MuscleMeat

Volledig uitstrekken of spanning houden

Weake Teake

Dutch Bodybuilder
Waardering
13
Lengte
1m83
Massa
80kg
Ik heb een vraag en misschien dat jullie mij daarmee kunnen helpen.

Je ziet bij de verschillende borst en triceps oefeningen dat mensen deze oefeningen op verschillende manieren uitvoeren. Daarmee doel ik met name op de benchpresses (flat, incline, decline, CG, barbell, dumbbell) en oefeningen als dips, lying tricep extensions enzovoort.
Sommigen strekken hun armen volledig bij het wegduwen en spannen vervolgens de spier(en) extra aan. Anderen stoppen vlak voor het volledig streken van de armen om zo de spanning op de spieren te houden.

Welke van de uitvoeringen is nu het meest effectief? En verschilt dat ook per spier(groep)?

volledig strekken is geen optie bij borst ! =) dan gaat je spier rusten , en dit wil je juist NIET.
Ik denk vooraal aan bench press en dergelijk.
Je moet je spier constant onder spanning laten voor het te laten doorstromen met bloed.
Je zal minder gewicht nemen , maar dat is bijzaak.

Bij bijvoorbeeld triceps oefeningen mag je bijvoorbeeld wel strekken =p
probeer zelf maar hoe je het best je triceps opspant...
Dit is hoe ik het ervaar , meningen kunnen verschillen =D

Wottel

volledig strekken is geen optie bij borst ! =) dan gaat je spier rusten , en dit wil je juist NIET.
Je moet je spier constant onder spanning laten voor het te laten doorstromen met bloed.

Wottel

Wat mij betreft heb je helemaal gelijk. Je spier rust geven is het laatse wat je wil. Al is rust wel heel erg belangrijk, maar niet op deze manier

• Topic Starter Topic Starter

Wottel

Ok :D

Ik heb het volledig strekken van mijn armen nooit gedaan bij benchpresses of tricep oefeningen, omdat ik dat nooit fijn vond aanvoelen. Maar ik zal het bij de triceps eens proberen. Thanks ;).

Wottel

Hoezo volledig strekken geen optie? Als je 'm volledig strekt heb je even rust, waardoor je meer gewicht kan pakken.. meer gewicht -> meer spiervezels aanspreken.

ik ben het hier niet mee eens, ik ben voor het maximum uit elke rep halen.
maar ieder zijn mening..

Hoe doen jullie je squats? Ik strek mijn benen nooit volledig want dat lijkt me enorm pijnlijk voor de knieën als ik het andere mensen zie doen.

ik ben het hier niet mee eens, ik ben voor het maximum uit elke rep halen.
maar ieder zijn mening..

verklaar =) ?
ow btw , bij bench press strekken is ook niet goed voor ellebogen.
Bij overstrekking komt er heel veel spanning erop.

---------- Toegevoegd om 17:55 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:52 ----------

Hoe doen jullie je squats? Ik strek mijn benen nooit volledig want dat lijkt me enorm pijnlijk voor de knieën als ik het andere mensen zie doen.

Heb je goed gemerkt.inderdaad benen is hetzelfde. komen zoveel kilos op die knieen en gewrichten. the key is je spier onder constante spanning houden.

verklaar =) ?
ow btw , bij bench press strekken is ook niet goed voor ellebogen.
Bij overstrekking komt er heel veel spanning erop.

---------- Toegevoegd om 17:55 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 17:52 ----------

Heb je goed gemerkt.inderdaad benen is hetzelfde. komen zoveel kilos op die knieen en gewrichten. the key is je spier onder constante spanning houden.
wel, kracht en massa wordt getraint bij exentrische- en concentrische contractie. niet door een gewicht omhoog te houden zonder te bewegen.
daarom geloof ik dat alles uit je reps halen belangrijker is.

wel, kracht en massa wordt getraint bij exentrische- en concentrische contractie. niet door een gewicht omhoog te houden zonder te bewegen.
daarom geloof ik dat alles uit je reps halen belangrijker is.

klopt , maar van dat gewicht omhoog houden heb ik toch nooit vermeld?
we willen gewoon duidelijk maken dat je niet mag overstrekken ^^

Voledig strekken.

Zoals JMT ook al aangeeft kan je op die manier meer gewicht aan wat betekend dat je grotere MU en dus meer spier aanpreekt. En ook bij strekken komt er een moment dat je geen extra rep meer kan doen.

Constante spanning heb ik nooit veel nut van ingezien omdat door het lichtere gewicht gewoon minder spier langduriger belast wordt.

Dus jij doet altijd lockouts met oefeningen?? Ook met squatten, leg pressen en bankdrukken??????

ik heb mezelf een golfelleboog getrained door het volledig uitstrekken met bankdrukken

Voledig strekken.

Zoals JMT ook al aangeeft kan je op die manier meer gewicht aan wat betekend dat je grotere MU en dus meer spier aanpreekt. En ook bij strekken komt er een moment dat je geen extra rep meer kan doen.

Constante spanning heb ik nooit veel nut van ingezien omdat door het lichtere gewicht gewoon minder spier langduriger belast wordt.

mu = ?

Yep.

Alleen als ik high rep eindsetje doe dan strek ik niet.

Bij veel oefeningen vind ik het niet heel efficient aanvoelen. Bij leg pressen vond ik het zelfs gevaarlijk aanvoelen om met veel gewicht te locken, er komt ineens veel meer druk op je knieen. Als ik er zo over nadenk strek ik alleen volledig bij triceps- en kuitoefeningen.

Verder hoop ik dat iedereen voor zichzelf vaststeld wat voor hun het beste werkt, en dat ze niet allemaal jou na gaan doen ''omdat jij een moderator bent en dus alles wel zal weten'' :p (met alle respect voor jou). Voorbeeld: veel top bodybuilders behouden wel spanning op veel oefeningen. Even om aan te geven dat altijd volledig strekken niet voor iedereen werkt.

Trouwens, je strekt toch niet volledig met bicep oefeningen? 180 graden dus?

Bij veel oefeningen vind ik het niet heel efficient aanvoelen. Bij leg pressen vond ik het zelfs gevaarlijk aanvoelen om met veel gewicht te locken, er komt ineens veel meer druk op je knieen.

Eerlijk gezegd vind ik niet locken met zware gewichten meer gevaar opleveren dan wel locken.

Locken plaatst een deel van de belasting op het skelet. Niet locken hhoud de spanning op steeds vermoeeider rakende spieren die dan het dan wel ineens niet meer aan zouden kunnen met alle gevaren die dat met zich mee brengt (ik heb het dus nog steeds over zware gewichten)

Verder hoop ik dat iedereen voor zichzelf vaststeld wat voor hun het beste werkt, en dat ze niet allemaal jou na gaan doen ''omdat jij een moderator bent en dus alles wel zal weten'' :p (met alle respect voor jou).

Zoals ik al vaker heb gezegd, je moet voor jezelf uitmaken wat wel/niet werkt.

€Voorbeeld: veel top bodybuilders behouden wel spanning op veel oefeningen. Even om aan te geven dat altijd volledig strekken niet voor iedereen werkt.

Omdat veel top BB niet meer op zoek zijn naar extra massa (althans, niet tijdens de opnames van filmpjes en fotoshoots die meestal rondom wedstrijden gemaakt worden)

Trouwens, je strekt toch niet volledig met bicep oefeningen? 180 graden dus?

Waarom niet?

Steeds een zwaar gewicht door een dood punt moeten tillen levert imo meer op dan met een lichter gewicht spanning op de spier houden.

Laatst bewerkt:
Eerlijk gezegd vind ik niet locken met zware gewichten meer gevaar opleveren dan wel locken.

Locken plaatst een deel van de belasting op het skelet. Niet locken hhoud de spanning op steeds vermoeeider rakende spieren die dan het dan wel ineens niet meer aan zouden kunnen met alle gevaren die dat met zich mee brengt (ik heb het dus nog steeds over zware gewichten)

Wat je daar zegt bevestigd mijn vorige post, een deel van je belasting gaat over op je skelet (knieen bij legpressen bvb). Waarom zou je in vredesnaam je skelet extra willen belasten? Je wilt je spieren toch trainen?

Met lockouts haal je eventjes de spanning van je spieren af wat ze een moment geeft energievoorraden aan te vullen, zodat je net iets zwaarder kan trainen. Maar maakt dat je setje efficienter als je doel spiergroei is? Ik betwijfel het.

Steeds een zwaar gewicht door een dood punt moeten tillen levert imo meer op dan met een lichter gewicht spanning op de spier houden.

Dan zul je bij bicepsoefeningen altijd falen op de 180 graden (gestrekte armen) omdat dat het zwaarste punt is om hem overheen te krijgen. Zonde toch als je die andere 170 graden nog wel had kunnen maken? Ja ja, cheatreps..
Ik heb nog nooit een wedstrijdatleet zijn armen volledig zien strekken bij een bicepsoefening.

Laten we het er maar op houden dat het iets persoonlijks is hmm? ;)

Wat je daar zegt bevestigd mijn vorige post, een deel van je belasting gaat over op je skelet (knieen bij legpressen bvb). Waarom zou je in vredesnaam je skelet extra willen belasten? Je wilt je spieren toch trainen?

gewricht is er op gemaakt om de spanning door te geven naar de achterliggende lange botten. Streken is dus niet gevaarlijk voor de knieeen.

Volgens mij is er zels al een poaar keer aangetoond dat niet strekken het gewricht juist meer zou belasten.

Ja, je wilt de spier trainen en dat gaat imo beter als je gewoon voledig uitstrekt

Idd, cheat reps

Ik heb nog nooit een wedstrijdatleet zijn armen volledig zien strekken bij een bicepsoefening.

Ik wel.

IRL zelfs. Alleen als ze rond de wedstrijd kwamen en over gesckaled werd op meer pompachtige trainig kwamen de kortere bewegingen.

Als ik zo even na denk, dan lock ik out bij elke spier (erg kort wel) behalve bij benen. Dan heb ik het over squats en leg presses.

Wat wordt dan beschouwd als een correcte lock out? Want als ik sommigen zie dan lijkt het net of de knie het punt is waar beide benen van elkaar gaan losbreken.

Vanaf wanneer worden knee wraps eigenlijk aangeraden?

3XL en harpep, gebruiken jullie die?

Terug
Naar boven