XXL Nutrition

Verhaal van een beginner

naija

Novice
Waardering
5
Lengte
1m86
Massa
96kg
Goedendag,

Ik ben momenteel bezig met afvallen en daarbij ook spieren kweken. Dit doe ik door krachttrainingen en aantallen keren per week te fietsen of te joggen. Maar ik zou graag wat meer resultaat willen hebben.

Het verhaal:
Ik woog in december 2012 114,2 en nu weeg ik 107,5. Je ziet er niet echt vanaf dat ik boven die 100 weeg, want ben zelf als best atletisch gebouwd. Ik ben niet dik maar heb wel een klein buikje en wat zware benen. In eerste instantie zie je niet dat ik boven de 100 weeg, maar waarschijnlijk heb ik zware botten:rolleyes:. Maar goed ik wil rond de 90 wegen en heb dus een lange weg te gaan. Ik pas mijn eetgedrag niet echt aan, na een training neem ik wil een eiwit shake.

In de ochtend eet ik cornflakes brood met kaas/kipfiles of andere beleg met melk of thee. (Maar soms ook helemaal niets)
S'middags eet ik eigenlijk ook brood of crackers met beleg.
Tussendoor neem ik een muesli repen en/of fruit.
Avondeten varieert. Maar de laatste tijd aardappelen, rijst, spaghetti, groeten en vlees. Het is een best vol bord. Maar s'avonds eet ik zo veel uit gewenning.
Daarna neem ik een magere yoghurt of kwark.
Eerder at ik savonds laat rond 10/11/12 uur maar ik ben daar een tijdje mee gekapt heb mezelf nu meer in controle. Ik eet nu niet meer na 8 uur.

Nou vroeg ik aan een vriend van mij, hoe ik sneller kan afvallen om zo doende mijn ideale sixpack te kweken.
Hij adviseerde mij afslank shakes te nemen en dat ongeveer 6 weken te gebruiken. Hij vertelde mij dat hij mede daardoor veel is gaan afvallen. Maar ik weet het niet. Ik ben een beginner eigenlijk. Dus hebben jullie wat tips voor mij?

Bedankt!

ga gewoon op dieet en doe cardio... dus geen kaas, cornflakes, spaghetti meer

Berekenen je Caloriebehoefte hier:
http://www.freedieting.com/tools/calorie_calculator.htm

Wil je spiermassa aankomen: behoefte + 250 tot 500 kcal.
Wil je afvallen: behoefte - 250 tot 500 kcal

Vervolgens bereken je je macro's als volgt:
Eiwitten op ongeveer 2 tot 2,5 gram per kilogram lichaamsgewicht.
Vetten op minstens 1 gram per kilogram lichaamsgewicht.
Zorg er wel voor dat dit minimaal op 15% en maximaal op 40% van je totale kcal inname uitkomt.
De Rest van je caloriebehoefte kun je met koolhydraten opvullen.

Daarna kun je je schema opstellen met behulp van deze sheet:
[Link niet meer beschikbaar]
of www.myfitnesspal.com

Afvallen van afvalshakes :roflol: één van de grootste misconcepties onder het normale volk

mijn tip is zoek niet de makkelijke weg zoals afvalshakejes etc...

Goedendag,

Ik pas mijn eetgedrag niet echt aan, na een training neem ik wil een eiwit shake.

In de ochtend eet ik cornflakes brood met kaas/kipfiles of andere beleg met melk of thee. (Maar soms ook helemaal niets)
S'middags eet ik eigenlijk ook brood of crackers met beleg.
Tussendoor neem ik een muesli repen en/of fruit.
Avondeten varieert. Maar de laatste tijd aardappelen, rijst, spaghetti, groeten en vlees. Het is een best vol bord. Maar s'avonds eet ik zo veel uit gewenning.
Daarna neem ik een magere yoghurt of kwark.
Eerder at ik savonds laat rond 10/11/12 uur maar ik ben daar een tijdje mee gekapt heb mezelf nu meer in controle. Ik eet nu niet meer na 8 uur.

Nou vroeg ik aan een vriend van mij, hoe ik sneller kan afvallen om zo doende mijn ideale sixpack te kweken.
Hij adviseerde mij afslank shakes te nemen en dat ongeveer 6 weken te gebruiken. Hij vertelde mij dat hij mede daardoor veel is gaan afvallen. Maar ik weet het niet. Ik ben een beginner eigenlijk. Dus hebben jullie wat tips voor mij?

Bedankt!

Bedoel je hiermee dat je dat nu nog niet doet maar wel van plan bent of dat je dat sowieso niet wil doen? In het laatste geval ben je gedoemd te mislukken :p

Wat ik zou doen :):
Vervang de cornflakes door havermout, betere voedingswaarde.
Vervang de muslirepen door een klein handje ongezouten notenmix. Mueslirepen bevatten vaak veel kunstmatige toevoegingen en veel suikers. Noten zijn rijk aan vetten, maar zijn wel gezond. Bovendien geven noten een lang verzadigend gevoel.

Broodbeleg, probeer iets te kiezen wat rijk aan eiwitten is: kipfilet, blikje tonijn, gekookt eitje.
Hoevel boterhammen eet je en wat voor soort brood?

Probeer 's avonds, of eigenlijk altijd, je eten af te wegen en probeer te wennen aan normale porties. Veel groente eten, normaal tot veel vlees, minder koolhydraten in de vorm van aardappelen, rijst, pasta.

Kies 's avonds voor magere kwak, volgens mij bevat magere kwark meer eiwitten.

Jou vriend bedoeld waarschijnlijk eiwitshakes, kan een optie zijn. Veel mensen (ik zelf ook) vinden het moeilijk om voldoende eiwitten te eten. Doe het echter als aanvulling en niet als invulling van een maaltijd.
Bovendien zou ik daar pas aan beginnen als je voedingsschema op orde is. Met de tips van Prestigo kun je wel een start maken met een goed voedingsschema.

Verder veel sporten, vooral krachttraining om te zorgen dat je tijdens je vetverlies zo min mogelijk spieren verliest en dus strakker oogt.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor de hulp allemaal. Ik zal deze tips zeker meenemen. Wat ik wel irritant is dat iedereen in mijn omgeving komt met allemaal verschillende meningen en niemand heeft het over feiten. Hier raak ik behoorlijk van in de war.

Ook heb ik moeite met het vast blijven houden aan een dieet. Het lukt me 1 of 2 weken en dan begin ik al weer aan een vette hap.

Nog een vraag is het beter om buiten hard te lopen of cardio in de gym? In de gym zweet ik meer heb ik het gevoel.

ik zou zo natuurlijk mogelijk doen, ofwel compound oefeningen en lekker buiten lopen, het wordt weer lekker weer dus waarom niet? frisse lucht, je wordt over een poos lekker bruin en je hebt meer uitdaging (putjes, tegels die niet kaarsrecht liggen, kleine heuveltjes). ik ga in de zomer met mijn vriendin stukken joggen in het park en eromheen.

overigens, enkele feiten waar niemand van zal zeggen dat het niet waar is:

Compounds (squats, benchpress, rows, deadlifts, overhead press/clean & press) zijn de beste oefeningen als het komt op vet verbranden en kracht opbouwen. hoe sterker je wordt, hoe groter je spieren (icm met goede voeding dan he ;) )

Begin overigens elke workout met de squat, 5x5. daarna 2 compounds 5x5 (deadlift 1x5 is voldoende)

Kijk anders ff op mijn welkom post, heb je een beetje een idee van wat voor workout je kan samenstellen. natuurlijk is dit voorkeur, zo werkt het stronglift programma net even anders dan rippetoe's programma, ik vind het fijner om stronglifts' 5x5 te doen ipv rippetoe's 3x5, maar ik vind rippetoe's workout (squat, bench, deadlift / squat, overhead, rows) weer fijner dan stronglifts' workout (squat, bench, overhead / squat, rows, deadlift) omdat je bij bench omhoog duwt en ligt, en bij deadlift gebogen staat en tilt, bij overhead duwt en bij rows trekt, ipv rows trekken en deadlift tillen. je snapt denk ik wel wat ik bedoel te zeggen, liever stoten/duwen/tillen dan stoten/duwen/stoten

Laatst bewerkt:
ik zou zo natuurlijk mogelijk doen, ofwel compound oefeningen en lekker buiten lopen, het wordt weer lekker weer dus waarom niet? frisse lucht, je wordt over een poos lekker bruin en je hebt meer uitdaging (putjes, tegels die niet kaarsrecht liggen, kleine heuveltjes). ik ga in de zomer met mijn vriendin stukken joggen in het park en eromheen.

overigens, enkele feiten waar niemand van zal zeggen dat het niet waar is:

Compounds (squats, benchpress, rows, deadlifts, overhead press/clean & press) zijn de beste oefeningen als het komt op vet verbranden en kracht opbouwen. hoe sterker je wordt, hoe groter je spieren (icm met goede voeding dan he ;) )

Begin overigens elke workout met de squat, 5x5. daarna 2 compounds 5x5 (deadlift 1x5 is voldoende)

Kijk anders ff op mijn welkom post, heb je een beetje een idee van wat voor workout je kan samenstellen. natuurlijk is dit voorkeur, zo werkt het stronglift programma net even anders dan rippetoe's programma, ik vind het fijner om stronglifts' 5x5 te doen ipv rippetoe's 3x5, maar ik vind rippetoe's workout (squat, bench, deadlift / squat, overhead, rows) weer fijner dan stronglifts' workout (squat, bench, overhead / squat, rows, deadlift) omdat je bij bench omhoog duwt en ligt, en bij deadlift gebogen staat en tilt, bij overhead duwt en bij rows trekt, ipv rows trekken en deadlift tillen. je snapt denk ik wel wat ik bedoel te zeggen, liever stoten/duwen/tillen dan stoten/duwen/stoten
5x5 ?

Ik begin de workout ook met squats, maar doe er 5 x 10, soms meer, maar ik squat dan ook ''maar'' 10 kilo...
(Ben nog aan het opbouwen)
Is dit wel voldoende dan? ..

Excuus voor de vraag off topic :p

Bedankt voor de hulp allemaal. Ik zal deze tips zeker meenemen. Wat ik wel irritant is dat iedereen in mijn omgeving komt met allemaal verschillende meningen en niemand heeft het over feiten. Hier raak ik behoorlijk van in de war.

Ook heb ik moeite met het vast blijven houden aan een dieet. Het lukt me 1 of 2 weken en dan begin ik al weer aan een vette hap.

Nog een vraag is het beter om buiten hard te lopen of cardio in de gym? In de gym zweet ik meer heb ik het gevoel.

Dan moet je jezelf eens af gaan vragen hoe graag dat je wilt afvallen. Als je het ECHT wil dan lukt het. Anders niet. Niemand kan je daarbij helpen, je zult echt zelf de discipline moeten hebben.

• Topic Starter Topic Starter
@ 90 rick

Ik ben al lekker bruin, als je weet wat ik bedoel:P. Ik zal je welkomstpost even bekijken.

@ BillyBalzak

Ik wil heel graag afvallen. Dus ik hoop dat het dit keer wel lukt om dicipline te behouden.

Oja en nog een vraag hoe stil ik mijn honger gevoel die ik meestal later in de avond krijg.

Naija als je problemen ondervind met het eten denk aan het volgende:

Maak doelen voor je zelf en zet ze desnoods op papier bijvoorbeeld:

Je wil er goed bijlopen bij het zwembad.

Dan ga je denken wat heb ik nodig dit te bereiken.

En met dat doel voor ogen en een fatsoendelijk voedingsschema moet je je eigen manier van denken veranderen!

En naar een paar weken mis je die vette hap niet meer als je duidelijk resultaat begint te zien!

Terug
Naar boven