Fitness Seller

Voor de slimme jongens onder ons...

Centaur zei:
Ik heb me eens een beetje zitten verdiepen in de quantummechanica, relativiteitstheorie en wetten van newton
Als krachtsporters zich vervelen.... :roflol:

Een wet moet onomstotelijk zijn, en in alle gevallen gelijk opgaan.
Dan kunnen we maar beter alles wat nu als wetmatigheid doorgaat afschaffen.

o.t. .... nee sorry, het topic zelf snap ik geen klote van. :o

misschien een suffe opmerking, maar als je naar de formule kijkt dan zie je dat tijd en afstand met elkaar verbonden zijn. Betekend dat niet dat als verschillende waarnemers verschillende tijden waarnemen, zij ook automatisch verschillende afstanden tussen de objecten waarnemen waardoor het netto resultaat aslnog hetzelfde is?

Welke universitaire natuurkunde student kan effe een helder licht werpen op dit topic. :D

• Topic Starter Topic Starter
Lauw zei:
Betekend dat niet dat als verschillende waarnemers verschillende tijden waarnemen, zij ook automatisch verschillende afstanden tussen de objecten waarnemen waardoor het netto resultaat aslnog hetzelfde is?
Goed denkwerk, nu die theorie nog in een 'simpel' rekensommetje stoppen. :D

Hoe mentale superioriteit corrumpteert. :(

Zoals yoda al zei: with great power great responsibility you must have.

Eq909 maakt yoda verdrietig....

Einstein heeft een hoop lopen raaskallen. Een dumbbell van 20 kilo blijft altijd even zwaar. Alleen naarmate je sterker word, lijkt het een lichter gewicht. Maar de massa is absoluut, niet relatief. Als ik train ga ik zo snel mogelijk rossen als een beest met die dumbbell, misschien duurt een set een x aantal seconden en de volgende keer wat meer of minder. De ene keer verzet ik wat meer Newtons en de volgende keer wat minder. Mijn inzet is echter absoluut maximaal. Ik train altijd ongeveer 3600 seconden. Soms lijkt dat erg lang, soms gaat het schijnbaar snel voorbij. Maar het blijft gewoon precies 3600 seconden. Dus wat is het probleem nou eigenlijk?
En misschien nog wel belangrijker: delen we nu samen die Nobelprijs?
Off-topic: op de maan squat ik 1000 kilo! Absoluut!

Laatst bewerkt:
Einsteins eerste postulaat (De wetten van de physica zijn hetzelfde in ieder inertiaalstelsel) geeft al het antwoord; de wet van Newton is wél correct alleen niet in de vorm zoals hierboven opgeschreven.

Aangezien Centaur zich aan het verdiepen is ga ik hier het antwoord niet vertellen, maar zal ik hem een hint geven:

Denk eens na over Lorentztransformaties en hoe deze doorwerken in de tweede hoofdwet van Newton.

succes :thumbs:

boerenkool zei:
Einstein heeft een hoop lopen raaskallen. Een dumbbell van 20 kilo blijft altijd even zwaar. Alleen naarmate je sterker word, lijkt het een lichter gewicht. Maar de massa is absoluut, niet relatief. Als ik train ga ik zo snel mogelijk rossen als een beest met die dumbbell, misschien duurt een set een x aantal seconden en de volgende keer wat meer of minder. De ene keer verzet ik wat meer Newtons en de volgende keer wat minder. Mijn inzet is echter absoluut maximaal. Wat is het probleem eigenlijk?
En misschien nog wel belangrijker: delen we nu samen die Nobelprijs?
Was de topictitel niet "voor de slimme jongens onder ons"? ;) Niemand hier beweert dat massa niet absoluut is, het gaat hier om de newton en tijd, waarbij de tijd relatief is.

eq_909 zei:
Einsteins eerste postulaat (De wetten van de physica zijn hetzelfde in ieder inertiaalstelsel) geeft al het antwoord; de wet van Newton is wél correct alleen niet in de vorm zoals hierboven opgeschreven.

Aangezien Centaur zich aan het verdiepen is ga ik hier het antwoord niet vertellen, maar zal ik hem een hint geven:

Denk eens na over Lorentztransformaties en hoe deze doorwerken in de tweede hoofdwet van Newton.

succes :thumbs:
Was de Lorentztransformatie niet de 'voorloper' van de relativiteitstheorie? Ik had er wel wat over gelezen, maar niet echt in verdiept.

Aha!

De Lorentztransformatie is een groepstransformatie die wordt gebruikt om de coördinaten van de tijdruimte van het ene coördinatensysteem S over te dragen op een ander coördinatensysteem S', waarbij S' en S ten opzichte van elkaar een snelheid U langs x hebben.

Het lijkt er dus op dat lauw wel enigzins gelijk had.

Een beperking van deze formulering van de Lorentztransformatie is dat de oorsprong van de twee tijdruimte coördinatensystemen op elkaar moeten liggen, ofwel (0,0,0,0) in S moet hetzelfde zijn als (0,0,0,0) in S'.

Dit is toch HET punt van Kwantumfysica-mechanica,dat alle geldende natuurkundige wetten op kwantum niveau niet meer toe te passen zijn?

Uhm nee, quantum mechanica heeft verder niet denderend veel te maken met de algemene/speciale relativiteitstheorie. Sterker nog... er is nog geen theorie die beide tegelijk kan beschrijven. Einstein heeft hier dan ook altijd veel moeite mee gehad. En heden ten dage zijn er nog steeds vele wetenschappers "op zoek" naar die theorie (ook wel de GUT, Grand Unification Theory, of Theorie van Alles genoemd).

Jezus, wat voel ik me dom :rolleyes:

Er is maar 1 simpel antwoord te geven: omdat de formule van Newton een vereenvoudiging is voor lage snelheden. Je kan deze voor alledaagse fysica gebruiken, maar wil je extremer gaan neem je:
v = (v1 + v2)/(1 + v1v2/c²)

met v de snelheid die ze beiden observeren, v1 en v2 de snelheid voor een waarnemer in een onafhankelijke positie en c de lichtsnelheid. Je ziet dus dat voor kleine snelheden 1 en 2 newton redelijk opgaat - voor grotere speelt de factor v1v2/c² wel mee.

Neem nu even je factor tijd in beschouwing. Tijd hangt samen met snelheid, en zo ook massa. Wanneer je nu erg hoge snelheden gaat bereiken, in de buurt van c, zal je massa inderdaad oneindig worden.
ALLEEN is dit practisch niet haalbaar, en komen we voor de meeste berekeningen op een verwaarloosbaar massaverschil waarbij Newton wel opgaat.

Enneuuh, vergeet kwantum even wil je? Die spreekt alleen over zaken op (sub)atomair niveau, niet over een ruimteschip klasse Enterprise :)

Tof topic!
Schiet maar vragen, is leuk om ff te zien waar ik moet afhaken - al even geleden die relativiteitsvraagstukken.

Centaur zei:
Was de topictitel niet "voor de slimme jongens onder ons"? ;) Niemand hier beweert dat massa niet absoluut is, het gaat hier om de newton en tijd, waarbij de tijd relatief is.

Kun je niet lezen? Ik zeg toch: 3600 seconden trainen is 3600 seconden trainen. De ene keer voelt dat aan als lang, de volgende keer ga je als een speer en is dat uurtje zo voorbij. Het lijkt relatief, maar 3600 sec blijft 3600 sec. Een deugdelijke klok loopt altijd even hard, dus niks relatiefs aan.

boerenkool zei:
Kun je niet lezen? Ik zeg toch: 3600 seconden trainen is 3600 seconden trainen. De ene keer voelt dat aan als lang, de volgende keer ga je als een speer en is dat uurtje zo voorbij. Maar 3600 sec blijft 3600 sec. Een deugdelijke klok loopt altijd even hard, dus niks relatiefs aan.
Tot je de klok (met jezelf als je wilt) in een satelliet zet die met 100 000km+ rond de aarde draait. Dan zal er een verschil zijn van enkele milliseconden.

eq_909 zei:
Uhm nee, quantum mechanica heeft verder niet denderend veel te maken met de algemene/speciale relativiteitstheorie. Sterker nog... er is nog geen theorie die beide tegelijk kan beschrijven. Einstein heeft hier dan ook altijd veel moeite mee gehad. En heden ten dage zijn er nog steeds vele wetenschappers "op zoek" naar die theorie (ook wel de GUT, Grand Unification Theory, of Theorie van Alles genoemd).

Einstein was niet blij met de komst van kwantum theorie. Legendarische uitspraak dat 'God dobbelt niet'.

Heb overigens een tijdje geleden gesproken met iemand die bij CERN gewerkt heeft. Daar doen ze constant experimenten in de deeltjesversneller daar om verder te komen in het onderzoek naar die GUT.

Big Byron zei:
Tot je de klok (met jezelf als je wilt) in een satelliet zet die met 100 000km+ rond de aarde draait. Dan zal er een verschil zijn van enkele milliseconden.

Haha, ok Big Byron! Dus als ik in een satelliet die met 100.000 km per uur rond de aarde draait m'n traininkje afwerk, kan ik een halve rep minder doen in een uur? Als dat je problemen zijn.... :p

EricR zei:
Heb overigens een tijdje geleden gesproken met iemand die bij CERN gewerkt heeft. Daar doen ze constant experimenten in de deeltjesversneller daar om verder te komen in het onderzoek naar die GUT.

Ja, bij het CERN kunnen ze mbv. de nieuwe LHC (Large Hydron Collider) versneller nog een stapje verder in de goede richting gaan en hopelijk nog een paar nieuwe, missende, "deeltjes" ontdekken.

Tijd is een dimensie en de ruimte is krom dus is tijd relatief.
Het is allen niet meetbaar bij "simpele" berekeningen waarbij de wetten van newton gelden......zoiets???

(goed topic,als iemand straks ook de snaar-theorie enz erbij gaat halen graag in lekentermen want zo snugger ben ik niet....werd wel nieuwsgierig door de topictitel:D )

Terug
Naar boven