Hallo Elderson, ik ga je antwoord geven. LMAO (ik lach me echt suf met die man)
Elderson denkt, informatie heb ik niet daarom maar reageren onder het motto "de aanval is de beste verdediging” in de hoop dat ze dan niet meer vragen om bevestiging wat hij te vertellen heeft. Ik kan me verlagen naar jouw niveau, maar ik ga alleen op feiten af. Dus nu ik jouw vraag ga beantwoorden, voor zover ik dat nog niet had gedaan, vraag ik bij deze voor de derde keer informatie waarop jij je baseert. Dan kan toch niet moeilijk zijn, als je het hebt!
Van jouw zijde is zo summier informatie verstrekt dat we zelfs nog niet weten of de vorm van cardio buiten of binnen gebeurd, lopen, fietsen of staan we op de crosstrainer en op welk inspanningsniveau gepresteerd moet worden. Totaal niets.
met een regelrechte leugen komen. Bah, min mannetje.
Elderson als ik ergens lieg of loog dan graag mij hier op attenderen zodat ik weet wat je bedoelt. Bedoel je dat je wel informatie en links op het internet hebt gegeven, dan graag aangeven waar je dit hebt gedaan.
Blijkbaar ken je het spreekwoord “n goede verstaander heeft maar ’n half woord nodig” niet, anders had je geweten dat ik in diverse topic’s al aangeef dat jouw vuistregel “Trainen gedurende één uur op 80% van je hartslag” in het licht van vetverbranding met minimaal spierverlies niet klopt.
Dus in antwoord op je vraag:
Hiervoor heb ik ondebouwing en bronnen gegeven, in allerlei onderwerpen.
Ik heb het je al eerder gevraagd: Bestrijd je die gegevens? Nou?
Ja, van jouw vuistregel klopt geen donder. We kunnen hier namelijk niet van gegevens spreken, maar kunnen alleen maar uitgaan van datgene je laten noteren op dit forum.
Als ik om gegevens vraag dan bedoel ik dingen die te controleren zijn op internet of in boeken enz. Omdat jij weigert om je “bronnen” (roflol) prijs te geven, zal ik zelf nogmaals bevestigen waarom er geen donder van je verhaal klopt. Nu heb ik al aangetoond dat je ’n notoire leugenaar bent, dus dit is ook geen probleem.
Ik heb altijd gezegd dat je het beste cardio kunt doen op ’n lage intensiteit. De inspanning moet ’n combinatie zijn van factoren (zuurstof, inspanningsniveau en energievoorziening) waarbij alles in evenwicht moet zijn om het maximale te bereiken. We gaan deze stelling even bevestigen op basis van.
[Link niet meer beschikbaar]
In de praktijk zien we een samenhang tussen de intensiteit zoals die wordt bepaald via de formule van Karvonen en het omslagpunt zoals die wordt bepaald via de Conconi methode. De trainingsHF ligt ongeveer 15% onder het omslagpunt. Dus trainen op een Hf.training van 60% is trainen met een intensiteit van 75% van het omslagpunt via de test volgens Conconi.
Percentages volgens de formule van Karvonen en Conconi:
1. Extensieve duurtraining:..60%-70%....(is 78% van omslagpunt)
2. Normale duurtraining:.....70%-75%.....(is 85% van omslagpunt)
3. Tempoduurtraining:........75-85%.......(is 93% van omslagpunt)
4. Interval extensief:.........85%-90%....(is 100% van het omslagpunt)
5. Interval intensief:..........90-95%.......(is 103% van het omslagpunt)
Opmerking: Het omslagpunt ligt (schatting) bij ongetrainde personen op 70% van de maximale hartslag tot 90% bij de topsporters (lees marathonlopers).
Voordat mensen denken die 80% is ’n makkie dan! Daarom even ’n praktijkvoorbeeld van twee spelers van de voetbalclub [Link niet meer beschikbaar] (België) gegevens zijn van het seizoen 2001-2002.
Volgens Elderson’s vuistregel zouden deze personen gedurende één uur moeten presteren op 145rpm (Rudy) en 161rpm (Davy), maar de praktijk wijst anders uit.
Rudy Smidts - 38 jaar:
Haalt zijn aërobe drempel bij een snelheid van 13,3 km/h en een hartslag van 145.
De hartslag bij ‘n “Normale duurtraining” is 123rpm en loopt hij bij ‘n “Tempo duurtraining” op ’n hartslag van 135rpm.
Davy Davids - 19 jaar:
Haalt zijn aërobe drempel op een snelheid van 13,3 km/h maar wel bij een hartslag van 171.
De hartslag bij ‘n “Normale duurtraining” is 145rpm en loopt hij bij ‘n “Tempo duurtraining” op ’n hartslag van 159rpm.
Let ook op het tijdsbestek waarin men deze prestaties neerzet, 10 minuten is iets anders dan
één uur. Elderson’s “intensieve training” komt overeen met ’n normale training, zover je van normaal kunt spreken
Omdat Elderson niet wilt definiëren wat hij onder cardio verstaat (zie boven) zijn hier nog wat voorbeelden van het trainen op lage intensiteit voor de [Link niet meer beschikbaar] en het [Link niet meer beschikbaar].