MuscleMeat

voedingschema

Natalie vdw

Novice
Waardering
0
Hallo allemaal,

Ik zou jullie wat raad willen vragen over mijn voeding want heb er totaal geen gedacht van.
Zal mij even kort voorstellen, Ik ben dus Natalie en ben 17 jaar.
Ik fitness nu ook van eind december ongeveer 4 keer per week.
Ik ben 1.64m groot, weeg zo'n 59 kg. Ik heb toen dat ik begon met fitness ook met zo een machine mijn vet en spieren laten meten enzo.
Mijn BMR was toen 1338 kcal
30.9% vet en dat is zo'n 17.9 kg vet
kzou graag heel wat vet verliezen

Dit is wat ik eet op een dag tijdens de week, in het weekend ook maar zijn de uren anders omdat ik dan langer blijf slapen

06:30 -> kom met halfvolle melk en special K volkoren, 1 tas groene thee
10:00 -> appel
12:15 -> 4 bruine boterhammen met kippewit
14:30 -> appel
17:00 -> (yoghurt + nog een stuk fruit) of (2 volkoren crackers met kippewit)
19:00 -> eten wat de pot schaft meestal aardappelen, groenten en een stukje vlees of vis,
tas groene thee
20:30 -> tas groene thee

gespreid over de dag probeer ik 1.5 l water te drinken nog, tijdens de training neem ik regelmatig groene thee mee

zo dit is het denk ik ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven

Alvast bedankt
Met vriendelijke groeten Natalie

Die 1e appel zou ik vervangen door 2rijstkoeken die hebben evenveel kcal als een appel en leveren wat meer energie:D

Oef...
Zeker al enorm veel afgevallen met dit schema?
Je eet goed regelmatig, maar wel heel erg weinig.

Dit schema bevat eigenlijk ongezond weinig voeding, zou ik wel een beetje mee uitkijken.
ik zou die "of...of "van 17.00 voor je gezondheid toch beide nemen.
Dan bv die yoghurt om 20.30 nemen en die crackers om 17.00.
Ook zou ik wat aanvullen met vitaminepilletjes.
In appels zitten bijna geen vitaminen, je kunt beter sinaasappels eten.

twee rijstkoeken leveren niet meer energie als een appel als ze hetzelfde aantal calorieen hebben.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
nee ben helemaal nog niet afgevallen
al bedankt voor de reactie ga er zeker wat aan veranderen
die yoghurt kan ik dan beter kwark nemen inplaats van zo een fruityoghurtje ?
Ik ga zodadelijk ook nog wat tonijn eten voor het slapen gaan heb gelezen dat dat goed is
Heb nog een vraag wat jet het best voor je training eet en dan het best na je avond maal voor je gaat slapen ? En hoe maak je een whey shake en wanneer neem je die ?

Laatst bewerkt:
voor training eet ik meestal een banaan en na training een whey shake van 40gr whey en wat melk

wij hier weten vooral veel over voeding voor bodybuilding.
daarom zou ik u aanraden om eens met de begeleider in je fitnesscentrum te praten en met hem/haar te overwegen wat te eten.
ook kun je en dat is niet grof bedoelt naar een dietist gaan.
succes meid!

oke bedankt voor je raad maar zo'n schema is dat dan ook niet goed voor als je gew 4 keer per week aan kracht training doet en 4 keer per week 25 min cardio ? ik wil namelijk graag vet verliezen

ja maar het wil niet zeggen dat je vet wil verliezen dat je daarom ongezond weinig moet beginnen eten, je moet voor jou best eens laten berekene wat je zou moeten eten op een dag om 4 keer krachttraining te kunnen doen plus cardio, zonder risico van je stokken te vallen, want als je zoveel traint en geen goede voeding hebt want dat is het dan ga je het niet lang uithouden dat kan ik u nu al vertellen.
dus ik zou zeggen tgn iemand uit uw center wat uw doelen zijn en werk met die persoon naar een oplossing
grtjs

oke bedankt
kunnen jullie mij dan ook al niet helpen met mijn schema wat zouden jullie ervan maken
je hebt mijn gegevens dus wat zouden jullie doen

ik zou een stevig ontbijt nemen in ieder geval, neem 75gr brinta met 350ml melk, met banaantje, daar zal je in het begin wel lkkr vol mee zitten.
vo derest van je maaltijden kun je mss zelf eens wa vragen stellen aan mensen uit je fitnesscentrum
wel zou ik slechte carbs en dan vooral suikers zoals bv in snoep, frisdrank en dergelijke te vermijden. verder is volkorenbrood gezond met mager beleg als kip, rosbief, ...
wat rijstwafels met stukje fruit als tussendoortje ofzo

Je moet dus minimaal 1338 kcal eten op een dag voor je BMR.
Je sport 4 keer per week dus dan komt er een sporttoeslag bij van 1.55. Dan kom je op een gemiddelde behoefte van 2151.4 kcal per dag.
9000kcal staat gelijk aan een kilo vet.
Het is niet gezond om te snel gewicht te verliezen. Ik zou voor 1 tot 2 kilo per maand gaan en niet meer.
Als je 500 kcal per dag minder eet dan je behoefte van 2151, zal je per maand 1-2 kilo afvallen.

voorbeeldschema 1650 kcal:

06:30 ->
30g brinta + 250 ml magere melk + fruit (appel/sinaasappel/peer)
-------------------------------
= 250 kcal

10:00 ->
2 volkoren crackers (wasa?) met mager beleg
------------------------
= 100 kcal

12:15 ->
4 volkoren boterhammen met eiwitrijk mager beleg (ham, kipfilet, eiwit, light smeerkaas)
----------------
= 375 kcal

14:30 ->
appel
+ volkoren boterham met mager beleg
----------
= 150 kcal

17:00 ->
1 volkoren boterham met mager beleg
200 gram rauwkost
-------------------
= 150 kcal

19:00 ->
150gram aardappelen 125 kcal
300gram groenten 100 kcal
100 gram vlees 150-200 kcal / 100 gram vis 70-125 kcal
15ml olie 120 kcal
-------------------------------
= +/- 500 kcal

21.00 ->
250 ml magere kwark met een schepje zoetstof
------------------------------
= 125 kcal

Volgens dit schema krijg je alles binnen wat je minimaal nodig hebt.
Ook eet je regelmatig en steeds genoeg kcal om je spijsvertering genoeg op gang te houden.

Drink geen dranken met calorieen.
eet geen snoep tussendoor.
Heb je honger, neem dan een stuk groente.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Succes!

Hoi Natalie,

Het onderstaande schema eet ik met een lengte van 172m en 60 kilo (ik ben oa door dit voedingsschema en 3x pw krachttraining 1x pw zwemmen, mijn lovehandles kwijt geraakt).
Ik eet geen vlees/vis, dus daar kan jij dan nog mee varieren. Ook eet ik weinig zuivel ivm allergie, dus daar kan je ook nog mee varieren! Ik zou als ik jou was die 4 boterhammen verdelen over de dag. Verder zou ik bij die appel nog iets van noten (ongebrand/ongezouten) eten. Het is bewezen dat je van noten niet in gewicht aankomt. Ik moet ook zeggen dat ik dagelijks noten eet en niet ben aangekomen, maar juist ben afgevallen.
Succes!

6:30 1 ei + 1 geperste sinaasappel + brinta met water
9:30 1 boterham met pindakaas
12:30 2 boterhammen met pindakaas
15:30 handje amandelen + banaan
18:00 aardappelen/pasta/rijst met groente (voornamelijk peulvruchten)
20:00 bakje kwark of 1 ei + 1 eiwit

She2, wat eet jij weinig brood!
3 boterhammen op een dag is de helft van wat je minimaal binnen moet krijgen...
Ook moet je om aan je calcium behoefte te komen 400ml zuivel en 20g kaas eten, dat zie ik hier ook niet in terug.
Ik begrijp dat je hiermee af valt, maar het is niet afvallen op een gezonde manier.
Het enige waar ik het met je eens kan zijn is het "notengedeelte"
Die bevatten gezonde vetten, maar toch moet je daar ook mee uitkijken...want ook gezonde vetten zijn erg calorierijk.
Als je je vlees bakt in olijfolie, en regelmatig vis eet, dan kom je ook aan je behoefte aan omgega 3 en 6 en de onverzadigde vetten.

Ook moet je om aan je calcium behoefte te komen 400ml zuivel en 20g kaas eten, dat zie ik hier ook niet in terug.
Ik begrijp dat je hiermee af valt, maar het is niet afvallen op een gezonde manier.
Die bevatten gezonde vetten, maar toch moet je daar ook mee uitkijken...want ook gezonde vetten zijn erg calorierijk.
Als je je vlees bakt in olijfolie, en regelmatig vis eet, dan kom je ook aan je behoefte aan omgega 3 en 6 en de onverzadigde vetten.

Leuk dat iemand eens inziet dat je gezond moet afvallen . Mijn ma heeft jaren haar voeding niet verzorgd . Ze at heel weinig en ze viel inderdaad af . Wat ze niet wist , was dat ze later problemen ging krijgen met onder andere vertering en stoelgang .
Eet toch wat meer en doe sport , dan val je ook af . Misschien niet zo snel , maar wel op een gezonde manier . En het is ook gewoon veel aangenamer om een flinke hap te nemen .
Ik vind ook dat She2 te weinig brood/vezels eet . Moet je iets aan doen meid .

Echt bedankt allemaal ik heb hier zeker wat aan. Nu weet ik wat ik zoal mag eten op een dag en kan ik daarin varieren.

Ik heb nog een vraagje :)
Ik eet ook graag tonijn maar mag dit ook tonijn met olie zijn ? Ik vind het anders zo droog

Hoi Fleurtje,

Ik denk niet dat het weinig is hoor... Ik heb van andere personen van dit forum al advies op mijn schema gevraagd, in de voedingssectie, en ze vonden het OK!
Ik heb ook een zittend beroep he...
Het voedingsschema heb ik samengesteld mbv het wasborddieet van Mens Health. Er staat dat je regelmatig wat moet eten, maar niet overdreven veel of weinig. Ik moet zeggen dat ik nu veel meer eet dan voorheen en soms wel trek heb, maar niet overdreven.
Wel ben ik van mening dat ik op een gezonde manier afval. Ik val namelijk niet te snel af en ook over heel het lichaam (dus ook mijn buik). Ik eet geen vis/vlees, dus helaas kan dat niet.
Maar waar haal je het precies vandaan dat dit volgens mijn behoeften te weinig is?
Ik heb het echt laten nakijken door profs :-) van dit forum! Zie topic http://forum.dutchbodybuilding.com/f9/wie-wil-mijn-voedingsschema-beoordelen-151063/
Alvast bedankt voor je reactie!

Hoi She2,

Dit is wat het voedingscentrum aanbeveelt:

hoeveelheden per dag?

Als ik daar zie staan dat je 6-7 sneedjes brood per dag moet eten, en jij eet er 3...dan noem ik dat wel weinig.
Misschien eet je qua volume wel "genoeg", maar qua voedingswaarde niet gevarieerd genoeg.
Onverzadigde vetten uit noten zijn inderdaad gezond, maar brood, zuivel, groente, fruit, aardappelen en vleesvervangers zijn dat ook.
Je moet ze in de juiste hoeveelheden eten.
Als dit voedingsschema voor jou werkt, en jij voelt je er lekker bij, wie ben ik dan om te zeggen dat je het niet goed doet :)
Ik denk alleen dat het op lange termijn geen stand zal houden, en dat een gevarieerder voedingsschema wat meer gebaseerd op dat van het voedingscentrum beter is voor je gezondheid op langere termijn.

HI,

Ik heb net ff bij die tabel gekeken en er staat: "Per leeftijdsgroep gelden de kleinste hoeveelheden voor de vrouwen en de grootste voor de mannen."
Ik probeer juist van alle voedingsmiddelen iets binnen te krijgen, fruit, brood, groente, vleesvervangers e.d.
En daarbij geloof ik ook niet zo in het voedingscentrum advies. De grote lijnen natuurlijk wel, maar dit is niet echt voor onze doelgroep bedoeld denk ik. Het is een algemeen advies, ieder mens heeft andere behoeften en doelen.
Zo kom ik ook bij mijn doel uit: ik wil een strakke buik hebben. Door bovenstaand voedingsschema heb ik mijn doel bereikt (zie ook mijn foto in de gallerij), ik ben vet op mijn buik kwijt en ik heb spieren erbij.
Ik heb ff in een eerder topic van jou gekeken http://forum.dutchbodybuilding.com/f9/mijn-schema-151064/ en daar zie ik dat jouw doel heel anders is dan die van mij. Jij wilt juist aankomen en ik wilde juist afvallen. Vandaar het verschil in mening denk ik. En als ik het zo zie beschik jij ook over een snelle verbrandingsmotor waardoor je wellicht meer kan eten dan ik.
Ik ben dus wel van mening dat mijn schema op de langere termijn ook kan werken, ik denk bijvoorbeeld ook aan de gezonde vetten en vitaminen!
Succes met alles!
Heb jij inmiddels je doel al (deels) bereikt?

Terug
Naar boven