XXL Nutrition

Vogelgriep komt wel erg dichtbij nu

Bezoekers in dit topic

ik denk eerder dat de natuur dmv een natuurramp de boel eens flink wakker schudt.
 
Misschien zou het niet eens zo slecht zijn als de natuur eens ingreep en 70% van de bevolking uitroeide, net zoals al talloze malen eerder gebeurd is in de geschiedenis.

(zou wel fijn zijn als ik en alle lekkere wijven gespaard worden :D)
 
ja jij bent een lekker wijf hè Zelda.
 
boogie zei:
ik denk eerder dat de natuur dmv een natuurramp de boel eens flink wakker schudt.

nee, want een gevolg van die overbevolking is dat de kans op een wereldwijde epidemie groter is, dit staat dus los van een evt. natuurramp

wat wel zo is, is dat als de mens teveel wroet in de natuur, denk hierbij aan waterstofbommen op cruciale gebieden (vulkanen, aardkorsten), door smelting van de poolkappen stromingen in de oceanen veranderend, de natuur zichzelf uiteindelijk wel zal herstellen

maar dit staat los van de overbevolking en daaruit voortvloeiende epidemieen
 
jay_c zei:
WTF werkt azie niet schoon ofzo? tis elke keer daarvandaan:S

Azie herbergt al bijna de helft van onze wereldbevolking kerel (China en India hebben al samen bijna 2 miljard inwoners).

Dus veel mensen dicht op elkaar is een 'ideale' situatie voor een epedimie.


Metal_Wolf zei:
Ik denk dat de kans dat de mens elkaar zelf uitmoord (ww3 met nukes ofzo) nog groter is dan een wereldwijde epidemie :)

Nope, denk ik niet. :)


boogie zei:
ik denk eerder dat de natuur dmv een natuurramp de boel eens flink wakker schudt.

Een uitbraak van een bacterie cq. virus is ook een natuurramp toch? :)
 
EricR zei:
Vroeger had je nog wel eens een korte collectieve gekte door een schimmel op rogge, maar dat is al vele jaren terug. 18de eeuw of zo.

Dat zijn inderdaad hele coole verslagen. Het gebeurde btw in de jaren 60 van de 20e eeuw voor het laatst in een dorpje in Frankrijk. Die fungus op rogge heeft een effect op je waarneming die te vergelijken is met LSD. Het hele dorp tripte snoeihard: de plaatselijke schrijver schreef 3 dagen lang aan één stuk door, een man sprong uit het raam omdat ie dacht dat ie kom vliegen en toen de politie hoogte kreeg van de folie moesten ze achter de trippende meute aan om ze te vangen. Ze rende alle kanten op :P

Maar ontopic: We gaan inderdaad eerder kapot aan virussen dan aan atoombommen en oorlogen: tubercolose-gevallen steken in Nederland weer de kop op omdat er veel mensen uit Afrika hierheen komen met allerlei Middeleeuwse ziektes die hier al lang waren uitgeroeid, mensen willen veel en goedkoop vreten waardoor ze krijgen wat ze verdienen: strontkwaliteit dat op onverantwoordelijke wijze is bereid etc.
 
MrJ zei:
Dan zie je het grote plaatje niet echt kerel. De kans op een pan epidemie van een virus cq. bacterie uitbraak is gewoon onvermijdelijk. :)

Ik denk dat je meer in perspectief moet denken Mr.J. Die vogelgriep is een influenza bacterie net als bij de griep. Op dit moment sterven er in de hele wereld meer mensen aan de griep of welke influenza bacterie ook dan aan de vogelgriep influenza.

Maar er bestaat een grote kans dat dit overslaat op Europa. Maar het is al superpositief dat ze weten dat er antigenen in het menselijk lichaam zijn tegen deze bacterie. Dan zijn ze al een heel stuk verder als toen bij de Spaanse griep.
 
Ik denk ook dat een pandemie binnen 100 jaar ontzettend reeël is.

De groeiende bevolking (in enorme concentraties op sommige plekken), de inentingen, alles eigenlijk wat gedaan wordt om de mensen niet dood te laten gaan kan een positief effect hebben op de uitbraak van een dergelijke gigantische epidemie. Dit omdat het mechanisme van natuurlijk selectie omzeilt wordt. Maar as always: nature finds it's ways....

wel beetje cru om te gezegd te worden door iemand die verpleegkundige wil worden :D
 
The_Oak zei:
Ik denk dat je meer in perspectief moet denken Mr.J. Die vogelgriep is een influenza bacterie net als bij de griep. Op dit moment sterven er in de hele wereld meer mensen aan de griep of welke influenza bacterie ook dan aan de vogelgriep influenza.

Maar er bestaat een grote kans dat dit overslaat op Europa. Maar het is al superpositief dat ze weten dat er antigenen in het menselijk lichaam zijn tegen deze bacterie. Dan zijn ze al een heel stuk verder als toen bij de Spaanse griep.

Had het dus niet specifiek over de vogelgriep als ik het over een grote pan epidemie heb. :)
 
MrJ zei:
Had het dus niet specifiek over de vogelgriep als ik het over een grote pan epidemie heb. :)

Je hebt gelijk, heb er overheen gelezen...
 
zo net was er op het nieuws op radio 538 dat er in rusland in een gebergte het virus is gevonden dat van mens naar mens overgaat. daar zijn we mooi klaar mee
 
Joyce zei:
zo net was er op het nieuws op radio 538 dat er in rusland in een gebergte het virus is gevonden dat van mens naar mens overgaat. daar zijn we mooi klaar mee
Gewoon al die gasten in quarantaine (hoe je het ook spelt) zetten.
 
Onder het motto; Better safe then sorry.

Ophokplicht voor Nederlands pluimvee

DEN HAAG - Commercieel gehouden scharrelkippen, eenden en ander pluimvee dat buiten loopt, moeten tijdens de vogeltrek binnen blijven. Minister Veerman van Landbouw besloot tot zo'n ophokplicht om de kans op een uitbraak van de vogelgriep in Nederland zo klein mogelijk te maken.

De maatregel, die naar verwachting eind deze week ingaat en in ieder geval tot begin 2006 duurt, geldt niet voor de hobbydieren. Zij vormen een "veel kleiner risico", stelde de bewindsman dinsdag. Circa vijf miljoen dieren bij pluimveebedrijven, waaronder een half miljoen biologische kippen, vallen onder het ophokbesluit.

Stallen

Probleem met de biologische kippen is, dat sommige bedrijven geen goede stallen hebben om alle dieren naar binnen te halen. Overwogen wordt daarom om een deel van deze buitenlopende dieren "af te dekken".

De recente uitbraken van de vogelgriep in Rusland en Kazachstan zijn aanleiding voor Veermans maatregelen. Omdat de gevreesde vogelgriep "met sprongen westwaarts" gaat, stelde hij voor spoedadvies een commissie van deskundigen in. De Tweede Kamer wilde daar niet op wachten en pleitte als antwoord al voor een directe ophokplicht.

Kritisch positief

De Kamer reageert dan ook kritisch positief. Een ruime meerderheid van CDA, VVD en LPF steunt de aanpak. Al hadden VVD en LPF liever ook de eigenaren van de hobbydieren onder de regeling gezien.

Hoewel hobbydieren, net als bijvoorbeeld de eendjes in de parkvijvers en kippen op de kinderboerderijen, buiten schot blijven, hoopt de bewindsman wel dat eigenaren hun verantwoordelijkheid nemen. "Als je van dieren houdt, moet je zorgen dat je maatregelen treft." In geval de dreiging op besmetting in Nederland groter wordt, sluit hij niet uit dat ook deze groepen dieren aan extra maatregelen moeten geloven.

Probleem

De pluimveesector noemt het besluit van Veerman een "goede stap". Voorzitter J. Wolleswinkel van de Nederlandse Organisatie van Pluimveehouders (NOP) vindt wel dat de ontwikkelingen in Rusland vragen om Europese actie. "De vogelgriep is geen Nederlands probleem." Woordvoerder D. van de Riet van de Productschappen Vee, Vlees en Eieren (PVE) voegt hieraan toe dat ook de mensen met een paar kippen thuis de verantwoordelijkheid hebben maatregelen te treffen.

Die hobbydierhouders zullen hun steentje bijdragen, verzekert woordvoerder S. Westendorp van de Nederlandse werkgroep hobbymatig gehouden pluimvee en parkvogels (NWPP). De werkgroep zal zo snel mogelijk met voorstellen komen hoe een uitbraak of verspreiding van de vogelgriep via hun dieren voorkomen kan worden. Verder is de koepelgroep tevreden met het onderscheid tussen de commercieel en hobbymatig gehouden dieren.

Angst

De dierenorganisaties verfoeien echter het ophokbesluit van Veerman. "De angst regeert in Den Haag", stelt zegsman N. Dorland van de Dierenbescherming vast. Stichting Wakker Dier wil het besluit voor de rechter aanvechten omdat het "dieronvriendelijk en ineffectief" is.

De organisaties vinden het onbegrijpelijk dat Nederland solo deze maatregelen treft, terwijl Europa het risico van de trekvogels voor besmetting van de Europese pluimveestapel met vogelgriep "zo goed als niet bestaand" acht.

http://www.nu.nl/news/575075/11/Ophokplicht_voor_Nederlands_pluimvee_(video).html


Ik kan niet anders dan dit een goed pro actief besluit vinden.
 
het is zeker een goed besluit, ik had ook nog het liefst gezien dat er een ophokplicht zou zijn voor hobbykipppen ect ect ect
 
Nederland speelt weer eens beste jongentje van de klas terwijl er nog helemaal geen dreiging is. Al die ziekten komen door het op elkaar pakken van dieren, laat ze eerst eens de oorzaak aanpakken dan iedere keer noodmaatregelen afkondigen. Het intensief houden van dieren zorgt voor problemen, als de vogelpest uitbreekt dan is die ophokplicht ook van nul en generlei waarde. Dan komt er gewoon een ruimingsactie.
 
True, maar ophokken verkleint wel het risico van besmetting.

Is die er eenmaal, dan maakt het allemaal niets meer uit. :)
 
EricR zei:
Nederland speelt weer eens beste jongentje van de klas terwijl er nog helemaal geen dreiging is. Al die ziekten komen door het op elkaar pakken van dieren, laat ze eerst eens de oorzaak aanpakken dan iedere keer noodmaatregelen afkondigen. Het intensief houden van dieren zorgt voor problemen, als de vogelpest uitbreekt dan is die ophokplicht ook van nul en generlei waarde. Dan komt er gewoon een ruimingsactie.

de intensive veehouderij is al ongeveer met 1/3 ingekrompen eric,
 
Dat is nog 2/3 te veel dan. Weet ook wel dat het een utopie is om te denken dat mensen kiezen voor een biologisch stuk vlees, maar de huidige manier van veeteelt is vragen om problemen. Gelet op alle uitbraken van dierziekten in de laatste jaren moet er toch ook wel eens een lichtje gaan branden bij degenen die de dieren houden.
 
EricR zei:
Dat is nog 2/3 te veel dan. Weet ook wel dat het een utopie is om te denken dat mensen kiezen voor een biologisch stuk vlees, maar de huidige manier van veeteelt is vragen om problemen. Gelet op alle uitbraken van dierziekten in de laatste jaren moet er toch ook wel eens een lichtje gaan branden bij degenen die de dieren houden.

lekker kort door de bocht eric, waarom zou er een lichtje moeten gaan branden bij de boeren ?
 
Varkenspest, gekke koeien ziekte?

Ik noem maar wat geks hoor. :o
 
Back
Naar boven