AndroidHealthClinic

Vetpercentage snel doen dalen!!! HELP

de vraag is vaak "Bij welke intensiteit kan ik zoveel mogelijk vetverbranden" of "ik wil zo snel mogelijk vet verbranden". Het antwoord daarop is "65% VO2max kardio" dwz ca 80% van de max hartslag.

[1] Deze kan toch wel, EricR?

Tuurlijk, tenzij er bewijs is dat het tegendeel beweert zoals;

Dat is trouwens ook wetenschappelijk onbetwist: op ca 25% van de VO2max is de vetverbranding het efficientst (levert de meeste energie per molekuuul O2) maar op 45% Vo2max verbrand je veel meer vet. Volgens mij is dat niet disk*tabel maar gewoon een feit!

.

Niet om de gevoerde disucssie weer op te rakelen, maar voor de meesten die beginnen met cardio of licht gevorderd zijn is een intensiteit op 65% van de Vo2max maar rond de 20 minuten vol te houden. Langer is zelfs niet eens aan te raden aangezien voor velen al de anaerobe drempel is bereikt, de grens waar (merkbare) verzuring gaat optreden. Verzuring treed namelijk al eerder op bij lagere intensiteit, maar kan dan worden weggewerkt. Te lang trainen boven je verzuringsgrens terwijl je nog niet fit genoeg bent werkt alleen maar averechts. Overigens geldt dat ook voor gevorderden, je AT (Anaerobic threshold) moet je tijdens een cardiosessie niet te lang overschrijden. Te lang boven je AT trainen zal je grens eerder verlagen dan verhogen en tevens van invloed zijn op je maximale hartslag.

De duur waar op je boven je AT kan trainen verschilt naar fitheid, maar zeker beginners kunnen beter rond de 55-60% van Vo2max trainen in het begin. Eventueel wat hoger als de sessie korter is dan 20 minuten. Maar goed als vetverbranding een must is en calorische verbranding dan zullen sessies meestal langer duren.

Iemand die een uur lang op 65% van Vo2max kan trainen, zonder pauzes is in ieder geval behoorlijk fit. Of kan aardig goed tegen de pijn die zeker gedurende 20-30 minuten tijdens de sessie zal optreden. Zelf kan ik deze intensiteit wel volhouden voor die tijd van uur, maar het zal geen prettige sessie zijn. Daarbij aangetekend dat er ook nog het verschijnsel van 'cardiac drift' optreed en de hartslag vaak ruim boven de AT uitkomt. Als je wel gericht op hartslag blijft trainen en dus rond 65% van Vo2max, dan zal de intensiteit gedurende de sessie ook sterk afnemen.

Niet om de gevoerde disucssie weer op te rakelen, maar voor de meesten die beginnen met cardio of licht gevorderd zijn is een intensiteit op 65% van de Vo2max maar rond de 20 minuten vol te houden. Langer is zelfs niet eens aan te raden aangezien voor velen al de anaerobe drempel is bereikt, de grens waar (merkbare) verzuring gaat optreden. Verzuring treed namelijk al eerder op bij lagere intensiteit, maar kan dan worden weggewerkt. Te lang trainen boven je verzuringsgrens terwijl je nog niet fit genoeg bent werkt alleen maar averechts. Overigens geldt dat ook voor gevorderden, je AT (Anaerobic threshold) moet je tijdens een cardiosessie niet te lang overschrijden. Te lang boven je AT trainen zal je grens eerder verlagen dan verhogen en tevens van invloed zijn op je maximale hartslag.

De duur waar op je boven je AT kan trainen verschilt naar fitheid, maar zeker beginners kunnen beter rond de 55-60% van Vo2max trainen in het begin. Eventueel wat hoger als de sessie korter is dan 20 minuten. Maar goed als vetverbranding een must is en calorische verbranding dan zullen sessies meestal langer duren.

Iemand die een uur lang op 65% van Vo2max kan trainen, zonder pauzes is in ieder geval behoorlijk fit. Of kan aardig goed tegen de pijn die zeker gedurende 20-30 minuten tijdens de sessie zal optreden. Zelf kan ik deze intensiteit wel volhouden voor die tijd van uur, maar het zal geen prettige sessie zijn. Daarbij aangetekend dat er ook nog het verschijnsel van 'cardiac drift' optreed en de hartslag vaak ruim boven de AT uitkomt. Als je wel gericht op hartslag blijft trainen en dus rond 65% van Vo2max, dan zal de intensiteit gedurende de sessie ook sterk afnemen.

:thumbup:

Een goed artikel over de Vo2max te vinden op :

Quantifying intensity

Target intensity for health benefits = 40% VO2 max = 63% HR max
Target intensity for aerobic fitness = 60-80% VO2max = 75-88% HR max
Target intensity for elite training = >85% VO2max = >92% HR max
Swain et al equation: % HR max = 0.64 x % VO2 max + 37
Miller et al formula: HR max = 217 - (0.85 x age)

Met daarbij de aantekening dat zij de formule van David Swain gebruiken voor het vaststellen van je Vo2max. Deze formule is nauwkeuriger dan de meeste andere formules en gaat voor een ieder op.

Een calculator gebaseerd op deze formule is te vinden op :

http://www.brianmac.demon.co.uk/excel/vo2max.xls

65% van je Vo2max is gelijk aan 78,60% van je maximale hartslag. Een intensiteit die een getraind persoon wel langdurig kan volhouden maar voor een ongetrainde meestal te veel is. 60% van je Vo2max is gelijk aan 75,40% van je maximale hartslag en wat mij betreft een betere intensiteit voor een beginner. Voor het gemak even gerekend, een twintigjarige zal dan op 200 (maximale hartslag) * 0,75 = 150 hartslagen mogen trainen. Bij deze intensiteit zijn ook de gezondheidseffecten en de gewenningseffecten van cardio zo ongeveer het hoogst. De 200 is gelijk aan zowel 220 -20 als HR max = 217 - (0.85 x age).

Mocht echter deze intensiteit nog te zwaar aanvoelen dan is mijn eerder genoemde 55% een goede leidraad. Dit komt overeen met 145 hartslagen, een klein verschil maar het kan qua gevoel een wereld van verschil zijn. Op deze intensiteit zal een sessie van 30 minuten of meer goed mogelijk zijn en is de vetverbranding ook nog noemenswaardig.

.......... Iemand die een uur lang op 65% van Vo2max kan trainen, zonder pauzes is in ieder geval behoorlijk fit. Of kan aardig goed tegen de pijn die zeker gedurende 20-30 minuten tijdens de sessie zal optreden.............

Inderdaad :thumbup:

De feitelijke Vo2max van een ongetraind persoon kan nooit lager dan zijn een berekende waarde. Een maximale hartslag zal zelfs bij een hoop ongetrainden hoger liggen dan bij een ongetraind persoon. De afgeleide die je toepast d.m.v. een percentage geeft wel degelijk een goede intensiteit waarop getraind mag worden.

Het grote verschil tussen een getraind en ongetraind persoon ligt in de Anaerobic Treshold. Een getraind persoon zal dichter tegen zijn maximale hartslag kunnen trainen dan een ongetraind persoon. Echter zal de getrainde persoon een maximale hartslag hebben die op gelijk niveau of lager ligt dan die van een ongetrainde. Praktijk wijst dit ook uit, zelf haal ik ongetraind nog waarden boven de 190 hartslagen terwijl ik volledig getraind op een maximaal test daar niet meer aan kom.

Zie ook :

Elite endurance athletes and moderately trained individuals will have a MHR 3 or 4 beats slower than a sedentary individual. It was also found that well trained over 50s are likely to have a higher MHR than that which is average for their age.

Maximum Heart Rate

Een ongetraind persoon dien je op een intensiteit te laten trainen die nog prettig aanvoelt. Dat is voor velen niet op een intensiteit die boven de 75% van je maximale hartslag uit komt. 75% in dit geval gelijk aan 60% van je Vo2max. Een ongetraind persoon zal bij het benaderen van 80% van de maximale hartslag vaak ook zijn anaerobic threshold raken en dus verzuren. Gevolg is dat cardio als zwaar wordt gezien en vaak wordt cardio dan maar helemaal afgezworen. No pain, no gain misschien. Maar tegelijkertijd moet je wel kijken wat voor resultaat je wil hebben. Is dat alleen vetverbranding dan is 60% van je Vo2max een prima intensiteit om zowel vet te verbranden als de gezondheidsvoordelen van cardio te kunnen merken.

Elderson, een maximaaltest is geen prestatietest. Wat je presteert op een maximaaltest boeit niet, het gaat er om dat vastgesteld wordt wat je maximale hartslag is. Aan de hand van die vastgestelde maximale hartslag kan je berekenen wat je hartslag is bij een bepaald Vo2max percentage.

Dat je Vo2max trainbaar is, dat klopt. Maar een stijgende Vo2max is in absolute zin een toename van je zuurstofopname. De intensiteit waarbij je traint op een percentage van je Vo2max is een afgeleide van je maximale hartslag, als je de methode van David Swain gebruikt. Je neemt bij een verbeterde Vo2max wel meer zuurstof op maar je hartslag bij een percentage van je Vo2max zal bijna identiek aan die voor de verbetering. Eigenlijk zelfs iets lager aangezien bij training je maximale hartslag ook afneemt.

Waar ik iets weglaat vraag ik me echt af, ik citeer letterlijk wat er op die pagina staat en die regel die jij noemt zie ik niet staan bij het stuk dat ik citeer. Overigens blijft het wel zo dat een ieder die gericht wil trainen een maximaal test zou moeten uitvoeren, dat is de enige manier om je werkelijke MHR te meten.

Meters en gadgets heb je in principe niet nodig. Maar je hebt vaak twee soorten van training bij cardio. De ene doet te weinig en kabbelt maar wat voort en de ander put zich volledig uit en traint ver boven zijn anaerobic treshold. Een ervaren persoon kan prima inschatten op welke intensiteit hij traint, maar tegelijkertijd wordt in legio sporten een hartslagmeter gebruikt door pro's juist omdat je daarmee zeer gericht kan trainen.

Zelf train ik gedeeltelijk op hartslag, als leidraad. Maar ik ben niet vies van wat afzien en zal zeker niet altijd bepaalde grenzen hanteren omdat ik anders buiten mijn trainingsbanden kom. Te meer daar je hartslag bij inspanning wisselt door o.a. omgevingstemperatuur, vorm van de dag, tijdstip en nog wat factoren. Echter is het voor velen erg handig om toch op hartslag te trainen, zeker als het doel vetverbranding is en niet een directe verbetering van je cardiovasculaire vorm.

eu, waarom spreekt hier niemand over zwemmen, dit is echt wel een ideale manier om vet en energie te verbranden, en het is nog eens een lichte training van de buikspieren erbij ook
greetz

Zwemmen is prima kardio maar het wordt idd weinig toegepast. Als elke gym een zwembad had of iedereen naast een zwembad woonde neem ik aan dat het wel vaker gedaan zou worden. Nu liggen voor binnen de loop-, fiets-, step- en roeiapparaten (kost nika extra) en voor buiten lopen en fietsen (gratis) meer voor de hand dan een duur zwemabonnement naast je sportschoolabonnement.

:D Wij hebben een zwembad in de sportschool

jup, het is onder water dat ik men record geboekt heb:p

Terug
Naar boven