XXL Nutrition

vetpercentage

Wie hou je voor de gek?

Dan is foto's maken nog betrouwbaarder. Een meetlint geeft te makkelijk een vertekend beeld weer, zeker niet bij vrouwen.
Beginners laten hun vetpercentage meten, en niets anders. Tenminste, als je een betrouwbaar beeld wil...

Die dingen zijn een richtlijn. Heel erg veel mensen zien dat als een vast gegeven, en dat is zonde.

Klein detail waar vaak niet naar gekeken wordt: de juiste voeding geeft je meer energie om hard te trainen (fluttrainingen doen weinig goeds voor je dieet), en zorgen ervoor dat je dieet makkelijker vol te houden is. Hetzelfde aantal kcal maar een andere verdeling kan alsnog voor carvings en energieverlies zorgen. Maar los daarvan draait het wel om het aantal kcal. Met alleen de juiste voeding ben je er ook niet.

Ja idd, zeker bij vrouwen (meeste vrouwen schommelen toch wel met het vocht). Zelfs je hoeveelheid eelt kan het al beïnvloeden..

Edit: Patries, het is wat naarder verwoord dan dat ik het bedoel, denk ik. Ik vind het gewoon heel jammer dat bepaalde stigma's zo hardnekkig zijn. Is dus niet naar jou persoonlijk bedoeld, maar gewoon in het algemeen :)

No hurt feelings ;-)
Vind het alleen maar fijn om van meer ervaren te leren.

In aanvulling:
Vp laten meten is niet altijd mogelijk voor een beginner (heb hier onlangs ook een topic over geopend) .
Zelf meten met caliper zou onbetrouwbaar zijn, iemand zonder ervaring laten meten ook.
En bij mij op de sportschool (best aangeschreven in het dorp) meten ze alleen vp op zo'n weegschaal (en volgens mij op best veel sportscholen want heb vroeger ook bij andere gezeten en lees het wel vaker)

Foto's doe ik zelf ook is een goede tip heb alleen het idee dat je met een meetlint eerder resultaat ziet? Iedere week foto's maken heeft imo geen zin omdat je volgens mij niet wekelijks verschil ziet.
Met meetlint zie je wel snel verschil maar is misschien wel onnauwkeuriger. Dat het bij vrouwen per tijd vd maand kan verschillen heb ik niet bij stil gestaan maar is wel een goede aanvulling.

Tot slot ben me er van bewust dat het berekenen van onderhoudsbehoefte slechts een indicatie geeft maar is imo wel een goed uitgangspunt zeker als je met begint met het opstellen van een voedingsschema. aanpassingen maken als je op het berekende aantal kcal niet het gewenste resultaat boekt lijkt me niet meer dan logisch maar daarvoor hoef je niet direct te minderen toch? Kan ook eerst je k/e/v verhoudingen nog eens onder de loep nemen.

Maargoed correct me If I'm wrong ben alleen maar blij als ik wat kan leren van mensen met meer ervaring :-)

Laatst bewerkt:
Klein detail waar vaak niet naar gekeken wordt: de juiste voeding geeft je meer energie om hard te trainen (fluttrainingen doen weinig goeds voor je dieet), en zorgen ervoor dat je dieet makkelijker vol te houden is. Hetzelfde aantal kcal maar een andere verdeling kan alsnog voor carvings en energieverlies zorgen. Maar los daarvan draait het wel om het aantal kcal. Met alleen de juiste voeding ben je er ook niet.

:)

Geef ik je groot gelijk in, meer verzadiging, meer energie.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt allemaal.
@kapiteinkoek... ik snoep helemaal niet. Geen interesse.
Ik ga dringend eens vetpercentage goed laten opmeten en idd een goed voedingsschema opstellen..

---------- Post toegevoegd Wed 27 Mar 2013 om 12:45 ----------

O Ja dit ook nog even. Vele denken dat ik mezelf uithonger met dit schema...
Ik tracht de ongezonde voeding te vervangen door de gezonde maaltijd en hetgeen ik dan ook eet heb ik
helemaal geen honger.
Met andere woorden moet ik dus eten ook al heb ik geen honger?

• Topic Starter Topic Starter
Patries88: nee ik was niet afgevallen, zelfs bijgekomen (2kg).
Bedankt voor de link. Ik heb deze ondertussen eens gebruikt en idd ik zou een 1500 à 1600 Kcal moeten eten.
Nu nog uitzoeken hoe ik deze moet gaan samenstellen... thx

Het zou mij absoluut niet verbazen als haar metabolisme nul is door langdurig structureel te onder-eten. Ga eerst maar eens een weekje op onderhoud eten (dit zal eerder richting de 2000 kcal komen verwacht ik). Goeie kans dat je dan pas de boel lostikt en je weer verder kunt.

Terug
Naar boven