Ik heb me kapot gelachen om die huilbaby's 4 jaar terug.
Deze staat op het netvlies:
Echter zitten ze nu aan de andere zijde. Daarin verschillen ze niet veel, toch mooi hoe dergelijke overeenkomsten elkaar verbinden.
Eens, de extremen aan beide kanten gedragen zich diep triest. Het probleem is dat Amerika (en daarmee het hele westen), alleen maar zwakker wordt met deze extreme polarisatie. Amerika heeft een paar grote problemen:
1. Armoede vs extreme rijkdom - de verschillen zijn in een aantal gevallen echt te groot geworden
2. Opioid crisis en het aantal junkies
3. Onbetaalbare zorg
4. De enorme tweedeling tussen platteland en steden - waar de mensen op het platteland vinden dat ze vergeten worden, negeren ze stedelijke problemen, maar zeker ook andersom wordt er te schamper gedaan over het platteland 'Trump' country. De enige reden waarom hij 4 jaar geleden kon winnen is omdat zoals altijd de focus ligt op een paar stedelijke gebieden en de rest kan doodvallen. (in Nederland trouwens ook zo)
5. Religieus extremisme waarbij ik SJW gedrag ook maar even onder religie vat. Van het verbieden van vlees eten tot het verbieden van Abortus... het was toch 'Land of the free?
6. De enorme macht van grote bedrijven, Technologie, farma, maar ook bedrijven als GM, wapenindustrie etc. Deze worden beschermd ten koste van een heleboel gewone mensen
7. Klimaat : amerika heeft er nog relatief weinig last van - maar meer woestijn, minder water, meer stormen, mindere landbouwopbrengsten etc. Het gaat gewoon wel langzaam gebeuren.
Biden gaat dit ook niet zomaar oplossen. Niemand doet dat zomaar. Dit is gegroeid in een jaar of dertig, sinds er even geen echte gemeenschappelijke vijand was. Nu weet men niet meer hoe je 'United' en slim tegenover China kan gaan staan. De communisten zijn overwonnen vanwege vrije marktwerking, maar ook sterke sturing van de overheid daarin. Alles loslaten heeft niet echt gewerkt (zie de dikke crises die er waren en problemen