Fitness Seller

Verhoudingen tussen spiergroepen

Animal

Novice
Waardering
0
Hoi, dit is mijn eertse post, dus ik hoop dat het goed gaat.

Ik stel mezelf de vraag of er een (richtlijn) verhouding bestaat tussen de gewichten die je met verschillende spiergroepen gebruikt.

Bijvoorbeeld,

Als alle spiergroepen goed in verhouding zijn en ik kan 80 kilo 1 maal benchen ;

- hoeveel kilo zou ik dan moeten kunnen squatten ?
- hoeveel kilo zou ik dan moeten kunnen deadliften ?
- hoeveel kilo zou ik dan moeten kunnen shoulder-pressen ?

Groeten,
Animal

nee kan je denk ik niet zo zeggen, ligt aan vezelverdeling, lichaamsbouw(lengte romp, armen schouders) techniek enz.

Het ligt natuurlijk voor de hand dat wanneer je je complete lichaam traint, je op elke oefening sterker wordt.

Maar je kunt niet stellen dat wanneer je 80 kilo kunt bankdrukken, je dan bijvoorbeeld 100 kilo moet kunnen squatten. Jekunt voor jezelf bijhouden hoeveel je sterker wordt in kracht per oefening, zodat je een prognose kunt maken van toekomstige vorderingen. Tevens kan je op deze manier bijhouden welke spiergroep achterblijft of juist vooruitloopt qua kracht. Kortom: ga uit van je eigen vorderingen.

Tja... er zijn wel een paar richtlijnen, bijvoorbeeld dat je deadlift ongeveer gelijk is of iets zwaarder is dan je squat. En waarschijnlijk is er ook wel een relatie tussen borst- en schouderoefeningen, maar ach.... wat moet je daar nou mee? Ik heb geloof wel ooit zoiets gelezen in een Muscle of Fitnessblaadje, dat er wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is... maar dan nog.

Er zijn zat mensen die ervan afwijken en uiteindelijk gaat het om de verhouding tussen de grootte van je spieren. Als dat goed zit, maakt de krachtsverhouding niet zoveel uit.

Je squat en je deadlift allebei ongeveer 1,5 keer je bank, dan zit je wel aardig in de buurt.

Terug
Naar boven