AndroidHealthClinic

Nieuws Voor de alcoholliefhebbers: dagelijks gebruik alcohol kankerverwekkend

Big-T

Humongous Ruler
Founder
R.I.P.
50.000 berichten 10.000 berichten
Waardering
3.208
Drinking just one glass of wine a day can INCREASE risk of cancer by 168%, say the French!

By JENNY HOPE

article-0-03771CD50000044D-985_468x365.jpg

Drinking just a small glass of wine a day can more than double the risk of cancer, a study claims. It says that consuming just one 125ml glass of wine increases the chance of developing mouth and throat cancer by 168 per cent. Other cancers are also more likely to strike regular drinkers, the study by France's National Cancer Institute (INCA) reports. Not so healthy after all? A new study claims to prove that a daily glass of wine can double the risk of cancer

Dominique Maraninchi, INCA's president, said: 'Small daily doses of alcohol are the most harmful. There is no amount, however small, which is good for you.' The findings go against previous research, which has found that the antioxidants in red wine can actually reduce the risk of cancer. The INCA study warned: 'The consumption of alcohol is associated with an increase in the risk of cancers - mouth, larynx, oesophagus, colon-rectum, and breast cancer.

'The cause is above all the transformation of ethanol in alcohol to acetaldehyde, which damages DNA in healthy cells.' This is particularly likely to happen if alcohol is introduced into the body daily - even in small measures, it added. Official figures show that alcohol is responsible for around 6 per cent - or 9,000 cases - of all cancer deaths in the UK each year, including 5,000 cases of mouth and oesophagus cancer and 2,000 cases of breast cancer.

Dr Jodie Moffat, of charity Cancer Research UK, said: 'We know that drinking just small amounts of alcohol, in the form of beer, wine or spirits, increases the risk of several different types of cancer. 'So the more you cut down on alcohol, the more you can reduce your cancer risk.'

Judy O'Sullivan, of the British Heart Foundation, added: 'Between one and two units of alcohol a day may offer some protection against coronary heart disease'. 'But there are much healthier ways to look after your heart.

'There is very little evidence that red wine has any specific benefits over other alcoholic drinks.'

The INCA study said alcohol was now the second most avoidable cause of death after tobacco. The findings contradict numerous other studies which have found that the antioxidants in red wine actually reduced the risk of cancer, and that a single glass a day was also good for the liver. A separate study last year published in the medical journal Neurology said those who drank modest amounts of alcohol developed dementia, including Alzheimer's disease, at an 85 per cent slower rate than those who did not drink.

Britain is the tenth biggest drinking nation in the world, consuming around 12 litres of pure alcohol per person per year - the equivalent of three glasses of wine every day. Luxembourg consumes the world's most, at 16 litres per year, ahead of Ireland, Hungary and Moldova, all on around 14 litres. France is in 17th place, on around 11 litres of pure alcohol per year, according to World Health Organisation figures. The same study also found that eating more than 500g (1.2lbs) of red meat can also raise the risks of colonic cancer, and that excessive levels of salt raise the risk of stomach cancer.

The report added: 'Cancer is dependent on many factors, and there is no miracle diet that remove the risks.

'But eating plenty of fresh fruit and vegetables, avoiding alcohol and tobacco, and doing regular physical exercise has been proven to reduce the risks dramatically.'
Wie dacht dat met de goednieuwsshow de laatste tijd nu wel klaar en duidelijk was bewezen dat dagelijks alcohol consumeren gezond is, heeft te vroeg gejuicht. Dit Frans onderzoek zegt weer heel wat anders. Wie we nu moeten geloven? Lastig te zeggen, maar het lijkt erop dat alcohol zowel goede als slechte effecten heeft in het menselijk lichaam. 1 of 2 keer een glas in de week dan toch beter dan elke dag? Wie zal het zeggen met al dat tegenstrijdig onderzoek.

168% wow :eek:
Gelukkig drink ik helemaal niet :)

Drink nooit, dus geen probleem.

Ik drink tegenwoordig ook niet meer, laatste druppel was een half jaar geleden, en dat was ook maar een biertje ofzo. Heb nooit veel gedronken:rolleyes:

Goed nieuws

wat zegt die 168% dan
wat is nou de kans dat iemand slokdarmkanker krijgt terwijl hij/zij gezond leeft? hoe hebben ze dit onderzocht

Dat staat in schril contrast met dit artikel'

Conclusie...je leeft langer maar krijgt wel kanker ;)

wel even opletten: Het Productschap Wijn is een van de deelnemers in de stichting Alcohol Research. :D

staat toch duidelijk in dit artikel dat er betere manieren zijn om gezond te blijven dan 1 glaasje wijn per dag(en dat moeten de sportieve dbb members toch wel weten)

• Topic Starter Topic Starter
Belgische wetenschappers zeggen trouwens dat we dit moeten relativeren en dat vooral grote hoeveelheden ongezond zijn. Toch is dit onderzoek duidelijk: kleine dagelijkse hoeveelheden zijn schadelijk bevonden. Ik heb het ieg gehad nu, schrap het uit mijn schema, af en toe nog een pintje en that's it.

mijn leraar wiskunde zei altijd: "er zijn 3 soorten leugens: leugens, grote leugens en statistiek".
dus ik neem zulke onderzoeken altijd met een korreltje zout:)

Ja, maar dit is echt stating the obvious. Waar krijg je geen kanker van?

Retorisch betekent zeemeerminnenvoer.

Af en toe een glas goede wijn is volgens mij gezonder dan niets drinken, maar dat is mijn persoonlijke overtuiging... Hoewel ikzelf eigenlijk zelden alcohol drink.
Maar goede wijn is niet eenvoudig om te vinden, tegenwoordig gooien ze er vanalles doorheen. Zelf bij de wijnboer kopen is de boodschap zou ik zeggen.

dood gaan we allemaal
waarom zou je het rekken

mijn leraar wiskunde zei altijd: "er zijn 3 soorten leugens: leugens, grote leugens en statistiek".
dus ik neem zulke onderzoeken altijd met een korreltje zout:)
Dit is geen statistiek maar dus wetenschappelijk onderzoek, we mogen er vanuit gaan dat ze daar serieus bezig zijn en geen onzin de wereld insturen.

Ja, maar dit is echt stating the obvious. Waar krijg je geen kanker van?
Denk dat er in de voeding heel veel is wat de kans op kanker verhoogt, maar laten we zeggen enkele procenten, maar bij 168% heb ik wel iets van, dit is erover.

als je dat echt meent, waarom spring je dan niet gewoon onder een trein?

omdat je de opmerking ook weer lekker interpreteer
het gaat erom dat alles wel slecht is en overal ga je dood van
waarom daar over druk maken als je toch wel de pijp uit gaat. ( wel in fatsoenlijke relatieve termen blijven aub )
ik drink gewoon dat bietje alcohol als ik dat wil

Dit is geen statistiek maar dus wetenschappelijk onderzoek, we mogen er vanuit gaan dat ze daar serieus bezig zijn en geen onzin de wereld insturen.

Denk dat er in de voeding heel veel is wat de kans op kanker verhoogt, maar laten we zeggen enkele procenten, maar bij 168% heb ik wel iets van, dit is erover.

een verhoging van 168 %
op welk % om überhaupt maar mee te beginnen ?
als de kans op kanker 0.02 % is dan gaan we nu naar de 0.05 bijna
nog steeds kattenpis

ff gegoogled
De kans op kanker

De kans voor een man om in de loop van zijn leven kanker te krijgen bedraagt 44%, ofwel 1 op de 2,3 mannen. Voor een vrouw is de kans 38% ofwel 1 op de 2,6 vrouwen.

is dit al zonder alcohol en zonder alle crap die kanker zou veroorzaken
alle rokers weggelaten
bruin brood ipv witbrood ???

Laatst bewerkt:
trainen, coïtus, gitaarspelen,...

even offtopic: wat betekent trouwens een retorische vraag???

Een retorische vraag is een vraag waarop geen antwoord hoeft te worden gegeven. Bijvoorbeeld: Is Big T de admin van DBB? Daar hoeft geen antwoord op te worden gegeven, dat is gewoon duidelijk.

"Official figures show that alcohol is responsible for around 6 per cent - or 9,000 cases - of all cancer deaths in the UK each year, including 5,000 cases of mouth and oesophagus cancer and 2,000 cases of breast cancer."

hoe denk je dat ze aan deze cijfers komen, steekproeven van mensen die kanker hebben. Kijken als er een verband tussen hun alcoholgebruik ligt. Deze verbanden zijn zowieso niet 100% te bewijzen, en feitelijk als je naar een verband op zoek bent, is het niet echt moeilijk om er een te vinden.
Ten eerste staat er niets bij van de omvang van de steekproef, ten 2de spreken ze op een verhoogde KANS op kanker, wat op zich al ruim interpreteerbaar is, en ten 3de er bestaan ook tig wetenschappelijke onderzoeken waar men zegt dat dagelijks een beetje wijn oid goed voor je is.
m.a.w ik trek me niets aan van dit onderzoek. (niet dat ik dagelijks alcohol drink, maar ik vind het gewoon stom dat mensen die het wel doen nu opeens zeggen van: "ik ga het niet meer doen, anders krijg ik kanker")

@sniper: snapte je de mop niet?:p tractortje stelde een retorische vraag, ik gaf antwoord en vroeg wat een retorische vraag was:roflol:

Die statistieken staan erbij maar hebben niets te maken met deze studie. Ze staan er alleen bij ter ondersteuning van het onderzoek. Ze hebben namelijk een proces ontdekt dat alcohol omzet in een kankerverwekkende stof, daar gaat het om.

En ja het klopt dat tot nu toe kon aangetoond worden dat wijn en alcohol in het algemeen kunnen helpen om kanker en hart- en vaatziekten te voorkomen, alleen heeft men in die studies op heel andere stoffen gelet. Het is niet omdat deze studie controversieel is, dat ze daarom onjuist zou zijn. Lees de studie anders eens, ze is wel in het Frans.

Terug
Naar boven