XXL Nutrition

Voedingsschema Cutten *Advies*

WESJE

Cool Novice
Waardering
0
Lengte
1m82
Massa
84kg
Vetpercentage
18%
Beste forumleden,

Ik zou graag willen cutten en wil daarom jullie om advies vragen.

Geslacht: Man
Leeftijd: 22
Lengte: 185 cm
Gewicht: 83 kg
Vetpercentage: 18.5%

Opgenomen met tang:
biceps - 6 mm
triceps - 13 mm
rug - 14mm
buik - 15 mm

Mijn doel: Vetpercentage verlagen (weet niet tot hoever)

Ik heb dus een aantal weken terug met een fitnessinstructeur gepraat op de sportschool. Hij heeft mijn vetpercentage etc opgemeten. Daarnaast had ik ook om een voedingsschema gevraagd. Maar het enige wat ik kreeg was een setje papieren met wat goed was voor je ontbijt middag avond tussendoor etc. Het leek mij meer voor iemand die "gewoon" wilt afvallen.

Ik heb dus zelf een voedingsschema geprobeerd op te stellen en heb dit een beetje met hem doorgenomen en hij heeft wat dingen aangepast.
Maar het is niet echt afgesteld op mij (denk ik dan) want hij/ik heeft niet uitgerekend hoeveel cal. je binnenkrijgt met dit schema.

Ik heb dus zelf uitgerekend wat mijn caloriebehoefte is.
Volgens Harris-Benedict:

Mijn BMR is 1979 en mn onderhoud is 3067.

Volgens Katch-McArdle:

Mijn LeanBodyMass 68 kg, mijn BMR is 1839 en mn onderhoud is 2850.

http://www.giantpt.com/voeding-gewicht/algemeen/bereken-jouw-caloriebehoefte.html

Vraag 1: Welke moet ik nu aanhouden?

Ik fitness 4x in de week (al een aantal jaren). Ben sinds vorige week begonnen met cardio (20 - 30 min) na de KT. En dit is dus mijn voedingsschema:

08:00
2 volkoren boterhammen, 3-4 plakken kip/kalkoenfilet
1 volkoren boterham, appelstroop
1 banaan

10:00
1 plak volkoren ontbijtkoek
1 100% whey isolaat shake (mix met water) (28,5 gram)

12:00
2 volkoren boterhammen, half blikje tonijn(eigen nat)
3 boterhammen, kip/kalkoen/rookvlees/roosbief

14:30
250 gram magere kwark
ananas (eigen sap)

17:00
100 gram zilvervliesrijst
veel groente (weet niet ongeveer hoeveel)
ongv 150 gram vlees (biefstuk/kip/ zijn er nog andere vleessoorten die goed zijn in de cut bij het avondeten?)

18:00
TRAINEN

19:30

21:30

Daarnaast drink ik over de hele dag water, omdat de fitnessinstructeur zei dat je geen melk moet drinken of limonade (aanmaak met water) tijdens de cut.

Ik weet zelf niet veel over voeding, hoeveel koolhydraten en vetten je moet binnenkrijgen tijdens de cut en hoeveel eiwitten ( ook genoeg om je spieren te behouden tijdens de cut). Daarom wil jullie advies vragen om mij te helpen bij het voedingsschema.
Hoop dat ik genoeg info heb gegeven.

Alvast bedankt!

Edit:
Oke ik heb nu mn voedingsschema in een excellbestand gezet + de voedingswaarden k/e/v/. Heb het zo zorgvuldig mogelijk gedaan, hopelijk kunnen jullie me nu wel helpen!???

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Als je even de e/k/v hoeveelheden erbij zet kunnen meer mensen helpen denk ik!

Ik zou die whey shake van 21:30 in de ochtend nemen en voor het slapen gaan bak kwark (ook al vinden mensen dan zuivel niet in de cut hoort)
Ook zie ik veel brood!

Ook zal ik na je training nog wat koolhydraten nemen, maar nog maals zet even je e/k/v erbij!

• Topic Starter Topic Starter
Heb mn voedingsschema +voedingswaarden geupload!

Dit zijn trouwens ongeveer je E/K/V verhoudingen, komt niet helemaal uit maar wellicht zijn niet alle waardes 100% nauwkeurig:

Eiwit:42%
Koolhydraten.44%
Vet 9%

Vet lijkt me beetje laag.

Dit zijn trouwens ongeveer je E/K/V verhoudingen, komt niet helemaal uit maar wellicht zijn niet alle waardes 100% nauwkeurig:

Eiwit:42%
Koolhydraten.44%
Vet 9%

Vet lijkt me beetje laag.

Ja, het is niet 100% nauwkeurig , want ik heb op verschillende voedingssites gekeken en daar verschillen sommige producten iets van elkaar. Maar oke, volgens mij klopt het wel ongeveer wat ik nu binnenkrijg.

Het lijkt mijzelf ook erg weinig, maar daarom vraag ik hier advies?
Wat kan ik aan mn voedingsschema doen, moet ik dingen verplaatsen, misschien niet eten, of wat moet ik er aan toevoegen?

Niemand die me kan helpen???

Ik ben absoluut geen expert op dit gebied maar aangezien verder niemand reageert:

Je zou

Kunnen vervangen met boterham & gekookt eitjes?

Ik ben absoluut geen expert op dit gebied maar aangezien verder niemand reageert:

Je zou

Kunnen vervangen met boterham & gekookt eitjes?

jaa, dat zou kunnen, maar ik krijg weer andere reacties dat ik miss weer te veel brood eet..
Toch bedankt voor je reactie, want verder reageert niemand.. :S, beetje jammer

Kan dan ook wat volkorenpasta nemen of zilvervliesrijst, ik eet zelf ook geen brood.
(Met ei, kan prima qua smaak vind ik :P)

Misschien de appelstroop vervangen door weer kipfilet?

Al die whey zo laat op de avond is vrij doelloos.
Whey wil je als je lichaam met spoed eiwitten nodig heeft. Dat is 's ochtends met het opstaan en rondom (voor of tijdens of na) je training.
's avonds voor het slapen wil je juist langzame eiwitten om de nacht door te komen, kwark is hiervoor perfect, ook omdat er nauwelijks vet en KH in zit (iets wat je allebei niet wil voor het slapen gaan)

Al die whey zo laat op de avond is vrij doelloos.
Whey wil je als je lichaam met spoed eiwitten nodig heeft. Dat is 's ochtends met het opstaan en rondom (voor of tijdens of na) je training.
's avonds voor het slapen wil je juist langzame eiwitten om de nacht door te komen, kwark is hiervoor perfect, ook omdat er nauwelijks vet en KH in zit (iets wat je allebei niet wil voor het slapen gaan)

Hee ja zoiets wist ik al, maarr die instructeur zei dus, dat je dat ook weer niet wilt hebben want er zitten toch koolhydraten in :o..

Ik wilde het zelf eigenlyk ook al erin gooien, maar dacht laat ff kijken wat mensen hier ervan zeggen, alleen jammer dat ik niet zo heel veel reactie krijg.

Daarnaast kreeg ik gisteren te horen dat magere kwark je huid vet maakt ofzo en niet goed is voor in de cut???. Het wordt steeds gekker XD:P.

---------- Toegevoegd om 15:41 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:36 ----------

Misschien de appelstroop vervangen door weer kipfilet?

Ja, of misschien de gewone pindakaas.
daar zit ook weer eiwitten in, minder koolhydraten en wel weer wat vet, maar dat heb ik wel nodig volgens sommige mensen hier..
Weet allen niet of dit de goede vet is.

Daarnaast zou ik ook de 1ste 3 boterhammen kunnen vervangen door brinta met water en die whey shake van 10:00 erbij fl*kkeren.

Ontbijtkoek er dus uit om 10:00 en de wheyshake naar t ontbijt. Maar dan vraag ik me weer af, WAT MOET IK DAN OM 10:00 NEMEN?!???

Laatst bewerkt:
In kwark zit gemiddeld zo'n 10-12g eiwit en 3-4g koolhydraten. Een betere verhouding zal je niet snel vinden.
In whey zit overigens ook nog een beetje koolhydraten

Zuivel maakt je huid niet vet, ook niet (merkbaar) dikker - misschien als je richting wedstrijdshape komt dat je daar last van krijgt.
Als je op onderhoud eet, zwaar traint en cardio doet na je kt dan maakt het niet uit hoeveel brood je eet. Als je je eetschema verder wilt aanpassen en een stapje verder wilt gaan misschien - nu in elk geval niet. Na je kt+cardio wil je altijd kh hebben: voor het herstel. Net als whey.
's Avonds voor je gaat slapen casseïne eiwitten (trage eiwitten), zit in kwark, maar ook in vis of vlees.

Je moet je koolhydraten wat beter verdelen over dag, je hebt een maaltijd met 5 boterhammen en ook 2 zonder. In de ochtend kun je het beste je grootste maaltijd nemen en s,avonds de kleinste. Na het trainen wel iets met complexe kooly. bv havermout met whey. Daarna alleen nog kwark met wat noten voor het slapen. Verder zoveel mogelijk suiker eruit laten alleen bij ontbijt en rondom je training kan dat niet zoveel kwaad.
Veel water, groene thee en koffie is Ok :) Good luck

Zuivel maakt je huid niet vet, ook niet (merkbaar) dikker - misschien als je richting wedstrijdshape komt dat je daar last van krijgt.
Als je op onderhoud eet, zwaar traint en cardio doet na je kt dan maakt het niet uit hoeveel brood je eet. Als je je eetschema verder wilt aanpassen en een stapje verder wilt gaan misschien - nu in elk geval niet. Na je kt+cardio wil je altijd kh hebben: voor het herstel. Net als whey.
's Avonds voor je gaat slapen casseïne eiwitten (trage eiwitten), zit in kwark, maar ook in vis of vlees.

Je moet je koolhydraten wat beter verdelen over dag, je hebt een maaltijd met 5 boterhammen en ook 2 zonder. In de ochtend kun je het beste je grootste maaltijd nemen en s,avonds de kleinste. Na het trainen wel iets met complexe kooly. bv havermout met whey. Daarna alleen nog kwark met wat noten voor het slapen. Verder zoveel mogelijk suiker eruit laten alleen bij ontbijt en rondom je training kan dat niet zoveel kwaad.
Veel water, groene thee en koffie is Ok :) Good luck

Oke duidelijk,
Ik ga niet voor wedstrijden ofzo nee :P
Ik neem nu ook tonijn of magere kwark voor het slapen gaan.

Ik eet die 5 boterhammen eigenlijk een beetje verdeeld tussen half 11 en half 2. Dus bijv. half 11 1 boterham, rond 12 uur weer 2 boterhammen, rond half 1 1 uur weer een boterham en half 2 ongv weer een boterham.

Daarnaast, ik heb van meerdere mensen gehoord, zowel hier op het forum als op de gym, dat eigenlijk wel wat meer moet binnen krijgen om ook redelijke spiermassa te houden. En niet dat ik aan het einde van de rit, mn vetpercentage heb verlaagd, maar ook mn spiermassa met een groot percentage heb verlaagd.

Wat vinden jullie daarvan?

Spiermassa verbrand je niet zomaar, alleen met een echt crash dieet zul je veel verliezen. Maar als jij gewoon netjes alles uitrekent(onderhoud) en hier wat KCAL onder gaat zitten hoef je je echt niet druk te maken. Het is ook beetje wat je zelf wil want: des te lichter je cut des te minder spiermassa je verliest, maar des te langer het duurt om je vet te verbranden.
Je zult voor je zelf ff moeten uitvinden bij welk aantal kcal je het beste afvalt naar jou zin. Kunt zelfs beginnen op onderhoud en kijken of je heir misschien al op afval zo niet 200kcal eraf enz. Vet% blijven meten en waarneer je weer blijft hangen verlaag je weer je kcal.

Het zal overigens in het begin wel lijken alsof je veel massa verliest, omdat je vocht verliest waarneer je ineens minder gaat eten. Het beste is dan ook om niet teveel naar de weegschaal te kijken en je meer op de spiegel te focussen. Je zult er uiteraard gespierder uit komen te zien met shirt uit en minder massief met shirt aan.

Ga hoog in eiwitten zitten, dit beschermt enigzins tegen de verbranding van spieren. Volgens mij verbrand je na je KH's vet en eiwitten ongeveer tegelijk. Als je er dus voor zorgt dat je hoog in eiwitten zit, zullen je spieren beschermt blijven.

Spiermassa verbrand je niet zomaar, alleen met een echt crash dieet zul je veel verliezen. Maar als jij gewoon netjes alles uitrekent(onderhoud) en hier wat KCAL onder gaat zitten hoef je je echt niet druk te maken. Het is ook beetje wat je zelf wil want: des te lichter je cut des te minder spiermassa je verliest, maar des te langer het duurt om je vet te verbranden.
Je zult voor je zelf ff moeten uitvinden bij welk aantal kcal je het beste afvalt naar jou zin. Kunt zelfs beginnen op onderhoud en kijken of je heir misschien al op afval zo niet 200kcal eraf enz. Vet% blijven meten en waarneer je weer blijft hangen verlaag je weer je kcal.

Het zal overigens in het begin wel lijken alsof je veel massa verliest, omdat je vocht verliest waarneer je ineens minder gaat eten. Het beste is dan ook om niet teveel naar de weegschaal te kijken en je meer op de spiegel te focussen. Je zult er uiteraard gespierder uit komen te zien met shirt uit en minder massief met shirt aan.

Ga hoog in eiwitten zitten, dit beschermt enigzins tegen de verbranding van spieren. Volgens mij verbrand je na je KH's vet en eiwitten ongeveer tegelijk. Als je er dus voor zorgt dat je hoog in eiwitten zit, zullen je spieren beschermt blijven.

oke duidelijk.

Maar ik zit nu dus ongeveer op net 2200 Kcal, terwijl als ik kyk als ik op onderhoud zou moeten eten, zou ik op 3000Kcal moeten zitten. Dat is dus al 800 kcal eronder...

Ik heb ook gelezen, als je er te ver onder zit, dat je lichaam dan een soort van afweersysteem op gaat zetten, dus soort van "overleving", dat je minder zal verbranden.

Ik doe dit schema nu dus al byna 2 weken, moet ik ik nu dus meer kcal binnen krijgen of niet?

Je verbranding gaat dan langzamer werken en dat wil je niet.

Ik zou proberen de KH wat lager te zetten en de eiwitten en vetten wat hoger(bijv. echt 40 Koolh/40 eiwit/20 vet)en gooi er eens een gekookt eitje bij sóchtends of in plaats van brood wat melk en brinta. En vet is belangrijk voor spieropbouw.

Voorbeeld 40/40/20 eetschema >> http://forum.dutchbodybuilding.com/f9/voedingsschema-40-40-20-a-266133/

En ik zou die appelstroop en ananas eruit gooien zijn allemaal suikers, en die kwark zou ik verplaatsen naar voor het slapen gaan.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven