AndroidHealthClinic

Vitamine D

Niet alles klopt wat op Wikipedia staat. Op de eerste plaats vindt bij mensen met een licht huidtype sowieso roodkleuring en zelfs een bepaalde mate van verbranding plaats voordat ze bruin worden. En niet alleen UV-B zorgt voor huidkanker zoals men vroeger misschien dacht, ook UV-A veroorzaakt huidkanker.

Dat in lampen met lichttherapie (voor winetrdepressie bijv.) UV-B zou zitten, klopt ook al niet, wordt juist eruit gefilterd. Uitzondering is lichttherapie bij mensne met psoriasis, als ik het goed heb. Die hebben wel UV-B voor hun huid nodig.

Zelfs als UV-B voor een groot gedeelte weggefilterd wordt, is de aanmaak van vit D mogelijk nog aanzienlijk, omdat het hele lichaam bestraald wordt.

Dus eerlijk gezegd weten we het niet...

Als je veel onder de zonnebank gaat, wat sowieso af te raden is, zou ik de vit D dosering zeker niet hoger laten oplopen dan 1000-2000 IE per dag.

---------- Post toegevoegd Fri 8 Jun 2012 om 19:46 ----------

ken je een onderzoek op dit gebied?

Feit is dat UV-B stralen in zonnebanken stuk minder zijn, maar nog aanwezig.

Het is niet dat als het hele lichaam bestraald wordt de aanmaak stukken hoger is meteen. De kracht is ook belangrijk, daarom maak je buiten de zomer vrijwel geen vitamine D aan. De UV-B stralen die door de ozonlaag geraken zijn minimaal.

Zal strax eens zien naar onderzoeken.

Heb het 2 weken geleden maar eens aangeschaft.

Maar nu blijkt 5000iu veel te veel lees ik op de vorige pagina's

---------- Post toegevoegd Fri 8 Jun 2012 om 19:57 ----------

Zal dat eens overwegen ja. Merk er ook nog niets van denk ik. Neem ze nu een ruime week denk ik.

Wat dosering betreft: vitamine D hoef je niet elke dag te nemen, het lichaam slaat het op.
Je kan ook 1 dag in de week, 2-3 tabletten van 5000 IE tegelijk nemen, dan zit je dus aan een lichtere dosering als je het naar dagen omrekent.

Wat dosering betreft: vitamine D hoef je niet elke dag te nemen, het lichaam slaat het op.
Je kan ook 1 dag in de week, 2-3 tabletten van 5000 IE tegelijk nemen, dan zit je dus aan een lichtere dosering als je het naar dagen omrekent.

Veel vitamines, zo ook d worden maar in kleine hoeveelheden opgenomen. Kleiner als in.die tabletten. Het beste is dus niet drie bij elkaar maar verspreid over meerdere dagen

Veel vitamines, zo ook d worden maar in kleine hoeveelheden opgenomen. Kleiner als in.die tabletten. Het beste is dus niet drie bij elkaar maar verspreid over meerdere dagen

Nee hoor, klopt niet, doktoren geven bij tekorten zelfs 50.000 IE of meer in 1 keer.

50.000 IE zou ik ook niet in 1 keer nemen, maar is doodnormaal in de medische wereld.
10.000-15.000 IE per week kan geen enkel kwaad. En als je het over 3 maal per week wil uitsmeren, ook prima, maar dan loop je het risico dat je het weleens vergeet en dan heb je er ook niet veel aan.
In het vervolg gewoon tabletjes van 1000 IE kopen als je elke dag wil slikken.

• Topic Starter Topic Starter
maarja heel leuk allemaal Bryce1974, jij bent alleen de enige die hier alles tegen komt spreken terwijl de rest gewoon met bronnen aankomt en jij niet.

maarja heel leuk allemaal Bryce1974, jij bent alleen de enige die hier alles tegen komt spreken terwijl de rest gewoon met bronnen aankomt en jij niet.

Waar doel je precies op? Biobeast die ik tegensprak?

Tja, je hebt kennis, of je hebt die niet, en dan doel ik niet zozeer op Biobeast maar op jou.
Zou vermoeiend worden als ik voor alles wat easily terug te vinden is op internet, bronnen zou moeten aandragen. Is me veel te vermoeiend. Als je twijfelt aan wat ik zeg, gewoon iets minder lui zijn en het opzoeken.
Veel van wat ik weet zit in mijn hoofd en ligt niet opgeslagen op de computer voor het grijpen.

---------- Post toegevoegd Tue 12 Jun 2012 om 19:13 ----------

Maar omdat je laatst zo bijzonder aardig tegen me was elders en omdat ik je zo'n bijzonder leuk ventje vindt...(kuch), laat maar weten waar je zo aan twijfelt; zal ik kijken of ik een bron vind.

Laatst bewerkt:
Waar doel je precies op? Biobeast die ik tegensprak?

Tja, je hebt kennis, of je hebt die niet, en dan doel ik niet zozeer op Biobeast maar op jou.
Zou vermoeiend worden als ik voor alles wat easily terug te vinden is op internet, bronnen zou moeten aandragen. Is me veel te vermoeiend. Als je twijfelt aan wat ik zeg, gewoon iets minder lui zijn en het opzoeken.
Veel van wat ik weet zit in mijn hoofd en ligt niet opgeslagen op de computer voor het grijpen.

---------- Post toegevoegd Tue 12 Jun 2012 om 19:13 ----------

Maar omdat je laatst zo bijzonder aardig tegen me was elders en omdat ik je zo'n bijzonder leuk ventje vindt...(kuch), laat maar weten waar je zo aan twijfelt; zal ik kijken of ik een bron vind.

ikr, maar in dit topic praten we serieus en laten we al dat gek*t terzijde.

Het betreft je stelling dat wanneer je dagelijks boven de 4k IE tot je neemt dat op lange termijn gevaarlijk zou kunnen zijn.

Er wordt hier meerdere keren in dit topic onderbouwt dat het pas gevaarlijk wordt op lange termijn bij 100k IE.

Ik ben benieuwd :D

ikr, maar in dit topic praten we serieus en laten we al dat gek*t terzijde.

Het betreft je stelling dat wanneer je dagelijks boven de 4k IE tot je neemt dat op lange termijn gevaarlijk zou kunnen zijn.

Er wordt hier meerdere keren in dit topic onderbouwt dat het pas gevaarlijk wordt op lange termijn bij 100k IE.

Ik ben benieuwd :D

Nee, je hoeft niet meer benieuwd te zijn.
Op de eerste plaats heb ik in dit topic (en anders kijk je bij topic testosteron boosters) al duidelijk aangegeven waar die 4k vandaan komt.
En voor iemand die openlijk ruzie zoekt (zonet in topic test boosters), ga ik me ZEKER niet herhalen.

---------- Post toegevoegd Tue 12 Jun 2012 om 19:25 ----------

dream on

Intressant die vitamine D!
Nu heb ik de eerste pagina's gelezen en daar werd meermaals die Vitamine d capsuls van 5000 aangeraden in de b&f shop, maar nu word dit afgeraden?
Wat is het nu? Ook zie ik dat vitamine d opgeslagen word - dus je kan eigenlijk 2 van die 5000's nemen in één week om te beginnen toch :)

Intressant die vitamine D!
Nu heb ik de eerste pagina's gelezen en daar werd meermaals die Vitamine d capsuls van 5000 aangeraden in de b&f shop, maar nu word dit afgeraden?
Wat is het nu? Ook zie ik dat vitamine d opgeslagen word - dus je kan eigenlijk 2 van die 5000's nemen in één week om te beginnen toch :)

Bryce is de enige die zegt dat 5k te veel is. Voor de rest zijn er meerdere gasten met ervaring en deskundigheid (met bronnen) geweest die aangaven dat in de winter zelfs tot 10K IU kunt nemen in de zomer als je wat meer buiten komt zou 1 tot 2K voldoende moeten zijn.

Je kunt inderdaad alles op één vaste dag nemen, en het wordt met vet opgenomen dus is misschien fijner om het elke dag te doen bij een maaltijd.

Nee hoor, sTiiWaZz is een troll. Misschien een pr-man van de pillen-industrie? Met 1000 IE zit je al 5 maal boven de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, en met 2000 IE zit je 10 maal boven de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Dat is dus al veel hoger dan aanbevolen. In Amerika is de veilige limiet voor dagelijks gebruik gesteld op 4000 IE.
Zie http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/vitamins/vitaminD/index.html#safety

Dat is dus al veel hoger dan aanbevolen. In Amerika is de veilige limiet voor dagelijks gebruik gesteld op 4000 IE.
Zie http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/vitamins/vitaminD/index.html#safety

Dit staat er in:
Hypercalcemia has been observed following daily doses of greater than 50,000 IU of vitamin D (37). Overall, research suggests that vitamin D toxicity is very unlikely in healthy people at intake levels lower than 10,000 IU/day (38, 95, 96). However, the Food and Nutrition Board of the Institute of Medicine conservatively set a tolerable upper intake level (UL) of 4,000 IU/day (100 mcg/day) for all adults (see table below).

Je kunt dus eigenlijk (onder de) 10.000 IU per dag nemen. Al geeft het natuurlijk geen garantie dat dit een veilige dosering is.

Laatst bewerkt:
Dit lees ik er uit:
Hypercalcemia has been observed following daily doses of greater than 50,000 IU of vitamin D (37). Overall, research suggests that vitamin D toxicity is very unlikely in healthy people at intake levels lower than 10,000 IU/day (38, 95, 96). However, the Food and Nutrition Board of the Institute of Medicine conservatively set a tolerable upper intake level (UL) of 4,000 IU/day (100 mcg/day) for all adults (see table below).

Je kunt dus eigenlijk onder de 10.000 IU per dag nemen.

Right.
Nee, dat staat er niet. Er staat alleen dat 10.000 IE per dag hoogstwaarschijnlijk geen vergiftigingsverschijnselen veroorzaakt in gezonde mensen.
Er staat niet dat het daarom ook verstandig is om zoveel in te nemen.
The Food and Nutrition Board of the Institute of Medicine heeft niet voor niets de upper limit op 4000 IE vastgesteld. En zelfs die upper limit dagelijks gaan gebruiken hoeft nog niet gezond te zijn. Bij teveel vit D in het bloed stijgt de sterftekans.
Als je meer dan 1000-2000 IE per dag wil gebruiken is de enige juiste manier dat je eerst je bloed laat onderzoeken.

Bryce calm the **** down.. Je kan ook je punt duidelijk maken op een nette manier, daarbij spreek je inderdaad wel iedereen tegen.
Meer wetenschappelijke informatie hierover zou wel handig zijn dus.

Ik denk wel dat iemand die bb doet een grotere inname van vitamine D3 kan apprecieren, dan een ander iemand.
Op B&F staan er ook van 2000 per cap, miss de tussenoplossing?

Op wikipedia vind ik onderstaande tabel terug.
Dus voor mensen tussen 19 en 50 jaar word 2500 voorgeschreven toch?

vitamine d.png

Bryce calm the **** down.. Je kan ook je punt duidelijk maken op een nette manier, daarbij spreek je inderdaad wel iedereen tegen.
Meer wetenschappelijke informatie hierover zou wel handig zijn dus.

Ik denk wel dat iemand die bb doet een grotere inname van vitamine D3 kan apprecieren, dan een ander iemand.
Op B&F staan er ook van 2000 per cap, miss de tussenoplossing?

Het woord "****" gebruiken is ook niet netjes. Jij kan je punt blijkbaar zelf niet echt op een nette manier duidelijk maken.
Ik denk dat ik nog heel netjes geweest ben tegen sTiiWaZz gezien zijn ruziezoekerij in het topic test boosters.
En ik denk dat ik ook nog heel netjes ben met jou überhaupt nog te antwoorden na jouw geruzie in andere topics.
Het hele internet staat vol met allerlei merken vit D3 tabletjes a 1000 IE en die zijn het meeest ideaal als je ongetest vit D wil slikken. Voor wie normaal in de zon komt: 1 tabletje van 1000 IE 's zomers, en twee tabletjes 's winters.
Maar je kan ook elke tien dagen in één keer 10.000 IE innemen, of elke vijf dagen 5000 IE, maar dan ga je het gegarandeerd vergeten, plus dat ik er meer voor ben, elke dag een kleinere dosis in te nemen, maar da's puur persoonlijk.

---------- Post toegevoegd Tue 12 Jun 2012 om 20:49 ----------

Op wikipedia vind ik onderstaande tabel terug.
Dus voor mensen tussen 19 en 50 jaar word 2500 voorgeschreven toch?

Nope..... daar staat 2,5 mcg.....dat is 100 IE

Nu net terug een tabel gevonden die een dagelijkse hoeveelheid aanschrijft van 2500 voor een leeftijd van 19 tot 60 jaar. Ik kan me wel inbeelden voor de beesten hier dat die easy 5000 kunnen nemen in een dag aangezien als die cijfers gebaseerd zijn op de niet bb, sportende mensen.

Terug
Naar boven