Suicide Sid zei:
Volgens mij is de titel slecht gekozen, bodybuilding zou vervangen moeten worden door adonis complex.
Het adonis complex (waaraan veel bodybuilders lijden) en anorexia zijn haast identiek, iedereen die AAS gebruikt (of ie nu wil of ni) lijdt aan dat complex (het ontkennen zou de gelijkenis met anorexia alleen maar vergroten
).
Anorexia hoeft ook niet per sé extreme vormen aan te nemen, eigenlijk is het niet meer dan bewegingsdrang en kcal restrictie veroorzaakt door slecht zelfbeeld (wat op zich veroorzaakt wordt door een tekort aan bevestiging of andere factoren).
Moet ook zelf zeggen dat ik een meisje ken dat anorexia heeft gehad, en ik schiet daar verbazingwekkend goed mee op, veel overeenkomsten in karakter. Dus volgens mij klopt het wel.
Beetje erg grote bullshit dit: Een AAS-gebruiker is per definitie ziek en als 'ie dat ontkent is dat een bewijs van z'n ziekte. Kom op man; dat is gewoon een drogreden; soort van cirkelberedenering waarmee je mensen monddood maakt.
Dat er builders zijn die ziekelijk bezig zijn, geloof ik zeker, maar iedereen?
Het is net zo'n beredering als dat je op een feestje waar drugs gebruikt wordt gaat staan te roepen: "Jongens, als jullie problemen hebben, kun je er ook over praten! Dat is beter dan vluchten in druggebruik".... (Dat getuigt ook van een kinderlijk wereldbeeld.)
Niet iedere drugsgebruiker heeft problemen; soms is het gewoon recreatief. En zo ook de bodybuilder; soms doen ze dat omdat het leuk / lekker en spannend is. Omdat ze dan datgene wat ze graag doen beter kunnen: Trainen.
En nog iets: Waarom mogen marathonlopers / schaatsers / autosporters wel steeds sneller? Waarom mag een postzegelverzamelaar wel steeds meer zegeltjes? Is dat dan ook niet ziekelijk?
En ik zal je nog wat zeggen:
Ik ken iemand die via via de heer Pope (De uitvinder van dat Adonis-complex) "kent" (Hij kent iig mensen die Pope kennen).
Wat blijkt? Popie is zelf een bodybuilder en behoorlijk actief in de heaumeau-scene. Verder; die jongen die ik ken, heeft een sterk vermoeden dat het "creeëren" van een ziekte, zeker in Amerika, flink wat aanzien op kan leveren. Amerika is totaal "ver-therapeutiseerd" zoals hij dat noemt. En Pope is met zijn ziekte natuurlijk de held: want hij is de ontdekker; de Livingstone op het Bigarexia-gebied.
Laat je niets wijsmaken. Natuurlijk lopen er ziekelijke plaatjes rond (zoals overal), maar er lopen ook veel figuren rond die JUIST WEL gezond zijn.
Tot zover deze lezing; amen