MuscleMeat

Nieuws Voor de alcoholliefhebbers: dagelijks gebruik alcohol kankerverwekkend

Je moet gewoon niet zuipen of een paar glaasjes drinken.
Gevoelsmatig weet ik gewoon dat het niet goed is voor je heb ik geen wetenschappelijk studie voor nodig Marc!

Gewoon lekker eten en trainen.....en heel AF EN TOE een glaasje pakken is ok.

Aan de sceptici zeg ik dit: is dit om je eigen geweten mbt alcoholgebruik te sussen of beschik je echt over genoeg kennis om dit te relativeren? In het eerste geval raad ik aan je er eerst in te verdiepen.

En in het tweede geval? Ik denk dat ik over genoeg kennis beschik om in ieder geval de belangrijke lacunes in dergelijke berichtgeving te herkennen. Wetenschappelijk onderzoek is een onderdeel van mijn opleiding, zij het een wat kleiner onderdeel, maar met een berg persoonlijke inzet kom je een eind. Het komt een beetje uit de hoogte over om iemand aan te raden zich er in te verdiepen als men onderbouwde argumenten geeft en uit probeert te leggen waarom dergelijke berichtgeving met skepsis benaderd moet worden. Zou het ook het geval kunnen zijn dat je je er zelf meer in moet verdiepen? Wat kan je ons zeggen over de eigenschappen van het onderzoek?

Wat betreft dat geweten: ik weet wel zeker dat ik tussen mijn 16e en pak 'em beet 20e teveel heb gedronken en bij vlagen veel te veel. Weekend binging enzo. Op het moment drink ik niet gek veel, zeker niet dagelijks. Af en toe eens een uitschieter. Ondanks dat blijven de vragen naar de aard en eigenschappen van het onderzoek zonder meer gegrond!

nee zeker niet

sterker nog, dit soort studies lees ik wekelijks gezien het mijn opleiding is. Vandaar dat ik dus ook daadwerkelijk met enige kennis kan zeggen dat ik met zo'n persbericht jack shit kan. pas als ik de gehele studie gelezen heb kan ik kijken of het daadwerkelijk klopt wat deze mensen zeggen. En btw een verhoogde kans van 168 is een Risk ratio van 1.68 wat in de literatuur redelijk zwak is. vanaf 300% mag je je zorgen gaan maken. Roken is bijvoorbeeld soms een RR van 8 of hoger.

dit is maar 1 studie T..... niet meer niet minder

Q.F.T.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
nee zeker niet

sterker nog, dit soort studies lees ik wekelijks gezien het mijn opleiding is. Vandaar dat ik dus ook daadwerkelijk met enige kennis kan zeggen dat ik met zo'n persbericht jack shit kan. pas als ik de gehele studie gelezen heb kan ik kijken of het daadwerkelijk klopt wat deze mensen zeggen. En btw een verhoogde kans van 168 is een Risk ratio van 1.68 wat in de literatuur redelijk zwak is. vanaf 300% mag je je zorgen gaan maken. Roken is bijvoorbeeld soms een RR van 8 of hoger.

dit is maar 1 studie T..... niet meer niet minder
Als we even er vanuit gaan dat wat jij hier neerzet klopt. Dan kan ik de volgende berekening maken:

8 / 1.68

Dwz dat roken maar 4.7 keer meer kans geeft op kanker dan alcohol. Wetende dat roken zeer veel kankergevallen veroorzaakt mogen we stellen dat alcohol misschien wel een tweede plaats kan veroveren.

Als we even er vanuit gaan dat wat jij hier neerzet klopt. Dan kan ik de volgende berekening maken:

8 / 1.68

Dwz dat roken maar 4.7 keer meer kans geeft op kanker dan alcohol. Wetende dat roken zeer veel kankergevallen veroorzaakt mogen we stellen dat alcohol misschien wel een tweede plaats kan veroveren.

doet het ook in zeeeeer grote gevallen

besides T.. RR kun je delen of vermenigvuldigen, het werkt cumulatief. je kunt niet zeggen dat 400% 2x zoveel is als 200% . Een RR van 1.68 is redelijk laag. zelfs persoonlijkheidseigenschappen hebben een hogere RR dan dit.

wanneer er meer studies zijn die dit beamen dan pas kan ik het echt aannemen

btw. ik drink zelf nooit dus of het koopt of niet kan me wordt wezen, maar kritisch denken is een vereiste

Alles > RR 1 is dus gewoon carcinogeen. Dat het in vergelijking met roken laag is zal niemand verbazen. Maar dat is niet het punt, het punt is dat er weer iets in de voeding zit dat nog maar eens een extra invloed heeft op de kans op kanker. Ipv voeding te eten die kanker gaat voorkomen eet (of liever drink) je in elk geval weer iets wat de kans juist verhoogt.

Meer studies nodig, tuurlijk. Eigenlijk kan je nooit genoeg studies hebben. Dat wil niet zeggen dat dit helemaal genegeerd en met de grond gelijk gerelativeerd kan worden. Waar rook is is vuur, de kans dat alcohol helemaal onschadelijk is wat betreft kanker is op dit moment kleiner dan het omgekeerde. Er is een risico vastgesteld, of men het nu graag hoort of niet. Als er aantasting van DNA vastgesteld werd mag je toch even gaan nadenken niet? Alleen mensen die door het leven gaan met een mentaliteit van "je moet toch aan wat doodgaan" lachen hier eens mee en gaan dan vrolijk verder.

Alles > RR 1 is dus gewoon carcinogeen. Dat het in vergelijking met roken laag is zal niemand verbazen. Maar dat is niet het punt, het punt is dat er weer iets in de voeding zit dat nog maar eens een extra invloed heeft op de kans op kanker. Ipv voeding te eten die kanker gaat voorkomen eet (of liever drink) je in elk geval weer iets wat de kans juist verhoogt.

Meer studies nodig, tuurlijk. Eigenlijk kan je nooit genoeg studies hebben. Dat wil niet zeggen dat dit helemaal genegeerd en met de grond gelijk gerelativeerd kan worden. Waar rook is is vuur, de kans dat alcohol helemaal onschadelijk is wat betreft kanker is op dit moment kleiner dan het omgekeerde. Er is een risico vastgesteld, of men het nu graag hoort of niet. Als er aantasting van DNA vastgesteld werd mag je toch even gaan nadenken niet? Alleen mensen die door het leven gaan met een mentaliteit van "je moet toch aan wat doodgaan" lachen hier eens mee en gaan dan vrolijk verder.

true enough. Maar het gevaar is dat men bij bijna alles wel aan het belletje kan gaan rinkelen, snap je? Het is goed dat je het post.... maar tussen alle mogelijke factoren die kanker kunnen beïnvloeden zie ik persoonlijk 1 glas wijn per dag toch wel compleet onderaan op die schaal. en die schaal is HUGE!

Laat ik het zo stellen: op gebied van voeding ga ik vrij ver in het uitzoeken van wat nu allemaal de gezondheid kan verbeteren en wat net niet. Ik ben op dat vlak een beetje een freak, en pas mijn voedingsschema zelfs regelmatig aan als ik literatuur tegenkom die een bepaalde richting uitwijst. Ik zoek uit welke groenten er allemaal kankerwerend zijn, in welke vis er meer chemicaliën zitten, of de visolie niet vervuilt is, hoeveel rood vlees er kan gegeten worden, waar er veel hormonen inzitten of oestrogenen vandaan komen, enz. De rode wijn had ik net een maand geleden toegevoegd voor de anti-oxidanten en de vaatverwijdende werking. Die gaat er dus voorlopig weer uit. En dan hebben we het alleen nog maar over het aspect gezondheid gehad, ook het effect op spiergroei ga ik voor elk detail na ;)

Laat ik het zo stellen: op gebied van voeding ga ik vrij ver in het uitzoeken van wat nu allemaal de gezondheid kan verbeteren en wat net niet. Ik ben op dat vlak een beetje een freak, en pas mijn voedingsschema zelfs regelmatig aan als ik literatuur tegenkom die een bepaalde richting uitwijst. Ik zoek uit welke groenten er allemaal kankerwerend zijn, in welke vis er meer chemicaliën zitten, of de visolie niet vervuilt is, hoeveel rood vlees er kan gegeten worden, waar er veel hormonen inzitten of oestrogenen vandaan komen, enz. De rode wijn had ik net een maand geleden toegevoegd voor de anti-oxidanten en de vaatverwijdende werking. Die gaat er dus voorlopig weer uit. En dan hebben we het alleen nog maar over het aspect gezondheid gehad, ook het effect op spiergroei ga ik voor elk detail na ;)

nouja weet je.. ik zou eigenlijk kunnen zeggen dat het efefct van de cortisol stijging die het nalezen en ontdekken van info je oplevert erger is dan wat je nu daadwerkelijk bereikt met die rode wijn.... maar **** it.... dan kijk ik weer naar links in je avatar en denk ik.... **** it..... als je groter bent als HEM, dan trek je je bek maar weer open :cool:

maar even ter afsluiting, als het komt op voeding en kanker....... het eten van meer groeten en fruit etc etc is helemaal niet BEWEZEN als effect op kanker. echt niet!!!!!

Hmm bepaalde groenten en fruit hebben wel een licht effect hoor, zoals spruitjes, broccoli, bloemkool, sla en appelen. Member "isdatzo" heeft hele analyses gemaakt op zijn site en er staat hier ook een artikel van hem erover. Maar je hebt wel een punt dat het allemaal wat overschat wordt in de media.

Hey BigT

Kun je je voedingsschema niet eens posten, ben wel benieuwd.

Hm ondanks de wetenschap zijn er blijkbaar nog veel grote verschillen in conclusies uit allerlei onderzoeken.
Ik drink in het weekend meestal 4-5 flesjes en een enkel flesje doordeweek.
Voor mij ligt dit binnen het redelijke, hoewel mijn gevoel soms zegt dat het beter is om wellicht helemaal te stoppen.

Terug
Naar boven