Fitness Seller

Vitamine D

Ik denk dat de meesten zelfs niet kunnen trainen zonder pillen en poederkes en zich teveel laten beïnvloeden door de slimme marketeerders. Weet je wat er 30 jaar geleden werd genomen door diegenen die zich niet dopeerden. Wat extra eiwitpoeder, vit C en een multivitamine. Voor de rest werd er gewoon getraind.

Ben het met je eens. Er is een te grote hype rond supplementen. De enige echte manier om groot te worden is zwaar trainen, en daarnaast fatsoenlijk eten. Supplementen zijn hooguit een toevoeging, echter groot zul je er nooit van worden.
Je ziet ook vaak dat de grootste gasten over het algemeen geen supplementen gebruiken of alleen de basics, zoals whey en creatine en eventueel een pre-workout.

Als je veel sport zul je zekerweten vele malen meer vits verbruiken dan een non-actief persoon.
Je moet toch ook broccoli extra eten naast je eiwitrijke dieet omdat je zonder de vits niks aan de aminozuren hebt.

Mensen die veel sporten, kunnen van bepaalde vitaminen en mineralen, nl. die met een anti-oxidantenwerking wat meer gebruiken. Dit komt omdat als je sport, je lichaam meer vrije radicalen aanmaakt, wat op zich schadelijk is, en deze anti-oxidanten neutraliseren dat dan wat. maar dat geldt dus lang niet voor alle vitamines en mineralen, en het is ook niet zo dat sporters vele malen meer vitamines en mineralen nodig hebben. Een beetje meer van die anti-oxidanten is al voldoende.

---------- Post toegevoegd Tue 29 May 2012 om 22:42 ----------

Dit wordt langzaam off-topic, maar ik ben het met Skydirk en Butch eens dat er veel teveel gerommeld wordt met supplementen. Goede marketing he?;-)
Op zich is het nog niet eens een ramp dat er supplementen genomen worden, maar als nu eens de juiste supplementen genomen werden, waarvan bewezen is dat ze werkelijk iets kunnen betekenen.... Nee, in plaats daarvan wordt allerlei rotzooi geslikt met allerlei vage stofjes.

• Topic Starter Topic Starter
Een sportman heeft niet meer vit D nodig dan iemand die niet sport. Je moet er gewoon voor zorgen dat je geen tekort aan vit D hebt. Ken je het verschil wel tussen vetoplosbare en wateroplosbare vitamines? De wateroplosbare kan je als sportman wel wat overdoseren vermits het teveel toch wordt uitgescheiden. Broccoli moet je eten omdat het gezond is. Wat heeft broccoli met eiwitten te maken. Waarom zou je niets aan die aminozuren hebben zonder broccoli? Ik heb de indruk dat de jongeren van nu meer met supps dan met trainen bezig zijn. Ik denk dat de meesten zelfs niet kunnen trainen zonder pillen en poederkes en zich teveel laten beïnvloeden door de slimme marketeerders. Weet je wat er 30 jaar geleden werd genomen door diegenen die zich niet dopeerden. Wat extra eiwitpoeder, vit C en een multivitamine. Voor de rest werd er gewoon getraind.

Dit neem je nu wel heel letterlijk, voor spieropbouw dmv van eiwitten heb je vitamines nodig die nodig zijn bij het proces van die spieren maken.
Daar was laatst nog zo'n heel topic over met een eetschema van een pro-builder (die overigens ook geen gekke supplementen gebruikte.)

Maar ik ga inderdaag zodra dit potje vitD leeg is stoppen met de gekkigheid en als ik denk dat het nodig zal zijn maar een bloedtest doen.

danku heren

Dit neem je nu wel heel letterlijk, voor spieropbouw dmv van eiwitten heb je vitamines nodig die nodig zijn bij het proces van die spieren maken.
Daar was laatst nog zo'n heel topic over met een eetschema van een pro-builder (die overigens ook geen gekke supplementen gebruikte.)

Maar ik ga inderdaag zodra dit potje vitD leeg is stoppen met de gekkigheid en als ik denk dat het nodig zal zijn maar een bloedtest doen.

danku heren

VRIEND,

Dat is weer het andere uiterste...hou het op 1000 IE per dag (tabletjes van 25 mcg), dan hou je je vit D mooi op peil.

• Topic Starter Topic Starter
VRIEND,

Dat is weer het andere uiterste...hou het op 1000 IE per dag (tabletjes van 25 mcg), dan hou je je vit D mooi op peil.

oke oke, dus 1k IE voor in de zomer (als ik op vakantie ben naar spanje hoeft het helemaal niet toch? )

en in de winter 2k IE

zo is het goed : )

Perfect!!! ;-)

Als je nou om de dag 5000iu neemt in plaats van elke dag 2000iu? Want heb hier nog flink wat.

Kan ook.

Als je nou om de dag 5000iu neemt in plaats van elke dag 2000iu? Want heb hier nog flink wat.

Ja, is prima, kan met vitamine D perfect, omdat het lichaam het opslaat. Je kunt zelfs 1 maal per week (op een vaste dag zodat je het niet vergeet) 2 tabletten/capsules tegelijk nemen, dat is in de zomer genoeg, normaal gesproken. En dan hoef je voor de rest van de week er niet meer aan te denken.

Hoeveel vitamine D3 maak je aan in 8 minuten zonnebanken?

Hoef je dan een dag geen vitamine D3 te slikken?

Bij een zonnebank worden veel van de vitamine D producerende UV-B stralen eruit gefilterd, aangezien dat deel van het UV-spectrum (dat voor vitamine D3 productie verantwoordelijk is) eveneens roodkleuring, verbranding en huidkanker kan veroorzaken. Bij een hoogtezon of voor lichttherapie gebruikte lamp vindt een dergelijke filtering van UV-B straling niet plaats. Niettemin worden bij zonnebankgebruikers aanmerkelijk betere vitamine D-spiegels gevonden dan bij mensen die daar geen gebruik van maken.

aldus wikipedia

Inderdaad, aanmaak onder zonnebank is verwaarloosbaar.

Bij een zonnebank worden veel van de vitamine D producerende UV-B stralen eruit gefilterd, aangezien dat deel van het UV-spectrum (dat voor vitamine D3 productie verantwoordelijk is) eveneens roodkleuring, verbranding en huidkanker kan veroorzaken. Bij een hoogtezon of voor lichttherapie gebruikte lamp vindt een dergelijke filtering van UV-B straling niet plaats. Niettemin worden bij zonnebankgebruikers aanmerkelijk betere vitamine D-spiegels gevonden dan bij mensen die daar geen gebruik van maken.

aldus wikipedia

Niet alles klopt wat op Wikipedia staat. Op de eerste plaats vindt bij mensen met een licht huidtype sowieso roodkleuring en zelfs een bepaalde mate van verbranding plaats voordat ze bruin worden. En niet alleen UV-B zorgt voor huidkanker zoals men vroeger misschien dacht, ook UV-A veroorzaakt huidkanker.

Dat in lampen met lichttherapie (voor winetrdepressie bijv.) UV-B zou zitten, klopt ook al niet, wordt juist eruit gefilterd. Uitzondering is lichttherapie bij mensne met psoriasis, als ik het goed heb. Die hebben wel UV-B voor hun huid nodig.

Zelfs als UV-B voor een groot gedeelte weggefilterd wordt, is de aanmaak van vit D mogelijk nog aanzienlijk, omdat het hele lichaam bestraald wordt.

Dus eerlijk gezegd weten we het niet...

Als je veel onder de zonnebank gaat, wat sowieso af te raden is, zou ik de vit D dosering zeker niet hoger laten oplopen dan 1000-2000 IE per dag.

---------- Post toegevoegd Fri 8 Jun 2012 om 19:46 ----------

Inderdaad, aanmaak onder zonnebank is verwaarloosbaar.

ken je een onderzoek op dit gebied?

Ik pak nu iedere dag 1 tabje van 5000iu van B&F. maar heb vaak net iets na het tabletje braakneigingen. Is dat normaal?
Kan het wel binnenhouden overigens

Ik pak nu iedere dag 1 tabje van 5000iu van B&F. maar heb vaak net iets na het tabletje braakneigingen. Is dat normaal?
Kan het wel binnenhouden overigens

Als je die braakneigingen krijgt omdat je moeite hebt met het tabletje te slikken, is dat normaal. Als het niet komt door het slikken, is het niet normaal.

5000 IE dagelijks is te hoog, zeker in de zomer - indien je geen aangetoond (via het bloed) tekort hebt.

Als je die braakneigingen krijgt omdat je moeite hebt met het tabletje te slikken, is dat normaal. Als het niet komt door het slikken, is het niet normaal.

5000 IE dagelijks is te hoog, zeker in de zomer - indien je geen aangetoond (via het bloed) tekort hebt.

Braakneigingen komt niet door het slikken, komt pas een tijdje later. Want slik tegelijkertijd ook nog 2 x now food joint support. Maar door die joint support komt het niet, dat dacht ik eerst. Maar toen ik alleen die vit d pakte had ik het nog steeds. En als ik alleen joint support pak heb ik er geen last van

Braakneigingen komt niet door het slikken, komt pas een tijdje later. Want slik tegelijkertijd ook nog 2 x now food joint support. Maar door die joint support komt het niet, dat dacht ik eerst. Maar toen ik alleen die vit d pakte had ik het nog steeds. En als ik alleen joint support pak heb ik er geen last van

Dan zou ik ze snel aan de kant zetten. Dan zit er toch iets in wat niet goed valt bij jou.

Heb het 2 weken geleden maar eens aangeschaft.

Maar nu blijkt 5000iu veel te veel lees ik op de vorige pagina's

---------- Post toegevoegd Fri 8 Jun 2012 om 19:57 ----------

Dan zou ik ze snel aan de kant zetten. Dan zit er toch iets in wat niet goed valt bij jou.
Zal dat eens overwegen ja. Merk er ook nog niets van denk ik. Neem ze nu een ruime week denk ik.

Terug
Naar boven