helaas wel Pumpin' de koran is niet geschreven zodat je m op maar één manier kan lezen. Daarom heb je ook verschillende stromingen, en één boek.

Hicham

Pumpin' zei:

Weet je wat het leuke is van zon "lijstje" altijd? :) Dat je de gehele context weglaat en slechts een of twee zinnen gaat bestuderen, dan kom je dus niet ver. Wat ik ook kan vermelden is, is dat je bij sommige stukjes ook de geschiedenis van dat stukje moet kennen. Soms staat er ongelovige en wordt er een bepaald oud ongelovig volk mee bedoelt.

De Koran is zeker niet makkelijk te begrijpen, geleerde mensen hebben hier hun leven voor gegeven en nog altijd bestaan er verschillende interpretaties/stromingen binnen de Islam. Boeken volgeschreven over de Koran.

Wist je, dat een moslim eerst naar de Koran moet kijken als hij ergens duidelijkheid over wil. Als dat niet helpt moet ie zich wenden tot de hadieth (overleveringen van de Profeet, geschreven na zijn dood) en daarna tot geleerden(dus bv imams, of boeken) binnen de Islam. Nu vraag ik je, als de Koran zo makkelijk te begrijpen was, waarom zou dit dan bestaan?(Koran -> profeet -> geleerde raadplegen dus)

En is het niet raar, dat iemand die er heilig in gelooft dat je zelfs geen mier mag doden zich als echte moslim ziet, maar ook iemand die duizenden onschuldige doden op zijn naam heeft?

De Koran is zeker op verschillende manieren te interpreteren. Vandaar de verscheidenheid.

De bedoeling van het bestuderen van heilige boeken (koran, torah, bijbel, etc) is dat je na gaat denken en zo tot een beter begrip komt. Niet dat je wilde fantasietjes gaat doen, of dat je regeltjes gaat ombuigen om ze te gebruiken als munitie voor je eigen ideeen (waanbeelden veelal).

Iemand die zegt dat je letterlijk moet nemen wat er in welk heilig boek dan ook staat moet maar gaan leven in de tijd dat het geschreven is en zien hoe men het toen interpreteerde.

hicham zei:
...
De koran is niet een of ander besturingssysteem voor de PC, zoiets moderniseer je niet.
Dat is ook niet met de Joodse Thora gebeurd, en je ziet wat er is gebeurd na het schrijven van het nieuwe testament=tweedeling....
Dat is net het probleem. Stel je eens voor hoe het christendom er nu zou uitzien als ze nooit hadden gemoderniseerd... Ook daar zijn in de loop van de geschiedenis veel fouten gebeurd.
Het gaat niet perse over wat er letterlijk in staat, maar wel wat de opvattingen daarond zijn. Het zijn bepaalde imams die de teksten fout interpreteren, en deze foute informatie steeds doorgeven.

In de Koran én in de Bijbel staan dingen die aan zouden kunnen zetten tot geweld. In de Koran gaan ze wel wat verder trouwens.
Het punt is alleen dat teveel moslims de teksten in de Koran gebruiken als excuus voor walgelijke daden, en een streven naar moslim-heerschappij. Hicham, ik kan me goed voorstellen dat je je beledigd voelt door bepaalde uitspraken op dit forum, maar besef wel waar die uitspraken vandaan komen. Jij als moslim begrijpt de islam waarschijnlijk beter dan de meesten hier. Dus in plaats van mensen te veroordelen die nare dingen over de islam zeggen, zou je mij als niet-moslim misschien kunnen uitleggen waarom al decennia lang moslim-extremisten wrede aanslagen plegen zonder dat de gematigde moslim-wereld daar tegen in opstand komt? Vrijwel alle inspanningen om fundamentalisten aan te pakken komen tot nu toe uit de niet-moslim wereld hoor.

Zelda zei:
In de Koran én in de Bijbel staan dingen die aan zouden kunnen zetten tot geweld. In de Koran gaan ze wel wat verder trouwens.
Het punt is alleen dat teveel moslims de teksten in de Koran gebruiken als excuus voor walgelijke daden, en een streven naar moslim-heerschappij. Hicham, ik kan me goed voorstellen dat je je beledigd voelt door bepaalde uitspraken op dit forum, maar besef wel waar die uitspraken vandaan komen. Jij als moslim begrijpt de islam waarschijnlijk beter dan de meesten hier. Dus in plaats van mensen te veroordelen die nare dingen over de islam zeggen, zou je mij als niet-moslim misschien kunnen uitleggen waarom al decennia lang moslim-extremisten wrede aanslagen plegen zonder dat de gematigde moslim-wereld daar tegen in opstand komt? Vrijwel alle inspanningen om fundamentalisten aan te pakken komen tot nu toe uit de niet-moslim wereld hoor.

In marokko en andere islamistische landen komt het extremisme op nog veel grotere schaal voor (logisch), en daar wordt wel degelijk tegen gestreden...jullie moeten begrijpen dat dit een minderheid is. Maar zoals altijd halen de goede dingen het meestal niet als wereldnieuws, de slechte wel.

En als je met de inspanningen van de niet-moslim wereld doelt op bv. de VS in Irak, dan ben ik het niet met je eens, kijk maar eens fahrenheit 9/11.
Dan krijg je toch echt het idee dat ze al-quaida niet WILLEN pakken....

Hicham

Laatst bewerkt:
hicham zei:
In marokko en andere islamistische landen komt het extremisme op nog veel grotere schaal voor (logisch), en daar wordt wel degelijk tegen gestreden...jullie moeten begrijpen dat dit een minderheid is. Maar zoals altijd halen de goede dingen het meestal niet als wereldnieuws, de slechte wel.

En als je met de inspanningen van de niet-moslim wereld doelt op bv. de VS in Irak, dan ben ik het niet met je eens, kijk maar eens fahrenheit 9/11.

Hicham

Ja, tegen het estremisme in eigen land ja, omdat de eigen bevolking eronder lijdt en vooral omdat het de dictators daar in hun macht bedreigt. Maar ik heb niet genoeg de indruk dat moslims ook de aanslagen tegen de westerse wereld afkeuren. Waarom helpen de gematigde moslims ons niet wat meer?

Zelda zei:
Ja, tegen het estremisme in eigen land ja, omdat de eigen bevolking eronder lijdt en vooral omdat het de dictators daar in hun macht bedreigt. Maar ik heb niet genoeg de indruk dat moslims ook de aanslagen tegen de westerse wereld afkeuren. Waarom helpen de gematigde moslims ons niet wat meer?

Volgens de islam is elk leven gelijk, een mensenleven is gelijk aan het leven van een dier, dus hoe denk je dat wij denken over doden bij niet-moslims?

Dictators???

Als ik de laatste vraag kon beantwoorden had ik er ook wel wat mee gedaan, maar neem van mij aan, aanslagen tegen de westerse wereld keuren wij ook af! We zijn moslims, geen mensen die geloven in het doden van mensen of iets dergelijks

Hicham

In de meeste moslim-landen zijn dictators aan de macht, dwz leiders die niet gekozen zijn en de absolute macht hebben. Die gebruiken de islam vaak voor hun machtsbasis, maar plaatselijke moslim-fundamentalisten vormen voor hen een bedreiging omdat die deze leiders niet zuiver genoeg vinden.
Ik geloof best dat de meeste moslims tegen aanslagen zijn, maar wat ik bedoel is dat als ze dat meer zouden laten merken, de haat tegen moslims als geheel minder wordt, en meer mensen gaan inzien dat het slechts een minderheid is die fundamentalistische ideeen heeft.

hicham zei:

Hicham

Het zou best kunnen dat in Amerika sommige machthebbers een dubbele agenda hebben, maar je bent het toch met me eens dat de meeste mensen in de westerse wereld duidelijk het extremisme proberen te bestrijden.

Zelda zei:
Het zou best kunnen dat in Amerika sommige machthebbers een dubbele agenda hebben, maar je bent het toch met me eens dat de meeste mensen in de westerse wereld duidelijk het extremisme proberen te bestrijden.

Ja, maar dat wordt nog steeds niet geexecuteerd door het volk, of wel soms?
De machthebbers hebben het uiteindelijk voor het zeggen, en de meeste westerse landen durven geen standpunt te nemen tegen de VS, zoals bijvoorbeeld het Kyoto verdrag

Hicham

hicham zei:
Ja, maar dat wordt nog steeds niet geexecuteerd door het volk, of wel soms?
De machthebbers hebben het uiteindelijk voor het zeggen, en de meeste westerse landen durven geen standpunt te nemen tegen de VS, zoals bijvoorbeeld het Kyoto verdrag

Hicham

De VS is natuurlijk een machtig land waar je rekening mee houdt. Maar de meeste landen steunen de VS toch vooral omdat ze het eens zijn met de strijd tegen terrorisme.
De landen die meedoen met het Kyoto-verdrag hebben maken er geen geheim van dat ze teleurgesteld zijn in de Amerikaanse houding hoor. Dat verdrag is trouwens nogal onrealistisch, want we gaan het nooit halen, maar het is tenminste een begin.

hicham zei:

Hicham

fajrenheir 9/11 hangt van de suggesties aan elkaar en is bedoelt om Bush niet nog een 4 jarige periode in het witte huis te laten zitten.

DAT is het hoofddoel van die film.

hicham zei:
Volgens de islam is elk leven gelijk, een mensenleven is gelijk aan het leven van een dier, dus hoe denk je dat wij denken over doden bij niet-moslims?
Net zo makkelijk als een schaap de keel afsnijden? Want dat schijnt in sommige regionen erg populair te worden.

dj_phreak zei:
Net zo makkelijk als een schaap de keel afsnijden? Want dat schijnt in sommige regionen erg populair te worden.

Dat is een offer, éénmaal per jaar door elk hoofd van een moslimgezin, is een deel van ons geloof. Dat is wel gruwelijk en een elec schok geven zoals in NL slachthuizen niet?

Terug
Naar boven