Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Die statistieken staan erbij maar hebben niets te maken met deze studie. Ze staan er alleen bij ter ondersteuning van het onderzoek. Ze hebben namelijk een proces ontdekt dat alcohol omzet in een kankerverwekkende stof, daar gaat het om.
En ja het klopt dat tot nu toe kon aangetoond worden dat wijn en alcohol in het algemeen kunnen helpen om kanker en hart- en vaatziekten te voorkomen, alleen heeft men in die studies op heel andere stoffen gelet. Het is niet omdat deze studie controversieel is, dat ze daarom onjuist zou zijn. Lees de studie anders eens, ze is wel in het Frans.

Ik zie eigenlijk niet in waarom correcte en betrouwbare statistieken waardeloos zouden zijn. Je moet inderdaad voorzichtig zijn met conclusies maken aan de hand van steekproeven, maar ze hebben dat hier voor zover ik kan zien niet slecht gedaan.
Op zich zou ik het eigenlijk niet zo vreemd vinden als het klopt dat alcohol ook schadelijk is aan kleinere hoeveelheden. Het is niet voor niets een giftige stof die hersencellen vernietigd. Dat het DNA aantast lijkt aangetoond en beetje TE toevallig dat de statistieken dit onderschrijven vind je niet?
Nu moeten we natuurlijk sceptisch blijven, maar ik vind dit voor mij persoonlijk reden genoeg om voorlopig geen waarde meer te hechten aan de mogelijke voordelen van alcohol.
Het onderzoek kwam perfect overeen met wat ik doe: 125 ML wijn per dag. Ze leggen het hele proces uit van begin tot einde en daarna nog statisieken om te ondersteunen die netjes overeenkomen. Lijkt me logisch dat je je dan zorgen gaat maken. Ik heb de indruk dat mensen de wetenschap niet meer serieus nemen tegenwoordig. "Ach je kan van alles wel kanker krijgen" tja als je zo gaat redeneren. Voor zover ik weet is de meeste voeding nog altijd niet zwaar kankerverwekkend. En dit soort studies moet je enerzijds wat relativeren, maar zeker niet negeren. Ik speel het liever voorzichtig en verwijder in elk geval de dagelijkse alcohol uit mijn schema. Hier en daar een pintje in het weekend daar doen we niet moeilijk over.idd, maar om je echt zorgen te maken, vind ik een beetje overdreven. verder zouden meerdere studies me eigenlijk beter kunnen overtuigen, 1 studie kan namelijk moeilijk uitsluitsel geven
mogelijke voordelen van alcohol vond ik trouwens altijd al verdacht, maar als ik dagelijks graag een pintje zou drinken, zou ik het zeker niet laten vanwege zo'n studie.
Dit is geen statistiek maar dus wetenschappelijk onderzoek, we mogen er vanuit gaan dat ze daar serieus bezig zijn en geen onzin de wereld insturen.
Alleen een relatief risico zegt niet genoeg naar mijn idee, zeker gezien het feit dat het een Frans onderzoek is, en kanker in frankrijk een relatief groot (t.o.v. omringende landen) probleem is voor zover ik weet. Er wordt bijvoorbeeld niet gesproken over een uiteindelijke berekening van het aantal gewonnen/verloren QALY's per hoeveelheid wijn (of iets in die strekking)Denk dat er in de voeding heel veel is wat de kans op kanker verhoogt, maar laten we zeggen enkele procenten, maar bij 168% heb ik wel iets van, dit is erover.
Lol dit soort onderzoeken maak ik me niet eens meer druk om, net als dat roken, doe gewoon waar je zin in hebt en maak je niet druk, je eigen druk maken en gestressed zijn om alles wat je doet/eet/drinkt is veel slechter, van stress krijg je kanker niet van een biertje elke dag.
Het artikel is alleen een verstaanbare boodschapper voor mensen die niet in staat zijn studies te lezen en de korte uitleg willen. Even de PDF opzoeken op de website waarvan de naam vermeld staat in het artikel voor meer diepgaande info.Ik wil zeker niet zeggen dat het onderzoek niets waard is, maar op basis van hetgeen er in het nieuwsbericht wordt gepresenteerd is er voor serieuze interpretatie niet genoeg aanwezig.
Het artikel is alleen een verstaanbare boodschapper voor mensen die niet in staat zijn studies te lezen en de korte uitleg willen. Even de PDF opzoeken op de website waarvan de naam vermeld staat in het artikel voor meer diepgaande info.
Maar in de toekomst post ik dan wel de originele studie, staat stoer maar helaas geen kat die het zal begrijpen.
Elk mens krijgt na verloop van tijd kanker, alleen veel mensen zijn voor die fase al ergens anders aan dood gegaan.
Als ik ergens niet bang van wordt is het wel het risico op kanker. Al helemaal niet als er slechts een bangmakend hoog percentage wordt genoemd zonder onderbouwing waarvan het een percentage is.

Aan de sceptici zeg ik dit: is dit om je eigen geweten mbt alcoholgebruik te sussen of beschik je echt over genoeg kennis om dit te relativeren? In het eerste geval raad ik aan je er eerst in te verdiepen.
Het artikel is alleen een verstaanbare boodschapper voor mensen die niet in staat zijn studies te lezen en de korte uitleg willen. Even de PDF opzoeken op de website waarvan de naam vermeld staat in het artikel voor meer diepgaande info.
Maar in de toekomst post ik dan wel de originele studie, staat stoer maar helaas geen kat die het zal begrijpen.
Aan de sceptici zeg ik dit: is dit om je eigen geweten mbt alcoholgebruik te sussen of beschik je echt over genoeg kennis om dit te relativeren? In het eerste geval raad ik aan je er eerst in te verdiepen.