Fitness Seller

Vetpercentage snel doen dalen!!! HELP

De precor apparatuur die ik tegenwoordig teister geeft veel lagere waarden. Bv voor intensief fietsen met 200 watt geeft-ie ca 16 kcal per minuut.
zoals u weet hangt het verbruik af van de hartslag; ik denk dat daar het verschil in zit

maar wat betreft de ideale hartslag om vet te verbranden zal het toch een "welles-nietes" verhaal blijven net zoals in het onderstaande topic:
http://forum.dutchbodybuilding.com/f129/advies-omtrent-vallen-trainen-97080/index2.html

....ik zweer bij de methode van karvonen, omdat deze de rusthartslag meeneemt en verschil erkent tussen mannen en vrouwen qua hartslag; wat anderen doen moet ieder voor zich weten :cool:

Wat Elderson schrijft klopt helemaal.
Je moet af stappen van die zgn. lage vetverbrandingshartslagen.

Waar veel mensen de fout ingaan is dat bij een lagere hf, er een hoger % uit vet wordt verbrand. Dat klopt, maar dat is een hoger % uit een veel lager totaal, dus onder aan de streep kom je lager uit.

Een voorbeeld:

Bij een hf max van 60-70%

Totaal aantal calorieen per 30 min:
150
Percentage vetverbranding:
50%
Totaal aantal cal uit vet in 30 min:
75

Bij een hf max van 80 - 85%

Totaal aantal calorieen per 30 min
210
Percentage vetverbranding
40%
Totaal aantal cal uit vet in 30 min
84

@ elderson:
wb kcal-verbruik bedoelde ik het anders (zal de alcohol in mijn bloed wel geweest zijn :o ) ... maar je hebt gelijk hoor by the way :rolleyes:

@ sportfood.nl:
Duidelijk voorbeeld . ;)

@ rovada60:
Alles een beetje duidelijk geworden?

• Topic Starter Topic Starter
edit

Laatst bewerkt:
Ik probeer alles te begrijpen en te volgen maar is idd niet zo simpel.

Ik zal dus maar de theorie van de 70% à 80% volgen zeker?

Als ik die theorie volg, en ik doe 3x per week een training van +/- 45 minuutjes is het dan nodig om tijdens die training koolhydraten te nemen?

bedankt voor de reacties :cool:

ik zou geen koolhydraten nemen tijdens de training, tenzij je van plan bent 2 uur of langer te gaan trainen.

Voor 45' vlakke kardio als je gevoed (dus met volle glykogeenbuffers) begint hoef je denk ik geen KH bij te nemen tijdens de rit. Daarna raken je glykogeenbuffers op, dus als je langer gaat zou ik het wel doen.

Ikzelf begin direkt al met weinig KH erbij, zodat ik uberhaupt niet zonder glykogeen kom te zitten. Want zonder glykogeen trainen=eiwit verbranden.

Bestaat er ook iets van ''zonder glykogeen=vetverbrandig''?

Wat Elderson schrijft klopt helemaal.
Je moet af stappen van die zgn. lage vetverbrandingshartslagen.

Waar veel mensen de fout ingaan is dat bij een lagere hf, er een hoger % uit vet wordt verbrand. Dat klopt, maar dat is een hoger % uit een veel lager totaal, dus onder aan de streep kom je lager uit.

Een voorbeeld:

Bij een hf max van 60-70%

Totaal aantal calorieen per 30 min:
150
Percentage vetverbranding:
50%
Totaal aantal calorie uit vet in 30 min:
75

Bij een hf max van 80 - 85%

Totaal aantal calorieen per 30 min
210
Percentage vetverbranding
40%
Totaal aantal calorie uit vet in 30 min
84

en als je nu eens geen enkel grammetje spier wil verbranden ?

voor vetverbranding is het 220-leeftijd en daar 70% van voor cardio (conditie) is dit 220-leeftijd en daar 80-85% van.

succes

Fitness regels ,....:sad: :sad:

Idd je optimale percentage is beter als je op die 70% traint , maar je uiteindelijke verbranding is gewoon een stuk hoger als je met hogere hartslag traint ipv die 70% !!!!!

Een voorbeeld:

Bij een hf max van 60-70% Totaal aantal Calorie uit vet in 30 min: 75

Bij een hf max van 80 - 85% Totaal aantal Calorie uit vet in 30 min: 84

Interessant, alleen cardio op lage intensiteit hou je lange vol dan op hoge intensiteit waardoor het voordeel al teniet wordt gedaan. Zover je van 'n voordeel kunt spreken, want d'r zijn nog andere factoren die 'n rol spelen.

Het extraatje dat uit de berekening naar voren komt is spierglucose. Waarom je spieren uitputten en beschadigen als vetverbranding je doel is?

De intensiteit van trainingen op basis van het maximaal zuurstofopname vermogen, ligt tussen 2 mmol/l en 4 mmol/l. Bij 4 mmol/l is het gebruik van koolhydraten zo groot dat er geen vet meer wordt verbrand, wat toch het uiteindelijk doel was van de sessie!

Voor de ongetrainde "sporter*" wordt deze toestand al bereikt bij 'n hartslag van 130rpm. De optimale verzuring (die altijd plaats vindt) is vastgesteld op 2-3 mmol/l. Bij deze verzuring is je lever in staat om de verzuring om te zetten in glucose of bijvoorbeeld in de hartspier als brandstof fungeren.

Hoe&wat_2.png

Quote website:
Lactaat (verzuring) in de spier wordt gevormd bij een hoog gebruik aan ATP en een tekort aan zuurstof, met name in de type II spiervezels. Lactaat heeft een remmende werking op de spiercontractie en dus op het prestatievermogen.
Daarnaast kan een teveel aan H+-ionen leiden tot een verzuring van het weefsel waardoor de lysosomen in de cellen openbarsten en proteolytische enzymen schade toebrengen aan het spierweefsel.

Bij een hoge concentratie H+-ionen lekken deze H+-ionen vanuit de type II vezel in de bloedbaan en worden onder andere in de hartspier, de lever en de type I vezel weer omgezet in glycogeen.

De halfwaardetijd in het bloed voor lactaat is ongeveer 15 tot 20 minuten, dus de volgende dag is het lactaat zeker verdwenen. Niet verdwenen is de schade die de enorme stijging van H+-ionen in de spier heeft aangebracht via de lysosomen.
Einde quote:

* Lees recreant, een sporter is iemand die aan wedstrijden meedoet of van plan is dit te gaan doen.

• Topic Starter Topic Starter
edit

Laatst bewerkt:
Iemands reactie veranderen zodat het op je agenda past, omdat je simpel weg op andere aspecten uit de reactie geen antwoord hebt! Tja, wat zou ik daar van vinden? Je probleem is dat alles ’n verleden heeft, ook ’n forum! Dus als je zo graag op je “eigen reactie” reageert, van mij mag je. Komtie dan…

Vraag 1: De intensiteit van de training.

Even afgezien van hoe je de intensiteit kwalificeert: als je een uur gaat kardioën voor vetverbranding, dan kies je het beste die intensiteit die je zonder problemen een uur vol kan houden zonder in ademhalingsproblemen te komen en te verzuren. (Als je "diep moet gaan" ga je te hard.) Dan verbrand je het meeste vet én de meeste totale kalorieën.

Jouw antwoord:

Het totaal aantal is hoger, maar je moet daar onevenredig veel meer inspanning voor leveren. Als je tijd heb om een halfuurtje door te peddelen op lage intensiteit, ben je net zoveel kalorieën kwijt en je houdt veel meer kracht over. Plus, intensiviteit betekent automatisch meer spierafbraak, en dat moet je weer kompenseren door extra eiwit en suikers. En daarbij maak je weer vet aan!

Dus ja, rustig temo verbrandt beter vet. Heb je niet veel tijd, dan is rustige cardio met korte intensieve intervallen, over de hele dag gezien, het effektiefst.

Het is vooral een kwestie van: gegeven de kalorieënbeperking, hoe kan ik het mezelf zo gemakkelijk en prettig mogelijk maken. Van zweten en pezen en kreunen val je niet af!

Nou, het aantal kalorieën dat je direkt verbrandt is wel groter bij intensief cardio, maar als je het iets kalmer aan doet kan je met minder moeite veel langer doorgaan. Bv drie kwartier de fiets op 4 tegenover een half uur de fiets op 5, is bij mij evenveel kalorieën, maar op 5 zit ik er na dat half uur aardig doorheen en op 4 kan ik rustig 2 uur doorgaan.
De efficientie van vetverbranden bij rustige cardio is veel groter, omdat je nooit anaeroob wordt. Bij intensief heb je meer spierafbraak, en dat moet je daarna weer herstellen door extra voeding.

Het houdt je verbrandingsmotor aan de gang, tegen zo min mogelijk spierschade.

2. Extreme cardio (langdurig zweten en hijgen) is inefficiënt in vetverbranding, iets rustiger cardio (waar je nog bij kan nog praten) verbruikt bijna net zoveel.

3. Na extreme cardio krijg je grote trek in koolhydraten, na rustige cardio veel minder. Dus extreem cardio maakt het moeilijker om je energieinname onder je verbruik te houden.

4. Het belangrijkste effekt van trainen op verbranding is het opstuwen van het basaalmetabolisme tot ca 15 uur na de training. Dat wordt door rustige cardio evengoed bereikt als door extreme inspanning, en ook door KT.

5. Opstuwen van het basaalmetabolisme in zo min mogelijk tijd gaat het best met rustige cardio plus intensieve intervallen (HIIT). Maar pas op dat je erna niet extra veel gaat eten!

Dus voor vetverbranding:

* Zorg dat je elke dag minstens een half uur iets doet, dus wel een inspanning maar het hoeft niet intensief te zijn;

Resultaat: 1 Kg per maand vetverlies, of je nou extreem of gematigd cardio doet.

Ik ben gestopt met langdurige kardio en met kardio na de KT, bovendien beperk ik mijn KT tot 45'. Ik val precies net zo hard af als daarvoor, toen ik me zo vaak mogelijk, zolang mogelijk en zo intensief mogelijk het schompes trainde.

Verzuur je?

Je verbrandt tijdens intensieve intervallen meer kalorieën, maar minder vet, en je houdt het maar beperkte tijd vol doordat je zuurstofcapacitiet niet voldoende is en je verzuurt.

Vraag 2: Het glucoseverbruik.

Voor afvallen is alleen dat laatste van belang; over 24 uur gezien maakt wat je tijdens de training verbrandt namelijk niet uit. Alle verbruikte kalorieën die niet uit voeding komen, komen uit je energiereserves: vetmassa en eiwitmassa (spier).

Jouw antwoord:

Ideaal is beginnen met goedgevulde glykogeenbuffers, en tijdens de training net genoeg KH aanvullen om te voorkomen dat alle glukose en glykogeen opraakt. Aan het eind van de training moeten de glykogeenreserves schoon op zijn.

Maar?

Eiwit ga je verbranden als er te weinig glukose uit voeding en glykogeen komt. Je hebt namelijk altijd glukose nodig, want met name hersenen en rode bloedcellen kunnen niet zonder. Dus als het op is, wordt er nieuwe glukose aangemaakt uit aminozuren. (Glukoneo

En?

Maar je hebt altijd glukose nodig. Glykogeen is laag dus volgt glykoneogenese, en afbraak van spiereiwit is de enig mogelijke bron.

Hoelang sporten we dan?

Spierverlies: krijg je als je glykogeenvoorraden op zijn en er geen nieuwe aanvoer van glukose of aminozuren uit voedsel is. Daarom moet je liefst beginnen met hoge glykogeenbuffers en gevoed. Hoe intensiever je traint hoe sneller je door de buffer heen bent, dus aanvoer van koolhydraten uit eerdere voeding en uit bv sportdrank is dan belangrijk, en niet te lang doorgaan (bv 45 minuten).

Maar als mijn glykogeenreserves op zijn leef ik volgens jou toch op vetverbranding?

hart, hersenen, nieren en nog wat minder spul kan niet op vet draaien, suikers heb je niet meer, dus wordt er spiereiwit afgebroken om glukose te maken voor die organen.

Je verbrandt spiermassa als je glukosegebrek hebt. Hersenen, hart en nieren kunnen niet zonder.

Dus het antwoord is: zoveel mogelijk werk verzetten zonder je glykogeen helemaal uit te putten, de energie voor het werk komt dan uit voeding + uit de vetvoorraden.

Glykogeen is een buffer, niets meer en niets minder. Of je die buffer nou aanspreekt of niet, maakt voor kalorieverbruik/afvallen niet uit: uiteindelijk komt de verbruikte energie ofwel uit voeding ofwel uit de voorraad: het vet.

Wel is het belangrijk om de buffer niet volledig leeg te maken zonder aanvulling uit voeding, omdat het lichaam dan gedwongen is om eiwitten af te breken voor de voeding van bv hersens, hart en nieren. Zo ver moet je het natuurlijk nooit laten komen, vandaar de beperking tot 60 minuten.

Vraag 3: De spierbescherming:

Als je je spieren goed beschermt komt elke bespaarde kalorie dus uit vet.

Hoe doe je dat dan?

Aan koolhydraten neem ik voor spierbescherming ca 100 kcal in 1,5 liter water in een uur.

Reken maar uit hoeveel het scheelt!

Oké, hier is mijn berekening:
De snelheid van KH-opname in ons darmstelsel, is ongeveer 0,5 -1,1 g/minuut; per uur kun je maximaal 400-800 cc drinken. Maximaal is 60 gr KH per uur, d.w.z. ongeveer 25% van het verbruik, op te nemen. Zou het kunnen zijn dat je ietsje teveel drinkt. Sporten is toch iets anders dan aan de bar zitten!

Hoe slechter de conditie, hoe minder je opneemt.
Elderson met ‘n rusthartslag van 80rpm, wordt als 'n slechte conditie gekwalificeerd. Maar ik wens Elderson veel succes met zijn trainingen!…..

Elderson volgens VanDale: Draaikont, volgens lokale gewoonte ook wel huppeltrut genoemd.

Geloofwaardigheid: 0,0

Laatst bewerkt:
Elderson volgens VanDale: Draaikont, volgens lokale gewoonte ook wel huppeltrut genoemd.

Geloofwaardigheid: 0,0

Nou Mailman, je hebt er wel werk van gemaakt.

Elderson zei:
Inmiddels heb ik bijgeleerd, mijn kennis bijgesteld uit betere bronnen.

Daar valt zeker een compliment voor te geven.....

.....ik heb wel de indruk dat je de kennis uit die betere bronnen maar voor de halve waarheid aanneemt en de andere helft er naar believen bij invult.

En da's jammer.

Wat vul ik volgens jou zelf naar believen in?

Eigenlijk heb ik helemaal geen zin om deze discussie weer op te rakelen, maar vooruit...

Je hebt geschreven dat een uur lang cardio met 80% max hartslag (65% / VO2max) de beste vetverbranding zou hebben. Dat wordt in zomaar een bron tegengesproken.

Weight Training and Body Building - How to do cardio if you MUST!

Ik heb je hierop attent gemaakt 'Steady state training'.

Toen schreef je dat je geen Steady state cardio doet maar een uur lang cardio met intervallen.

Dat zou betekenen dat je een 'Hill repeat workout' doet.

Prima, maar de bron vermeldt wel dat je dat 1x per week moet doen max. 40 minuten.
Dat wordt door jou direct verworpen, met de mededeling dat dat makkelijk 3-4x per week een uur gedaan kan worden.
Waarschijnlijk ga je dat nu weerleggen door te schrijven dat het ook geen 'Hill repeat workout' is wat je doet.

Precor raadt 3x per week een relatief intensieve cardio workout 80% max hartslag van max een half uur aan.
Jij verwerpt dat en zegt dat dat niet wetenschappelijk is bewezen dus kan makkelijk een uur en 3-4x per week.

Karvonen gaat idd uit van 65% van VO2max, maar vermeldt er wel bij dat dat is voor de gevordere sporter.
De recreant en beginnende sporter moet van de trainingshartslag 10% aftrekken. Jij bagataliseert dit min of meer.
Degene aan wie jij op dit forum advies geeft zijn beginnende en recreatieve sporters dus ik denk dat je ze dan ook dit advies niet moet onthouden.
De 'die hards' trekken hun eigen plan.

Kortom, zoals ik het lees, bronnen vermelden iets en jij vult dit verder aan en vergeet daarmee de essentiele punten.

Enkele:

-Herstel.
-De mogelijk van verandering van snelle (type II) spiervezels in langzame (type I).
-Kans op overtraining, speciaal de beenspieren.
-Cardio vergroot de eetlust.

;)

Laatst bewerkt:
Nee, daarin ....., maar vergeten daarbij te vermelden dat de totale vetverbranding per tijdseenheid bij 65% VO2max toch veel groter is.

De bron is het voor het gemak maar vergeten?

elderson zei:
Ik ben dus niet zo bang om wat langer door te gaan, want ik doe altijd gevoede kardio en vul KH aan tijdens de training.

verbrandt je dan niet deze suikers ipv lichaamsvet.

Tevens wordt in de bron vermeldt dat deze vorm van cardio hoofdzakelijk
intramusculair vet wordt verbrandt en niet de subcutane (bv buik) vetten.

elderson zei:
Precor spreekt vooral beginnende fitnessers aan.

Jij geeft toch ook adviezen aan beginnende sporters, de gevorderden zitten niet op onze onzinnige discussies te wachten en hebben allang hun eigen plan getrokken!

elderson zei:
Die 10% die ze daar noemen is een korrektie op de schatting van de HFmax 220-leeftijd). Voor ongetrainde personen komt die schatting te hoog uit. Als je de HFmax meet in plaats van schat, hoef je niets te korrigeren.

elderson zei:
Zelf denk ik dat beginners zonder konditie zowizo een lage VO2max en een lage HFmax hebben, dus dan valt de hartslag volgens Karvonen op basis van 65% VO2max ook lager uit.

Hier weer een voorbeeld van wat je denkt, stel dat je het verkeerd denkt, en dat denk ik, dan moet je dus wel degelijk 10% aftrekken van de trainingshartslag.

Elderson zei:

Ga eerst eens de cardio combineren met zware KT en oordeel dan weer.

Elderson zei:
De mogelijk van verandering van snelle (type II) spiervezels in langzame (type I).: Als je ook KT doet plus een paar uurtjes kardio verspreid over zou ik me daar geen zorgen over maken. Echte duurtraining is wat anders, maar daar hebben we het hier niet over.

De bron vermeldt toch echt iets anders!

Eldeson zei:
Kans op overtraining: ja, die heb je altijd, maar dan vooral bij teveel krachtsinspanning. 3 x per week een uur kardio naast 2x KT is prima te doen, en wie merkt dat het teveel is doet toch gewoon wat minder.

Helaas merk je dat niet direct, er gaat géén belletje rinkelen ofzo.....

Elderson zei:
Eetlust: (Hee, da's een nieuw argument.) Als je de eetlust wil verkleinen moet je weinig doen en veel eten. Als je kardio doet om af te vallen eet je minder dan je lichaam vraagt, en zal je dat in je eetlust merken. Dat vind jij een essentieel punt?

Is een essentieel punt want hierdoor wordt het nog moeilijker je aan je voedingsschema te houden.

En er zijn heus nog wel meer argumenten hoor ;) !

Ik ben er alleen nu wel klaar mee.

Laatst bewerkt:
...en dan een hele hoop oude aanhalingen, met dingen die ik toen voor zoete koek aannam

Als je nu al niet meer weet wat je 2 of 5 dagen geleden posten, dan heb je 'n serieus probleem, zoals.

Gepost door Elderson op 10 February 2007, 13:05

Dus als je zo min moglijk tijd kwijt wil zijn aan afvaltraining: 20-30' HIIT. Iets meer tijd beschikbaar: 45' bovenin of net boven de "konditiezone", dus 220 - leeftijd, en daar 80-85% van. Dat komt ongeveer overeen met 65-70% van de VO2max, volgens de formule van Karvonen.

Aan koolhydraten neem ik voor spierbescherming ca 100 kcal in 1,5 liter water in een uur.
Reken maar uit hoeveel het scheelt!

Gepost door Elderson op 10 February 2007, 22:04

Ideaal is beginnen met goedgevulde glykogeenbuffers, en tijdens de training net genoeg KH aanvullen om te voorkomen dat alle glukose en glykogeen opraakt. Aan het eind van de training moeten de glykogeenreserves schoon op zijn.

Gepost door Elderson op 12 February 2007, 20:28 (zie dit topic)

Eiwit ga je verbranden als er te weinig glukose uit voeding en glykogeen komt. Je hebt namelijk altijd glukose nodig, want met name hersenen en rode bloedcellen kunnen niet zonder.

Man, man wat is dat toch allemaal lang geleden!!!

dingen die ik toen voor zoete koek aannam omdat lieden zoals Mailman dat zeiden.

Als je van mening bent dat ik onjuiste dingen heb verteld, dan graag op dezelfde wijze als ik, quoten naar de betreffende topic’s.

Inmiddels heb ik bijgeleerd, mijn kennis bijgesteld uit betere bronnen.

Dat lijkt me beter dan tegen beter weten in vasthouden aan inkomplete en foute gegevens.

Graag bronnen inclusief links die jouw vuistregels, stellingen en trainingsintensiteit bevestigen. Tot nu toe heb je wel van alles geroepen, maar nog nooit bewijs geleverd.

Daarnaast zal nick "bdp" blij zijn met je bekentenis. Dagenlang gestreden allemaal voor niets en gebaseerd op …………

Als je echte argumenten hebt, Mailman, kom daar dan mee, in plaats van rankuneus op de man spelen. Maar je weet wel dat je op dat punt bakzeil haalt he? Je kan het op argumenten niet winnen, dus dan maar lullig gaan doen.

De waarheid is hard en je zult je aangesproken voelen, en terecht.

Ik heb je in andere topic’s al duidelijk gemaakt dat persoonlijke capaciteiten geen voorbeeld voor andere zijn. Iedereen moet zijn/haar grenzen ontdekken bij het beoefenen van sport. Of dit nu voor het afvallen is of om de conditie te verbeteren. Lees die topic's nog eens terug en je hebt mijn argumenten.

Ik heb niks veranderd. Je moet niet liegen, MailMan. Ik had gereageerd op twee dingen, de rest was niet relevant voor de soorten kardio waar we het telkens over hebben, namelijk tot 65% VO2max.

De "verzuring" niet belangrijk voor het sporten. Ik weet niet waar jij op school hebt gezeten, maar de verzuring vindt altijd plaats, al lig je met je luie reet in de bank. Hoe hoger de inspanning hoe meer glucogeen (verbranding -> energie) je lichaam nodig heeft om te overleven, dus hoe meer je verzuurt. Dus cardio tot aan de verzuring bestaat niet, het is de kunst om deze binnen aanvaarbare grenzen te houden zoals ik in mijn reactie aangaf.

Dat brengt me nog op het volgende: Sportfood schreef eerder dat trainen op lage intensiteit maar 40% vetverbranding oplevert, dit klopt voor het 1ste uur, maar is 67% voor het 2de uur.
Wat levert jouw intensiteit het 2de uur op?

Je moet de boel wel een beetje uit elkaar houden, anders maak je het jezelf erg lastig.

Probeer jij maar in alles ’n beetje consequenter te zijn, dan komt het allemaal wel goed. Zijn er onduidelijkheden, gebruik dan de zoekfunctie op het forum of Google eens.

Laatst bewerkt:
Wat dacht je van 45' op een stevig tempo wat je een uur zonder verzuring of "diep gaan" kan volhouden?

Hoe denk je dat te weten te komen zonder labtesten op welk grens je maximaal verzuurt of dat je nog steeds binnen het aanvaarbare zit?

Nee, ik bagatelliseer dat niet. Ik ben daar al inhoudelijk op ingegaan. Karvonen is alleen een omrekenformule van VO2max naar hartslag en de 65% VO2max = max vetverbranding geldt voor zover ik weet voor iedereen, met ongetwijfeld individuele variaties.
Die 10% die ze daar noemen is een korrektie op de schatting van de HFmax (220-leeftijd). Voor ongetrainde personen komt die schatting te hoog uit. Als je de HFmax meet in plaats van schat, hoef je niets te korrigeren.

Dat is dus geen voorbeeld van iets wat ik naar believen aanvul, het is een voorbeeld van iets wat op die website naar believen ingevuld is.

Zelf denk ik dat beginners zonder konditie zowizo een lage VO2max en een lage HFmax hebben, dus dan valt de hartslag volgens Karvonen op basis van 65% VO2max ook lager uit.

Je denkt verkeerd. Iemand die langsuit in de bank ligt (niet werkt, nog nooit in zijn leven heeft gesport), springt omhoog, rent de trap op en klokt boven misschien wel 200 op de teller.

Volgens jouw berekening kan deze beste man met 'n hf van 160 'n uurtje intensief sporten?

Terug
Naar boven