Ja, een groot deel van de oorzaak is voor mij armoede. Voor zowel ellende in de steden als het platteland. En dan met name ook de uitzichloosheid die er sinds de jaren 80 is. Er zijn altijd mensen met weinig geld geweest, maar er was ooit een kans om daar met hard werken aan te ontsnappen. De enorm grote verschillen tussen arm en rijk zijn voor mij echt wel een groot probleem in dat land. Ik ben niet links, verre van, maar 3 baantjes moeten werken om in een krot te wonen en gegarandeerd nooit verder komen heeft niets met 'The american dream' te maken. Daarnaast is allerlei uitbuiting door bedrijven in de USA geen probleem. En de Dems zowel als de Republikeinen zijn daar beiden schuldig aan. Er wordt net gedaan of de democraten halve communisten zijn, in realiteit is de meerderheid nog een stuk rechtser dan de VVD.
In feite komt het er op neer dat een toplaag aan burgers te weinig bijdraagt, net als veel bedrijven. Daardoor is er te veel armoede, maar met name ook te weinig kans om daaraan te ontsnappen. Die kansloosheid is voor mij iets dat eigenlijk niet past bij de USA. Ik vind overigens in Nederland ook dat er alsnog te veel geld gaat naar het in stand houden van armoede en te weinig naar het ontsnappen daaruit. Al kun je je wel afvragen of in Nederland absolute armoede bestaat (ik vind van niet), relatieve armoede zal er altijd zijn.
https://www.tijd.be/dossiers/nieuwe...-de-vs-is-allesbehalve-radicaal/10125666.html
Hier wat grafieken. De tijd van the amrican dream van na de oorlog kende heel wat minder ongelijkheid en veel meer belasting. (wat je verder ook van het artikel vindt, zoals gezegd, ik zelf ook niet zo linksig)