MuscleMeat

verhelpen rugklachten versnellen met kuur?

Nope, gaat (over het algemeen) niet werken.
Stel je hebt rugklachten door een te sterk trekkende m.iliopsoas , die trekt soms erg hard aan de rugwervels en veroorzaakt de klachten.
Een kuur kan dan die spier nog sterker maken en nog harder laten trekken.

Wel zal een kuurtje je groei in kracht en je spierherstel kunnen bevorderen en kan het soms daarmee wat preventief werken. Maar ik zou dus eerst de klachten verhelpen voordat je gaat kuren.

• Topic Starter Topic Starter
Kleine toevoeging mbt iliopsoas; merkte vorige week onder de douche ook dat er duidelijk dikteverschil in aanhechtingen linker en rechter heup/bovenbeen zit, rechts is veel dikker en ronder maar ook zachter, alsof er veel vocht onder zit. Zou ik hier aanvullend naar moeten laten kijken?

Even terug naar het kuren, kuren zorgt ervoor dat je spieren groeien. Alle spieren welke het menselijk lichaam heeft.

Ja dat idee heb ik al laten varen maar toch bedankt ;)

Er zit verbetering in, maar alle heup/bekken en een deel van de onderrug spieren zijn wel flink geïrriteerd en dik, maakt het sporten lastig. Vanavond warmwater zwemmen tussen de oudjes ;)

Weet niet zo goed hoe ik van die irritatie af moet komen, ik rek elke dag maar voel weinig verschil, rust heeft ook niet geholpen. Misschien toch eens terug naar de huisarts voor een ontstekingsremmer of jullie een beter idee?

I.I.G bedankt voor jullie interesse!

Er zit verbetering in, maar alle heup/bekken en een deel van de onderrug spieren zijn wel flink geïrriteerd en dik, maakt het sporten lastig. Vanavond warmwater zwemmen tussen de oudjes ;)

Weet niet zo goed hoe ik van die irritatie af moet komen, ik rek elke dag maar voel weinig verschil, rust heeft ook niet geholpen. Misschien toch eens terug naar de huisarts voor een ontstekingsremmer of jullie een beter idee?

I.I.G bedankt voor jullie interesse!

Ontstekingsremmers werken tijdelijk maar helpen je niet van je probleem af. De fysiotherapeut is de man die je kan helpen. Liefst eentje die wat gekend is wat rugproblemen betreft. Hij weet wat je moet doen wat oefeningen en rekken betreft. En al goed dat je dat idee wat kuren betreft, hebt laten vallen.

Thanks voor je reactie, ik loop momenteel bij een manueel therapeut. Heb het idee dat wat hij doet werkt voor mijn rug, maar de heupspieren blijven een probleem.

Ik heb sinds eind vorige week corrigerende zolen wegens overpronatie linkervoet/enkel, dit zou er voor moeten zorgen dat mijn bekken wat meer neutraal staat. (zonder zolen zou linkerzijde bekken lager zijn dan rechterzijde) De werking daarvan eerst maar een paar weken aankijken!

Beste DBB'ers,

De behandeling helpt voor een groot gedeelte, ik mag weer sporten in de gym (licht) en als alles goed gaat mag ik over 1 maand weer heel rustig aan beginnen met vechtsport! Erg fijn nu na 1.5 jaar de weg naar boven lijkt te zijn ingeslagen.

Het laatste zetje m.b.t. mijn rugklachten lijkt te worden belemmerd door de heupspieren, deze doen pijn met rekken (Piriformis en Iliopsoas)

De meeste Piriformis stretches lukken niet, volgens mijn therapeut is er sprake van "inklemming" van de Iliopsoas wanneer ik deze stretch uit probeer te voeren (door de pijn aan de voorkant kan ik niet zo diep gaan dat ik daadwerkelijk de Piriformis stretch)

Heeft iemand een idee hoe ik deze gebieden aan kan pakken?
Momenteel fiets ik 30-40 minuten ter warming up - soepel maken en ga dan aan de slag met core e.d. De bekende rekoefeningen durf ik niet te doen omdat ik de dagen na het rekken dan weer meer last heb van de rug en bilspier.

Alvast bedankt!

Hoe probeer je de piriformis te rekken? Wellicht kan ik je een manier geven om hem toch effectuef te rekken icm triggerpoint massage zodat het wel gaat lukken.

Voor de juiste iliopsoas stretch kan ik je niets zeggen, wellicht komt er nog iemand langs met het antwoord of kijk nog eens rond op youtube, er staan zeer veel filmpjes over dit onderwerp.
Zelf haalde ik bij de huisarts diclofenac. Dat wilde nog wel eens goed helpen bij mij. Het licht spierverslappende van diclofenac helpt bij mij iig en het stilt pijn en werkt ontstekingremmend.

Ik ben iig wel blij dat je weer lekker op de goede weg bent.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Probeer hem eens zo in de knieholte. Hij is wel iets minder effectief maar beter dan niets. In het geval van de dam zou het mooi zijn als het been iets meer naar de linkerkant werd getrokken

Zal het vanavond eens proberen Kazamafury, thanks! Heb ook een foamroller maar ik kan de piriformis niet goed bereiken vanwege de grootte, eens met een tennisbal proberen misschien? Of kan ik de situatie daar ook mee verergeren?
denk dat t wel kan.

Terug
Naar boven