XXL Nutrition

Verdonk wil omgangscode voor heel Nederland

axestream

Freaky Bodybuilder
Elite Member
Waardering
5
ROTTERDAM - Minister Verdonk (Vreemdelingenzaken) wil een code voor heel Nederland waarin gedragsregels voor burgers staan.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Minister Verdonk. Foto ANP

Uitgangspunten moeten de Nederlandse waarden en normen zijn zoals het spreken van de Nederlandse taal op straat, niet discrimineren en gelijkheid tussen man en vrouw.

Verdonk zei dat zaterdag tijdens een VVD-congres over integratie. Ze is geïnteresseerd in de Rotterdam-code, waarin zeven gedragsregels staan voor de dagelijkse omgang tussen alle burgers. De bewindsvrouw zei dat ze ook toe wil naar zo'n code voor integratie en burgerschap, die wat haar betreft voor alle gemeenten zou moeten gelden.

Daarvoor gaat de minister met deskundigen om de tafel zitten om te kijken ,,wat belangrijk is, wat de Nederlandse identiteit is, waar zijn we trots op?'' De bewindsvrouw zegt dat het allochtonen vaak niet duidelijk is wat van hen verwacht wordt als zij zich in Nederland hebben gevestigd. ,,Ze spreken mij daarop aan. Wij moeten daar duidelijker in durven te zijn. Het blijft nu te abstract'', aldus Verdonk.

Haar partijgenoot Griffith, wethouder in Amsterdam, kan zich niet vinden in zo'n code. Vooral het Nederlands spreken op straat gaat haar veel te ver. ,,Als ik met mijn vriendin op straat lekker Surinaams loop te keuvelen, moet ik dat zelf weten. Ik veroorzaak geen overlast.'' Verdonk zegt daarentegen dat mensen zich vaak onprettig voelen, als zij op straat alleen maar buitenlandse talen horen.

Zo'n bemoeienis van de overheid is in de ogen van Griffith bovendien niet liberaal. Wel vindt ze dat Nederlands de taal moet zijn in winkels en op scholen en schoolpleinen. Griffith vindt een code als die in Rotterdam slechts een papiertje terwijl het ,,erom gaat gedrag tussen de oren te krijgen.'' Ook vreest ze een hellend vlak, ,,want straks gaan we ook codes opstellen voor het uiterlijk van mensen.'' Minister Verdonk vindt een omgangscode wel liberaal omdat alle mensen zich veilig moeten voelen in de samenleving.
-bron: http://www.ad.nl/binnenland/article111188.ece

Dat wijf is zwaar gestoord. :roflol: Nederlands op school en op het werk, prima, maar op straat niet eens meer een bepaalde taal mogen spreken is gewoon te idioot voor woorden.

Verdonk is een topwijf! :thumbs:

Heb een gigantische hekel aan mensen die op straat turks oid praten. Je weet niet waar ze het over hebben, misschien hebben ze het wel over jouw.

Ze worden niet gedwongen om hier in Nederland te wonen maar willen het zelf dus vind ik dat ze zich ook maar aan moeten passen.

Dan heb ik het nog niet eens over turkse vrouwen die hier 10 jaar wonen en nog geen woord Nederlands kunnen verstaan, laat staan spreken..

Pas je aan of rot op :thumb:

• Topic Starter Topic Starter
Metal_Wolf zei:
Heb een gigantische hekel aan mensen die op straat turks oid praten. Je weet niet waar ze het over hebben, misschien hebben ze het wel over jouw.

Ze worden niet gedwongen om hier in Nederland te wonen maar willen het zelf dus vind ik dat ze zich ook maar aan moeten passen.

Dan heb ik het nog niet eens over turkse vrouwen die hier 10 jaar wonen en nog geen woord Nederlands kunnen verstaan, laat staan spreken..

Pas je aan of rot op :thumb:

Ja, maar daar gaat het hier niet om. Het gaat hier niet over mensen die geen Nederlands kunnen spreken of zich niet aanpassen. Het gaat niet over criminele Marokkanen, het gaat om de taal die mensen op straat spreken. Als je het over die andere zaken wilt hebben ga je maar lekker een andere thread verzieken.

Misschien moeten mensen op straat ook maar niet meer lachen, want misschien lachen ze jou wel uit!

Oops verkeerd gelezen :o, anyway daar staat hoe ik er over denk :)

goede zaak! ik stoor me ook mateloos aan al dat turks en weet ik veel wat voor onzin! kan niet eens meer horen wat mensen zeggen

edit

laats dacht ik ineens dat ik in het buitenland was gaan trainen! ik hoorde alleen turks of marrokaans of wat het ook was en denk dat ik de enige nederlander was. echt niet te geloven
en dan hoor je soms JA jongen, wat moet he jongen , echt wel jongen en nog wat nederlands zo af en toe er door heen met jongen er achter aan bah

Laatst bewerkt:
tja, en wat willen ze doen met mensen die er schijt aan hebben? Zeker weer op zn 'nederlands' waarschuwen....

ja idd
turks en marokaans, pinda eten ook verbieden en onmiddelijk.
Zijn we nou helemaal gek geworden, we leven in nederland dus eten we nederlands. Kani kleding en lonsdale kleding ook verbieden want dat heeft geen waarde in het integratie proces. Dus gewoon nekschoten voor mensen die ermee lopen. Hopelijk komt ook het plan van dat alle gothics en rockers die niet met pantalons en overhemden lopen op de brandstapel gaan. Ik bedoel veel mensen irriteren zich er toch aan

• Topic Starter Topic Starter
M@rsel zei:
tja, en wat willen ze doen met mensen die er schijt aan hebben? Zeker weer op zn 'nederlands' waarschuwen....

Verdonk roept maar wat. Of het haalbaar is om zoiets door de kamer te krijgen en of het juridisch mogelijk is, is nog maar zeer de vraag. Dat interesseert haar ook niet. Dit is goed voor haar imago.

Joh gaat lekker zo... Kan me voorstellen dat mensen zich ergeren als een hanggroepje starend naar een lekker wijf turks/surinaams/farsi/frans/duits weetikveel wat staan praten... Maar kom op, nergens ter wereld heb je zulke dingen. Echt achterlijk gewoon.
En btw, wedden dat wanneer er door een blond uitziende dame en heer duits/frans wordt gesproken het hartstikke gedoogd wordt, maar als er een rasechte mocro over straat met zijn matties mocroflavour loopt te praten dat ie er dan een fikse boete voor krijgt als dit voorstelletje door wordt gevoerd.

Brabants ook verbieden! Ik versta er geen reet van en misschien lullen die boeren over me :mad:

:D j/k

Ik wou net zeggen! Dan kunnen ze al die schijtdialecten ook wel af gaan schaffen, die ze overal spreken! Of zullen wij Nederlanders daar voor het merendeel trots op zijn??? Ik iig niet. Als we het over asociale Turken en Marokkanen gaan hebben, dan kunnen er ook nog wel asociale Friezen bij, die geeneens het fatsoen hebben, bijv. als je op een Friese verjaardag zit en iedereen lekker Fries zit te knauwen (sommigen dan he, want ik wil niet veralgemeniseren:D ).
Ze hadden dit beter 30 jaar geleden kunnen bedenken en alle allochtone arbeiders meteen Nederlands laten leren, want dan hadde ze hier nu geen problemen mee gehad. Niet alles eerst 30 jaar laten verslonzen en dan ineens de touwtjes gaan aantrekken, want dat is niet fair.
Ik vind overigens wel, dat op scholen, etc. de Nederlandse taal gewoon gevoerd dient te worden, maar ik denk dat de gemiddelde allochtone student dat ook wel doet.

Alle doven moeten zich ook aan die code houden, ik begrijp geen reet van die gebarentaal.

Goed idee!
Gelijk die Fransen arresteren as ze op straat Frans lullen!
Geen pardon!
Wat zeg ik: alle toeristen arresteren als ze geen NL praten!
Rot op met die toeristen!

Strak plan!

Ik vind buitenlanders die Nederlands praten pas irritant. Die zitten hier al veel te lang en gaan waarschijnlijk nooit meer terug.. ;)

Ze slaat nu wel een beetje door, onze Rita. Ook leuk voor alle toeristen enzo, moet je straks een pasje halen waarop staat dat je een andere taal mag spreken? :rolleyes:

Terug
Naar boven