MuscleMeat

Vitamine D

Nu net terug een tabel gevonden die een dagelijkse hoeveelheid aanschrijft van 2500 voor een leeftijd van 19 tot 60 jaar. Ik kan me wel inbeelden voor de beesten hier dat die easy 5000 kunnen nemen in een dag aangezien als die cijfers gebaseerd zijn op de niet bb, sportende mensen.

Nee, je kan niet lezen. In die tabel staat 2,5 mcg voor gezonde mensen.....dat is 100 IE....dus ook de beesten (haha, HEERLIJKE term;-) hebben genoeg aan 1000 IE 's zomers als ze een beetje in de zon komen. Dat is namelijk nog altijd 5 keer de aanbevolen hoeveelheid, wat VEEL is voor een vitamine die je opslaat en niet uitplast zoals bijvoorbeeld vitamines c en b.

Hmm ik start met 2000 te nemen per 2 dagen, voor 2 weken. Ik zie wel wat het geeft :)

Bryce is de enige die zegt dat 5k te veel is. Voor de rest zijn er meerdere gasten met ervaring en deskundigheid (met bronnen) geweest die aangaven dat in de winter zelfs tot 10K IU kunt nemen in de zomer als je wat meer buiten komt zou 1 tot 2K voldoende moeten zijn.

Je kunt inderdaad alles op één vaste dag nemen, en het wordt met vet opgenomen dus is misschien fijner om het elke dag te doen bij een maaltijd.

Die bronnen zijn niet altijd te vertrouwen. Er is hier maar één persoon die met onderzoeken komt en ik lees die onderzoeken ook maar weet dat de meeste onderzoeken elkaar tegenspreken en niet waterdicht zijn. Daarom is die persoon geen deskundige. En ervaring met trainen heeft hij al zeker niet. Hij traint niet eens. Je begrijpt nog steeds niet wat vetoplosbare vitamine betekent. Het betekent niet dat je het met vet moet nemen. Het wil zeggen dat je het niet uipist maar dat het in je vetweefsel wordt opgeslagen. Als je denkt dat je 10.000 IU per dag mag nemen tijdens de winter, doe het dan. Ik weet wel beter.

Maar stel dat je een bodyfat hebt van 4-6% en elke dag 5.000iu-10.000iu neemt? Of nog beter van een bf van 18% naar 10% gaat, wat gebeurt er met de vitd3 hoeveelheid in je vetweefsel gaan deze zich meer concentreren?

Die bronnen zijn niet altijd te vertrouwen. Er is hier maar één persoon die met onderzoeken komt en ik lees die onderzoeken ook maar weet dat de meeste onderzoeken elkaar tegenspreken en niet waterdicht zijn. Daarom is die persoon geen deskundige. En ervaring met trainen heeft hij al zeker niet. Hij traint niet eens. Je begrijpt nog steeds niet wat vetoplosbare vitamine betekent. Het betekent niet dat je het met vet moet nemen. Het wil zeggen dat je het niet uipist maar dat het in je vetweefsel wordt opgeslagen. Als je denkt dat je 10.000 IU per dag mag nemen tijdens de winter, doe het dan. Ik weet wel beter.

Welke hoeveelheid stel jij voor?

Hmm ik start met 2000 te nemen per 2 dagen, voor 2 weken. Ik zie wel wat het geeft :)

Ik kan je al vast verklappen dat je er niets van gaat merken.
Vitaminegebruik merken gezonde mensen meestal niet veel van.

---------- Post toegevoegd Wed 13 Jun 2012 om 15:20 ----------

Maar stel dat je een bodyfat hebt van 4-6% en elke dag 5.000iu-10.000iu neemt? Of nog beter van een bf van 18% naar 10% gaat, wat gebeurt er met de vitd3 hoeveelheid in je vetweefsel gaan deze zich meer concentreren?

Ik weet niet of er onderzocht is wat dan gebeurt.
Vit D wordt niet alleen in vetweefsel opgeslagen. Ik vermoed dat gedeeltelijk de hoeveelheid vit d in het bloed zal stijgen, en dat een gedeelte geredistribueerd zal worden over vet- en andere weefsels.

Elke dag 5.000-10.000 IE is teveel en onnodig als je geen tekort hebt.
In Amerika is de upper level vastgesteld op 4000 IE per dag, maar dat is nog altijd een onnodige hoeveelheid voor mensen die geen tekort hebben.

Laatst bewerkt:
Welke hoeveelheid stel jij voor?

Ik heb mijn bloed laten nemen in november toen ik al maanden 2000iu per dag nam en mijn vit D waardes waren goed hoog. Indien ik 10.000iu zou genomen hebben, zou ik ver in de toxische zone gezeten hebben. Ik baseer mij niet op onderzoeken maar op mijn eigen ervaring en die bloedtest zal niet liegen.

Wat een zinloze topic. Er staat genoeg informatie over dit onderwerp op google. En jij maar spotten met mijn topics, nou jou topics zijn volgensmij nog lachwekkender. :roflol:

Ik heb mijn bloed laten nemen in november toen ik al maanden 2000iu per dag nam en mijn vit D waardes waren goed hoog. Indien ik 10.000iu zou genomen hebben, zou ik ver in de toxische zone gezeten hebben. Ik baseer mij niet op onderzoeken maar op mijn eigen ervaring en die bloedtest zal niet liegen.

Wat voor toegevoegde waarde heeft 2000iu vitamine D3 bij jou? Merk(te) je een hogere libido of iets anders, meer energie bijvoorbeeld?

Wat voor toegevoegde waarde heeft 2000iu vitamine D3 bij jou? Merk(te) je een hogere libido of iets anders, meer energie bijvoorbeeld?

2000 IE vit D3 moet je niet slikken voor een hoger libido of meer energie...
Trouwens, zoals SKydirk al aangaf, met 2000 IE dd zat hij al vrij hoog in zijn bloedwaardes. Ik raad mensen die gezond zijn, geen tekort hebben, om 's zomers niet hoger te gaan dan 1000 IE per dag. 2000 is meer voor in de winter.

Intresting. Wat zijn je stats? ik ga er van uit dat lengte, gewicht nzo ook wel een invloed kunnen hebben op de dosering.

Waar is het dan wel goed voor volgens jou?

Voor vanalles en nog wat, beschrijvingen van alle functies van vit d vind je op internet terug.
Maar zoals bij bijna alle vitamines, of misschien wel alle, merk je alleen iets als je klachten door ernstige tekorten hebt. Die klachten verdwijnen dan meestal weer als je de tekorten aanvult - tenminste als nog geen blijvende schade ontstaan is-dat kan ook.
Ga je meer gebruiken dan nodig is om jouw lichaam gezond te houden, dan merk je daar doorgaans niets van, en als je overdrijft in de dosering, word je zelfs ziek.

ik ben begonnen met 5000 iu per dag 2 weken & daarna 10000 iu per dag nu ook al zo'n 2 weken, maybe kan ik beter naar 2000 tot max 4000 iu per dag gaan als ik de voorbije pagina's zo kort lees ? maar nu ik een tijdje te veel heb genomen zou ik dan misschien beter een week of 2 stoppen & daarna terug beginnen met 2000 iu per dag ? Ik twijfel toch wel effe nu :rolleyes:

Laatst bewerkt:
1000 per dag in de zomer aanhouden, 2000 in de winter.

---------- Post toegevoegd Thu 14 Jun 2012 om 00:15 ----------

Als je meer wil gaan gebruiken, eerst je bloed laten testen.

1000 per dag in de zomer aanhouden, 2000 in de winter.

---------- Post toegevoegd Thu 14 Jun 2012 om 00:15 ----------

Als je meer wil gaan gebruiken, eerst je bloed laten testen.
misschien toch wel eens bloed laten testen binnenkort maar ik zal het wel houden op 1000iu per dag nu

bump, ondanks reactie van byrce ben ik er niet wijzer van geworden.

Ik kan je al vast verklappen dat je er niets van gaat merken.
Vitaminegebruik merken gezonde mensen meestal niet veel van.

---------- Post toegevoegd Wed 13 Jun 2012 om 15:20 ----------

Ik weet niet of er onderzocht is wat dan gebeurt.
Vit D wordt niet alleen in vetweefsel opgeslagen. Ik vermoed dat gedeeltelijk de hoeveelheid vit d in het bloed zal stijgen, en dat een gedeelte geredistribueerd zal worden over vet- en andere weefsels.

Elke dag 5.000-10.000 IE is teveel en onnodig als je geen tekort hebt.
In Amerika is de upper level vastgesteld op 4000 IE per dag, maar dat is nog altijd een onnodige hoeveelheid voor mensen die geen tekort hebben.

Vitamine D is een prohormoon, dus daar kan je wel eens meer van merken dan vitamines.

Maar 1000iu in de zomer en 2000iu in de winter is inderdaad voldoende. Of je nu een beest bent of niet, je gaat niet meer nodig hebben als je meer spieren hebt of weegt. Zo werkt het bij vitamine D niet. Bloedwaardes laten meten en zien dat je boven de 30 ug/l zit en tussen 40 en 49 ug/l is best.

Laatst bewerkt:
Wat een zinloze topic. Er staat genoeg informatie over dit onderwerp op google. En jij maar spotten met mijn topics, nou jou topics zijn volgensmij nog lachwekkender. :roflol:

Tegen wie heb je het eigenlijk? Wat je trouwens op internet vindt via google is voor 90% bullshit dat door eender wie wordt geschreven. Het enigste waarop je je kan baseren zijn je eigen bloedanalyses. Is trouwens al 10 keer geschreven in die topic. En toch wordt er steeds opnieuw gevraagd: Hoeveel moet ik nu nemen. Het antwoord is eenvoudig. neem gedurende een paar maanden 2000 iu per dag en laat je bloed testen.

Terug
Naar boven