AndroidHealthClinic

Nieuws Voor de alcoholliefhebbers: dagelijks gebruik alcohol kankerverwekkend

all onderzoeken van kankerverwekkende stoffen bij elkaar gooien
en we zijn morgen allemaal dood gegaan aan kanker:rolleyes:

Die statistieken staan erbij maar hebben niets te maken met deze studie. Ze staan er alleen bij ter ondersteuning van het onderzoek. Ze hebben namelijk een proces ontdekt dat alcohol omzet in een kankerverwekkende stof, daar gaat het om.

En ja het klopt dat tot nu toe kon aangetoond worden dat wijn en alcohol in het algemeen kunnen helpen om kanker en hart- en vaatziekten te voorkomen, alleen heeft men in die studies op heel andere stoffen gelet. Het is niet omdat deze studie controversieel is, dat ze daarom onjuist zou zijn. Lees de studie anders eens, ze is wel in het Frans.

hier heb je gelijk in, maar dat ze zeggen dat het risico op kanker verhoogt wordt met 168% lijkt me een hoop statistische mumbojumbo:p

• Topic Starter Topic Starter
Ik zie eigenlijk niet in waarom correcte en betrouwbare statistieken waardeloos zouden zijn. Je moet inderdaad voorzichtig zijn met conclusies maken aan de hand van steekproeven, maar ze hebben dat hier voor zover ik kan zien niet slecht gedaan.

Op zich zou ik het eigenlijk niet zo vreemd vinden als het klopt dat alcohol ook schadelijk is aan kleinere hoeveelheden. Het is niet voor niets een giftige stof die hersencellen vernietigd. Dat het DNA aantast lijkt aangetoond en beetje TE toevallig dat de statistieken dit onderschrijven vind je niet?

Nu moeten we natuurlijk sceptisch blijven omdat het nog maar 1 studie is (wat in de wetenschap een mager beestje is), maar ik vind dit voor mij persoonlijk reden genoeg om voorlopig geen waarde meer te hechten aan de mogelijke voordelen van alcohol.

Ik zie eigenlijk niet in waarom correcte en betrouwbare statistieken waardeloos zouden zijn. Je moet inderdaad voorzichtig zijn met conclusies maken aan de hand van steekproeven, maar ze hebben dat hier voor zover ik kan zien niet slecht gedaan.

Op zich zou ik het eigenlijk niet zo vreemd vinden als het klopt dat alcohol ook schadelijk is aan kleinere hoeveelheden. Het is niet voor niets een giftige stof die hersencellen vernietigd. Dat het DNA aantast lijkt aangetoond en beetje TE toevallig dat de statistieken dit onderschrijven vind je niet?

Nu moeten we natuurlijk sceptisch blijven, maar ik vind dit voor mij persoonlijk reden genoeg om voorlopig geen waarde meer te hechten aan de mogelijke voordelen van alcohol.

idd, maar om je echt zorgen te maken, vind ik een beetje overdreven. verder zouden meerdere studies me eigenlijk beter kunnen overtuigen, 1 studie kan namelijk moeilijk uitsluitsel geven
mogelijke voordelen van alcohol vond ik trouwens altijd al verdacht, maar als ik dagelijks graag een pintje zou drinken, zou ik het zeker niet laten vanwege zo'n studie.

Zeer sporadisch gebruik van alcohol zal geen kwaad doen.
Echter ben ik wel van mening dat alcohol schadelijk is als je meer dan 1 glas per dag of 5 glazen per week drinkt. Het is sowieso niet goed voor de hersenen, niet voor de lever, en ook niet voor andere organen. Dat het kanker kan veroorzaken, is goed mogelijk. Denk bijv. aan slokdarmkanker of keel/mondkanker.

Maar ja, wat is er niet ongezond tegenwoordig hé..

idd, maar om je echt zorgen te maken, vind ik een beetje overdreven. verder zouden meerdere studies me eigenlijk beter kunnen overtuigen, 1 studie kan namelijk moeilijk uitsluitsel geven
mogelijke voordelen van alcohol vond ik trouwens altijd al verdacht, maar als ik dagelijks graag een pintje zou drinken, zou ik het zeker niet laten vanwege zo'n studie.
Het onderzoek kwam perfect overeen met wat ik doe: 125 ML wijn per dag. Ze leggen het hele proces uit van begin tot einde en daarna nog statisieken om te ondersteunen die netjes overeenkomen. Lijkt me logisch dat je je dan zorgen gaat maken. Ik heb de indruk dat mensen de wetenschap niet meer serieus nemen tegenwoordig. "Ach je kan van alles wel kanker krijgen" tja als je zo gaat redeneren. Voor zover ik weet is de meeste voeding nog altijd niet zwaar kankerverwekkend. En dit soort studies moet je enerzijds wat relativeren, maar zeker niet negeren. Ik speel het liever voorzichtig en verwijder in elk geval de dagelijkse alcohol uit mijn schema. Hier en daar een pintje in het weekend daar doen we niet moeilijk over.

Alcohol is toxisch, niets nieuw dus.
Zoals grote T, af en toe een pintje in het weekend ...

Dit is weer een nieuwsbericht, wat mij zeer weinig doet.
Laatst was het weer bewezen dat 1 glas rode wijn zeer goed zou zijn voor de bloedvaten etc, nu wordt weer gezegd dat 1 glas wijn kankerverwekkend is.

conclusie: geniet van het leven, want dood ga je toch :D

Dit is geen statistiek maar dus wetenschappelijk onderzoek, we mogen er vanuit gaan dat ze daar serieus bezig zijn en geen onzin de wereld insturen.

Wetenschapper niet nee, maar mainstream media is daar gewoon niet zonder meer in te vertrouwen en daar is duidelijk bewijs voor vanuit Australië:

Wilson, A., Bonevski, B., Jones, A., and Henry, D. (2009). Media reporting of health interventions: Signs of improvement, but major problems persist. PLoS ONE, 4(3):e4831+.
http://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0004831

Denk dat er in de voeding heel veel is wat de kans op kanker verhoogt, maar laten we zeggen enkele procenten, maar bij 168% heb ik wel iets van, dit is erover.
Alleen een relatief risico zegt niet genoeg naar mijn idee, zeker gezien het feit dat het een Frans onderzoek is, en kanker in frankrijk een relatief groot (t.o.v. omringende landen) probleem is voor zover ik weet. Er wordt bijvoorbeeld niet gesproken over een uiteindelijke berekening van het aantal gewonnen/verloren QALY's per hoeveelheid wijn (of iets in die strekking)

Ik wil zeker niet zeggen dat het onderzoek niets waard is, maar op basis van hetgeen er in het nieuwsbericht wordt gepresenteerd is er voor serieuze interpretatie niet genoeg aanwezig.

Ik ben verdomd benieuwd naar een link die meer diepgaande informatie geeft over het onderzoek, maar Google/PubMed leverden niets op. Anyone? (ook franstalig spul is oké)

Lol dit soort onderzoeken maak ik me niet eens meer druk om, net als dat roken, doe gewoon waar je zin in hebt en maak je niet druk, je eigen druk maken en gestressed zijn om alles wat je doet/eet/drinkt is veel slechter, van stress krijg je kanker niet van een biertje elke dag.

Lol dit soort onderzoeken maak ik me niet eens meer druk om, net als dat roken, doe gewoon waar je zin in hebt en maak je niet druk, je eigen druk maken en gestressed zijn om alles wat je doet/eet/drinkt is veel slechter, van stress krijg je kanker niet van een biertje elke dag.

Broodje aap? Stress heeft, voor zover ik weet, geen correlatie met kanker en vormt ook geen causaal verband. Persoonlijkheidskenmerken als zodanig zijn onderzocht in relatie tot borstkanker (in Nederland); geen verband gevonden: [Link niet meer beschikbaar]

Ik wil zeker niet zeggen dat het onderzoek niets waard is, maar op basis van hetgeen er in het nieuwsbericht wordt gepresenteerd is er voor serieuze interpretatie niet genoeg aanwezig.
Het artikel is alleen een verstaanbare boodschapper voor mensen die niet in staat zijn studies te lezen en de korte uitleg willen. Even de PDF opzoeken op de website waarvan de naam vermeld staat in het artikel voor meer diepgaande info.

Maar in de toekomst post ik dan wel de originele studie, staat stoer maar helaas geen kat die het zal begrijpen.

Elk mens krijgt na verloop van tijd kanker, alleen veel mensen zijn voor die fase al ergens anders aan dood gegaan.

Als ik ergens niet bang van wordt is het wel het risico op kanker. Al helemaal niet als er slechts een bangmakend hoog percentage wordt genoemd zonder onderbouwing waarvan het een percentage is.

Het artikel is alleen een verstaanbare boodschapper voor mensen die niet in staat zijn studies te lezen en de korte uitleg willen. Even de PDF opzoeken op de website waarvan de naam vermeld staat in het artikel voor meer diepgaande info.

Maar in de toekomst post ik dan wel de originele studie, staat stoer maar helaas geen kat die het zal begrijpen.

Ik snap het punt, maar dat is het 'em nu juist: een 'verstaanbare boodschapper'. Ik heb hierboven een link gepost die aantoont dat dat met de grootste voorzichtigheid moet worden benaderd. En wat voor moeite is het om de link naar de PDF erbij te posten, voor de mensen met meer interesse of behoefte aan diepgang? Dat vind ik persoonlijk een taak voor degene die post, maar dat is persoonlijk.

Elk mens krijgt na verloop van tijd kanker, alleen veel mensen zijn voor die fase al ergens anders aan dood gegaan.

Als ik ergens niet bang van wordt is het wel het risico op kanker. Al helemaal niet als er slechts een bangmakend hoog percentage wordt genoemd zonder onderbouwing waarvan het een percentage is.

Om je toch een beetje bang te maken :D
Kiemeney e.a. (2008). De kans op kanker voor Nederlanders. Ned Tijdschr Geneeskd.;152:2233- 41

Uit de samenvatting:
"Resultaten. Bij 43,9% van de pasgeboren mannen (1 op de 2,3) en bij 38,1% van de pasgeboren vrouwen (1 op de 2,6) wordt ooit in het leven de diagnose ‘kanker’ gesteld. De kans om vóór het 80e levensjaar
kanker te krijgen is 35,9% voor pasgeboren mannen en 30,2% voor pasgeboren vrouwen. Voor vrouwen is de kans op borstkanker het grootst (bijna 13%). Vrouwen van 50 jaar hebben een kans van bijna 3%
dat bij hen vóór hun 60e de diagnose ‘borstkanker’ wordt gesteld. Bij mannen is de kans op de diagnose ‘prostaatkanker’ het grootst (bijna 10%). De kans voor een 50-jarige man om binnen 10 jaar prostaatkanker
te krijgen is echter minder dan 1%. Alle kansen voor 56 verschillende vormen van kanker staan op de website van de Nederlandse Kankerregistratie."

PDF:
[Link niet meer beschikbaar]

Blablabla

zou die studie wel eens willen lezen. Hoeveel proefpersonen... retrospectief/prospectief/confounding factors.. welke manier van statistische analyse.

op 1 studie kun je niks baseren, daar is kanker te multidimensionaal voor

edit: verkeerde redenering ;)

Aan de sceptici zeg ik dit: is dit om je eigen geweten mbt alcoholgebruik te sussen of beschik je echt over genoeg kennis om dit te relativeren? In het eerste geval raad ik aan je er eerst in te verdiepen.

Aan de sceptici zeg ik dit: is dit om je eigen geweten mbt alcoholgebruik te sussen of beschik je echt over genoeg kennis om dit te relativeren? In het eerste geval raad ik aan je er eerst in te verdiepen.

nee zeker niet

sterker nog, dit soort studies lees ik wekelijks gezien het mijn opleiding is. Vandaar dat ik dus ook daadwerkelijk met enige kennis kan zeggen dat ik met zo'n persbericht jack shit kan. pas als ik de gehele studie gelezen heb kan ik kijken of het daadwerkelijk klopt wat deze mensen zeggen. En btw een verhoogde kans van 168 is een Risk ratio van 1.68 wat in de literatuur redelijk zwak is. vanaf 300% mag je je zorgen gaan maken. Roken is bijvoorbeeld soms een RR van 8 of hoger.

dit is maar 1 studie T..... niet meer niet minder

please do!!

Ik drink momenteel maximaal 2 glazen alcohol per week... Dat is meer vanwege de calorieën dan dat er alcohol in zit. Maar toch zal ik door een onderzoek niet snel overtuigd raken van de zeer negatieve kanten van alcohol, omdat er simpelweg te vaak tegengestelde resultaten zijn.
Een glas alcohol per dag kan echt geen kwaad imho.

Terug
Naar boven