MuscleMeat

Verharde plantaardige vetten

guardian

Huge Freak
Waardering
176
Ik heb onlangs gehoord dat verharde plantaardige vetten (zoals bv in pindakaas) schadelijker zouden zijn dan verzadigde vetten en helemaal niet opgenomen zouden worden. Iemand die weet of dit waar is.

Ik eet elke dag btw redelijk wat mayonaise bij mn eten (50gr ofzo) die ik zelf maak en die voor zo'n 95% bestaat uit isio4 olie. De vetten worden niet verwarmd maar ze zijn wel wat verhard als het mayonaise wordt natuurlijk. Valt dit dan ook onder verhardde plantaardige vetten?

Welke pindakaas bedoel je?

• Topic Starter Topic Starter
Ik heb er 1 van een goedkoper merk, weet niet uit het hoofd welk het is. Er zitten iets van een 72% pinda's in maar de vetten die erin zitten zijn plantaardige geharde vetten. Ik meende ergens gehoord te hebben dat deze schadelijk zijn. Pindakaas blijkt ook cholestrolverhogend (slechte dan) te werken, dus ik denk dat het zowat een probleem is van elke pindakaas. Mss wordt het goedje gedurende het productieproces zodanig verwarmd dat de vetten veranderen van structuur, don't know. Ik zit er iig over te denken om pindakaas gewoon uit mn voeding te laten. Ik eet wel wat gewone walnoten, hazelnoten en amandelen ofzo, lijkt me een veel gezondere bron om vetten uit te halen.

transvet ook wel genoemd, niet zo best.

Transvetten worden algemeen gezien als het meest schadelijke vet in voedsel. Ze verhogen het cholesterolgehalte en de kans op hart- en vaatziekten. Het zijn kunstmatig verharde plantaardige vetten die door verhitting beter bewaarbaar worden gemaakt. Deze harde vetten werden populair in de jaren vijftig als alternatief voor de verzadigde vetten in boter. Frietvet is daardoor langer te gebruiken en koekjes worden er knapperig van.

In Nederland is de consumptie van transvetten de laatste jaren sterk gedaald. 'Tussen 1988 en 1998 is de consumptie van transvetzuren met ruim 60 procent gedaald als gevolg van de vermindering van transvetten in margarines en bak- en braadvetten,' staat in het rapport Ons Eten Gemeten uit 2004. 'In 1960 at de Nederlander gemiddeld 8 gram transvet per dag, momenteel iets meer dan 1 gram.'

Maar er is nog een probleem. Snackbars maken nog altijd gebruik van transvetten. Bakolieproducenten en brancheorganisaties proberen al jaren de duizenden cafetaria's in Nederland zo ver te krijgen dat ze op gezonde frituurolie overschakelen.
Elsevier

• Topic Starter Topic Starter
Thx mannen, dat zal het dan wel zijn :thumbup:

Transvetten houden de pindakaas smeuig. In biologische pindakaas zitten alleen de vetten die van nature in de pinda's voorkomen. Veel gezonder. Het nadeel is dat de tweede helft van de pot slecht smeerbaar is. Ik doe er dan vaak een lepel lijnzaadolie bij of gooi de resterende "brok" in de blender met wat whey en havermout.

Zonder reclame te maken, maar volgens mij bevat Calvé pindakaas géén transvetten en blijft toch smeuig tot op de bodem. ;)

Je kan best gelijk hebben, maar dan zou het op het etiket moeten staan. En dat doet het dus niet......hoe kom jij aan de etiket/inhoud info?

Je kan best gelijk hebben, maar dan zou het op het etiket moeten staan. En dat doet het dus niet......hoe kom jij aan de etiket/inhoud info?

Ik heb even gegoogled naar "Calve pindakaas" maar veel wijzer word ik er niet van. Calve vermeldt dat haar pindakaas ondermeer "plantaardige olie en vet" bevat. Aangezien er in Nederland geen verplichting is transvetten apart te vermelden ben ik bang dat een deel van die genoemde vetten uit transvetten bestaat.

Ik heb onlangs gehoord dat verharde plantaardige vetten (zoals bv in pindakaas) schadelijker zouden zijn dan verzadigde vetten en helemaal niet opgenomen zouden worden. Iemand die weet of dit waar is.

Dat verzadigde vetten per definitie schadelijk zouden zijn is onzin. Ik vraag me af waar al die rare verhalen (net als dat cholesterol een kwaadaardige stof is) vandaan komen.

Koop biologische pindakaas daar zitten geen transvetten in.

Op onze AH pindakaas staat bij ingredienten wel: verharde plantaardige olieen en vetten, maar bij de voedingswaarde staat dat er geen transvetten in zit.

Dat is vreemd aangezien verharde vetten = transvetten.

Nou, ik vind het steeds verdacht dat als er plantaardige olie gebruikt is en je vind geen olie terug dat de kans groot is dat er toch nog een reukje aan zit.
Transvetzuren worden meestal niet letterlijk vermeld, maar staat er (gedeeltelijk) gehydrogeneerd/verhard plantaardig vet tussen de ingrediënten, dan heb je toch prijs.

Was er ook geen wetenschappelijk artikel dat nu de transvetzuren stevig verminderd waren in al die voedingsproducten, ze andere technieken gebruikten om hun margarines, ... dezelfde structuur te geven maar dat dit nog steeds erg ongezond was. Was iets met veresterde vetzuren of zoiets, dju kan me het niet goed meer herinneren...:(

Ik eet enkel natuurlijke notenpasta's, die bij ingrediënten enkel de gebruikte noten vermeld met evt. wat zout. Het ziet er minder lekker uit door de scheiding van de olie en de notenmassa, maar hier zit tenminste niets aan toegevoegd dat mindere gevolgen kan hebben en ik vind het toch erg lekker.

groet :)
Kim

Guardian: neem Monki pindakaas, verkrijgbaar bij de Natuurwinkel
En die Mayo.....ik zou ervan afblijven.....

waar je simpel aan kan zien of er transvetten in je pindakaas zitten is deze een tijdje stil laten staan, komt er een laagje vocht bovenop drijven dan is het zonder en anders met :cool:

Ik heb een email gestuurd aan Calvé met de vraag hoeveel transvet/geharde vetten er in pindakaas zitten...dit was het antwoord:

De Gezondheidsraad adviseert maximaal 1 energie% transvet per persoon per dag. Bij een voeding van 2000 kcal komt dat neer op 2,2 gram transvet per dag.

Gebaseerd op metingen die verricht zijn door een extern onafhankelijk laboratorium weten we dat er gemiddeld 0,03 gram transvetzuren in 100 gram Calvé pindakaas aanwezig is. Eén boterham met (15 gram) Calvé pindakaas levert 0,0015 gram transvet uit pindakaas. Dit is een hele kleine bijdrage van transvet aan de maximum hoeveelheid die geadviseerd wordt.

Transvet komt overigens met name voor in snacks, koek en gebak.

Met vriendelijke groet,
Calvé Consumer Service

Mevrouw V. Zuydam

Groetjes van Majo

Als het waar is wat ze zeggen en dat mag je denk ik wel doen, dan blijf ik op z'n tijd gewoon lekker genieten van mijn broodje/lepel pindakaas :)

Terug
Naar boven