AndroidHealthClinic

Voedingsschema enkele vragen

Backspace

Novice
Waardering
0
Lengte
1m92
Massa
83kg
Hoi,

Ik ben 21 jaar en al een tijdje bezig met krachttraining maar zou het nu graag serieuzer aan willen pakken.
Vandaar dus dat ik nu ook bezig ben geweest met een voedingsschema.

Stats voor zover bekend ;-)
21 jaar
94 kg
191
12/14% volgens body en fitshop schuifdingetje

Ik merk nu ik 4 dagen per week probeer heen te gaan mijn lichaam vraagt om betere voeding, niet zo gek natuurlijk.

Het schema is al een eind op weg alleen zit ik met de vraag welke caloriebehoefte moet ik nou gebruiken.
Fitnessjunk.nl of die van dbb? maakt nogal verschil

nog paar vraagjes:

- Boter op brood?
- Kaas? (jonge/oude) tosti voor de afwisseling misschien?
- caloriebehoefte rustdag hetzelfde als op trainingsdag (ander schema)?
- Wat drinken jullie (toch niet de hele dag water)?
- Hoeveel gram voor brinta is een portie?
- Is elke dag een ander voedingsschema of blijven de meesten 5/7 dagen per week hetzelfde eten.
- Ik heb er best wel veel koolhydraten in zitten, is er iets te vervangen wat eiwit en vet oplevert?
- link naar voorbeeld voedingsschemas? waar ik eten uit kan halen?

PS... sorry voor de best wel lange lijst maar heb ze niet tussen de stickys kunnen vinden, of ik moest naar elite toe gaan waar ik niet op geabonneerd ben.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Waarom is dit not suited for work? Ik zag zelfs niks pikants in de excel sheet :(.

• Topic Starter Topic Starter
veranderd

Hoi,
Het schema is al een eind op weg alleen zit ik met de vraag welke caloriebehoefte moet ik nou gebruiken.
Fitnessjunk.nl of die van dbb? maakt nogal verschil
Ik denk dat die van DBB ook je BMR is. Die moet je dus nog vermenigvuldigen met je activiteitsfactor. En bedenk je dat het slechts een richtlijn is. Je komt er uiteindelijk vanzelf achter.

- Boter op brood?
Ik zou zelf sowieso niet eens kiezen voor brood, maar voor rijst of volkoren pasta. Dat komt omdat ik dat lekkerder vind en het naar mijn mening beter is dan brood (het is namelijk minder bewerkt). Als je voor brood kiest zou je in principe prima boter kunnen gebruiken. Zou dan wel light kiezen. Boter bestaat voor het merendeel uit onverzadigd vet.

- Kaas? (jonge/oude) tosti voor de afwisseling misschien?
Ligt eraan welke kaas. Let op want in sommige kaas zit erg veel vet. Zou als bron voor je vetten eerder gaan voor noten, zalm, avocado, oliën...

- caloriebehoefte rustdag hetzelfde als op trainingsdag (ander schema)?
Hier spreek ik vanuit mijn eigen ervaring. Zelf is het enige verschil bij mij dat ik na mijn workout een banaan en wheyshake pak. Op rustdagen dus niet. Hier zit verder geen theorie achter maar ik ben er zo ooit mee begonnen en ik heb geen reden om het te veranderen. Zou ik elk geval niet een heel stuk minder kcal gaan eten op een rustdag aangezien je op een rustdag natuurlijk ook groeit.

- Wat drinken jullie (toch niet de hele dag water)?
Ja, alleen maar water. Al het andere zijn nutteloze kcal IMO.

- Hoeveel gram voor brinta is een portie?
Dat hangt er vanaf hoe het in je macro's past. Ik eet havermout en 1 portie voor mij is 150 gram. Voor een doorsnee volwassene zal dit eerder 50 gram zijn. BB'ers eten nou eenmaal grotere hoeveelheden.

- Is elke dag een ander voedingsschema of blijven de meesten 5/7 dagen per week hetzelfde eten.
Ik heb elke dag een aantal vaste maaltijden: bijvoorbeeld kip met rijst, pasta met tonijn, havermout met kwark. De variatie zoek ik in het avondeten. Hier eet ik altijd rijst en ik varieer met de groente en het vlees (rundvlees, kip/kalkoen, vis)

- Ik heb er best wel veel koolhydraten in zitten, is er iets te vervangen wat eiwit en vet oplevert?
Eiwitten heb je al voldoende. Ik vind je koolhydraten juist aan de lage kant. Ik eet dagelijks bijna 500 gr koolhydraten dus zo veel heb je niet ;). Vetten zou je eventueel kunnen verhogen met 10 gram.

- link naar voorbeeld voedingsschemas? waar ik eten uit kan halen?
Voorbeelden van mijn maaltijden:
- 100 gram gekookte kip + 100 gram zilvervliesrijst (ongekookt gewogen)
- 100 gram volkoren penne + 150 gram tonijn + 100 gram avocado (lekker maken met een beetje citroensap en kappertjes)
- 250 gram magere kwark + 150 gram havermout + 100 gram aardbeiden (uit de diepvries, dag van te voren klaarmaken en in de koelkast zetten)

Succes ermee ;)

Terug
Naar boven