Fitness Seller

Voor de slimme jongens onder ons...

Centaur

Colossal Veteran
Elite Member
10.000 berichten
Waardering
420
Lengte
1m90
Massa
110kg
Marky, weg jij!

Ik heb me eens een beetje zitten verdiepen in de quantummechanica, relativiteitstheorie en wetten van newton, maar nou kom ik op het volgende probleem:

Stelling: Tijd is relatief, dus er is geen absolute kracht.

Kracht = F, éénheid is Newton N

F = m.a waarbij F = kracht, m = massa, en a = versnelling

1N = 1kg x m/s (dus 1 newton is de kracht die nodig is om 1 kilo te versnellen met 1 meter per seconde)

Volgens Einstein zijn relativiteit theorie is tijd relatief. Een periode tussen a en b is voor de ene persoon niet altijd hetzelfde als voor de andere persoon. Hierbij wordt dus aangegeven dat tijd geen absolute maatstaaf kan zijn, en dus de formule van Newton niet altijd dezelfde kracht weer geeft.

Wie heeft de oplossing?

Einstein is een noobie

Netzoals Arnold ook een noobie is ook trainingsadvies.

• Topic Starter Topic Starter
Komop EricR, van jou verwacht ik een antwoord waar ik wat aan heb, je zit hier al 10 minuten niks te doen. :D

hier is gewoon geen oplossing aan te geven .

het is allemaal relatief

koetje zei:
hier is gewoon geen oplossing aan te geven .

het is allemaal relatief
Kracht is niet relatief hoor. :rolleyes: En er moet wel een oplossing zijn, want anders heb ik bij deze de wet van Newton teniet gedaan, en hoop ik dit jaar nog de nobelprijs op te kunnen halen.

Halen die nobelprijs, en kracht is ook relatief:p

No offence hoor... maar ik denk niet dat je een nobelprijs wint omdat deze wet volgens jou zogenaamd niet klopt. Anders was dat allanggggggg wel bekend geweest...

Heb wel een antwoord, maar zat de Tour te kijken. Alleen lastig te bevatten in een goede uitleg, maar je vergeet de aanwezigheid van de massa en de tijd van het object zelf tijdens de beweging. Die seconde blijft dan gewoon een seconde, aleen voor een observerende kan er een afwijkende tijd zijn afhankelijk van de onderlinge snelheid.

En het gaat eigenlijk alleen op bij snelheden dicht bij de lichtsnelheid, daarom is Einsteins relativeitstheorie ook beter dekkend dan de simpelere wetten van Newton. Newtons wetten zijn echter voor de meeste gevallen meer dan afdoende.

EricR zei:
Heb wel een antwoord, maar zat de Tour te kijken. Alleen lastig te bevatten in een goede uitleg, maar je vergeet de aanwezigheid van de massa en de tijd van het object zelf tijdens de beweging. Die seconde blijft dan gewoon een seconde, aleen voor een observerende kan er een afwijkende tijd zijn afhankelijk van de onderlinge snelheid.
De massa en versnelling zit al in de formule.

Maar als 2 verschillende mensen de kracht op hetzelfde voorwerp willen uitrekenen (bijvoorbeeld een komeet die voorbij schiet) maar beide mensen meten een andere tijd, dan krijg je 2 verschillende krachten op hetzelfde voorwerp, terwijl deze wél allebei kloppen volgens de formule.

alleen op quantum mechanische schaal is tijd geen absoluut gegeven omdat positie en snelheid niet tegelijkertijd te bepalen zijn. Snappie? ik niet ie geval:p

EricR zei:
En het gaat eigenlijk alleen op bij snelheden dicht bij de lichtsnelheid, daarom is Einsteins relativeitstheorie ook beter dekkend dan de simpelere wetten van Newton. Newtons wetten zijn echter voor de meeste gevallen meer dan afdoende.
Maar "in de meeste gevallen" is voor een wet niet voldoende. Een wet moet onomstotelijk zijn, en in alle gevallen gelijk opgaan.

Sterk topic,Cent.

Echt ontzettend interessant,gab.:rolleyes:

In dat geval meet je geen verschillende tijd, die komeet en de twee observerenden bewegen t.o.v. die komeet met dezelfde snelheid. Ook al kan het natuurlijk zijn dat er 1 zich in een vliegtuig bevind en de andere op aarde. Maar dan moet je nog rekening houden met de onderlinge snelheid tussen de twee observerenden, waarbij het resultaat t.o.v. de gemeten kracht van het object dan toch gelijk zal zijn.

inVorm zei:
alleen op quantum mechanische schaal is tijd geen absoluut gegeven omdat positie en snelheid niet tegelijkertijd te bepalen zijn. Snappie? ik niet ie geval:p
Ehhmm....ok...jij dacht "kom, laat ik ook eens slim overkomen"? :D

Centaur zei:
Maar "in de meeste gevallen" is voor een wet niet voldoende. Een wet moet onomstotelijk zijn, en in alle gevallen gelijk opgaan.

Nee Newtons wet is niet onomstotelijk vaststaand bij snelheden dicht bij de lichtsnelheid en dat is geen openbaring. Vergeet die Nobelprijs dus maar ;)

Newtons wetten zijn geen vaststaand feit in alle gevallen, maar in 99,99% van de gevallen dus wel.

EricR zei:
In dat geval meet je geen verschillende tijd, die komeet en de twee observerenden bewegen t.o.v. die komeet met dezelfde snelheid. Ook al kan het natuurlijk zijn dat er 1 zich in een vliegtuig bevind en de andere op aarde. Maar dan moet je nog rekening houden met de onderlinge snelheid tussen de twee observerenden, waarbij het resultaat t.o.v. de gemeten kracht van het object dan toch gelijk zal zijn.
Goed, dan zetten we één van die twee mensen op de maan neer, en observeert hij van daaruit. Dan krijg je wél verschillende snelheidsberekeningen.

EricR zei:
Nee Newtons wet is niet onomstotelijk vaststaand bij snelheden dicht bij de lichtsnelheid en dat is geen openbaring. Vergeet die Nobelprijs dus maar ;)

Newtons wetten zijn geen vaststaand feit in alle gevallen, maar in 99,99% van de gevallen dus wel.
Dat snap ik niet, hoe kan het dan een wet zijn? Dan zou het ook niet meer als een theorie moeten zijn, net als die van Einstein.

Terug
Naar boven